"Wahai Makhluk Yang Bernama Khalid Samad..."

"Wahai makhluk yang bernama Khalid Samad. Pesta arak dan pesta seks adalah perkara yang sama. Tiada agama yang suka orangnya mabuk dan melacur. "Sungguh memalukan ada MP seperti ini. Sangat memalukan orang Islam, khususnya di Shah Alam, Selangor," kata admin laman sosial tersebut.

Mesir "Black List" Malaysia Masuk Gaza, Harap Kerajaan Bincang Segera

Pengerusi Yayasan Nassar, sebuah badan kebajikan, Nasaruddin Mat Isa berkata, perbincangan itu perlu untuk membenarkan semula Malaysia memasuki Gaza menerusi Rafah di Mesir untuk menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.

"Terlajak Tweet": Latheefa Koya Padam Bukti Nak Bunuh Bung Mokhtar?

Mungkin terasa "panas" dengan cadangan Bung Mokhtar, Latheefa "terlajak tweet" dengan menggesa agar Ahli Parlimen Kinabatangan itu dihapuskan sebagai reaksi "berani" terhadap kenyataan di Parlimen itu. Kenyataan itu mencetus kontroversi apabila Bung Mokhtar menganggapnya sebagai satu ugutan bunuh terhadapnya dan meminta penjelasan dari peguam PKR tersebut. Tweet dari Latheefa tersebut kemudiannya sempat di "printscreen" oleh seorang pengguna laman sosial sebelum dipadam oleh peguam itu dan dikirimkan kepada Bung Mokhtar yang memohon penjelasan.

Rahsia Di Sebalik Demam Ubay Bin Kaab...

"Ya Allah, aku meminta demam selalu berada di tubuh Ubay bin Kaab hingga ia berjumpa dengan-Mu. Namun begitu, janganlah engkau biarkan penyakit itu menghalanginya untuk melakukan solat, puasa, haji, umrah dan jihad di jalan-Mu."

Mahfuz Pertikai Keputusan Mahkamah Rayuan?

Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar disifatkan seolah-olah mempertikai keputusan mahkamah mengenai kes Liwat II yang membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan.

Erma Fatima Bukti Bahagia Sambut Aidiladha Bersama Madunya...

Terbaru, pengarah filem itu membuktikan desas-desus yang cuba menggoncang rumahtangganya itu dengan memuat naik beberapa keping gambar dia dan madunya, Aida, mesra bersama menyambut Aidiladha. Rata-rata peminatnya yang menatap gambar-gambar tersebut turut mengucap syukur atas kebahagian Erma, suami dan madunya itu sambil mendoakan agar keluarga bahagia itu terus dirahmati Allah SWT hingga ke syurga.

Monday, 30 June 2014

Gadis Cantik Offer Diri Untuk Dijadikan Isteri??


Wow!!ini peluang terbaik kepada semua golongan lelaki yang ingin berkahwin tetapi tidak mempunyai calon untuk dijadikan isteri.

Seorang gadis cantik yang juga merupakan pelajar di Universiti Putera Malaysia (UPM) sedang mencari lelaki yang sanggup menjadi suami kepadannya dalam satu status yang dimuatnaik di dalam akaun Facebook(FB) yang mengunakan nama Intan Shafina F.

Dalam status yang dimuatnaik dalam FB itu ialah...
"hai. i skrg ada big problem..i nk share ni.. i da prengnent (mengandung) 2 bln.. i nk cari future husband yg sudi terima i seadanya..i student upm serdang..pic i..not fake..bole (boleh) video col (call) i kalo x(tak) percaya..0111666775..i perlu kan future husband dgn segera..xkira la kwin(kahwin) kt mana pn xpe (tak apa)…keling n. kafir xnk la (india dan bukan islam)…melayu islam je..tlg la i…01116668775..keling n paria(India atau Hindu) x.pyh ganggu…
Daripada status yang telah dimuatnaik ini, gadis berkenaan mendakwa dirinya sudah mengandung dan mahu mencari lelaki yang sudi menerima keadaan dirinya itu serta turut meletakkan nombor telefon bimbit untuk dihubungi sekiranya ada yang berminat dengan tawaran tersebut.

Bagi golongan lelaki yang sangat-sangat ingin berkahwin, adakah anda berminat dengan tawaran yang diberikan wanita itu?

KedahNews.com tidak pasti sama ada status yang dimuatnaik ini adalah benar dari pemilik akaun FB ini atau pun akaun laman sosialnya ini telah digodam oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Sekiranya benar akaun FB ini telah digodam, pihak kami menasihatkan agar gadis ini segera melakukan laporan polis kerana perkara ini sudah tersebar di laman-laman sosial pengguna yang lain.

Tapi seandainya status ini benar-benar dikeluarkan oleh pemilik asal FB ini, KedahNews.com berharap gadis ini akan bertaubat dan berfikir sebelum melakukan apa-apa tindakan yang memalukan diri sendiri. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor

Read More

Isu Syria Tidak Sesuai Dilabel "Jihad" - Mufti Kelantan

Umat Islam perlu memahami konsep jihad supaya tidak mudah terpengaruh dan ditipu dalam keterujaan mereka mahu berjuang untuk mendapatkan pahala.

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata, ramai memahami jihad dari pandangan orientalis yang mengaitkannya sebagai 'The Holy War', bermaksud menentang musuh bukan beragama Islam.
"Sebab itu jihad tidak sesuai untuk digunakan dalam konteks isu di Syria kerana melibatkan sesama Islam, dan adalah tidak adil untuk kita mengisytiharkan pihak yang ditentang sebagai bukan Islam," katanya semasa dihubungi Bernama, Isnin.

Beliau menambah perkara itu juga selari dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud 'apabila dua pihak Muslim bertemu (saling berbunuhan) dengan pedang mereka, maka yang membunuh dan yang dibunuh masuk neraka', memandangkan yang dibunuh turut berniat untuk membunuh, cuma tidak berpeluang terlebih dahulu. 


Bagi mereka yang berpegang kepada alasan mahu menentang pemerintah yang zalim untuk berjihad di Syria, Mohamad Shukri berkata, perkara itu perlu dilihat dari konteks lebih mendalam pelaksanaannya.

"Jika perbalahan ini berlaku lebih lama, ia akan membawa kemudaratan lebih besar kepada penduduk di sana, khususnya kepada golongan wanita, kanak-kanak dan orang tua.

"Mengambil kira hal ini, kita boleh merujuk kepada pandangan bahawa apabila jika berlaku dua kemudaratan, maka kita perlu pilih yang mana lebih kecil kesannya, apatah lagi jika ulama di Syria sendiri telah meminta orang ramai untuk bersabar," kata Mohamad Shukri.

Dekan Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (ISTAC), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Prof Emeritus, Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid pula berpendapat kekeliruan konsep jihad boleh mempengaruhi individu untuk terjerumus dalam kegiatan ekstremis.


"Umat Islam di negara ini perlu meningkatkan lagi kefahaman mengenai erti jihad untuk mengelakkan keliru sehingga menyebabkan mereka mengaplikasi konsep jihad pada landasan tidak tepat," katanya.
Menyentuh pembabitan beberapa individu Malaysia di Syria, Mahmood Zuhdi yang juga Pengerusi Majlis Dekan-Dekan Pengajian Islam Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) berpendapat, terdapat cara lain untuk umat Islam di negara ini berjihad.

Mahmood Zuhdi berkata, ini kerana erti jihad adalah sangat meluas dan merangkumi pelbagai aspek termasuk pemikiran, tenaga, harta dan pendidikan.

"Di Malaysia juga boleh berjihad, walaupun caranya berbeza daripada pemahaman orang mengenai jihad di Syria. Sebagai contoh, umat Islam di sini boleh berjihad ekonomi kerana ekonomi kita masih lemah.

"Jihad untuk memupuk penyatuan antara ummah juga harus diberi tumpuan dan boleh dilakukan memandangkan perpaduan ummah di negara ini masih ada ruang untuk diperbaiki bagi melahirkan umat Islam yang mantap dan bersatu padu," katanya.

Bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin secara peribadi juga berpendapat, umat Islam tidak seharusnya berjihad hingga ke Syria jika tidak mempunyai pemahaman yang jelas mengenai situasi di sana.
"Mereka mungkin mengalami masalah seperti kekangan bahasa menyebabkan terpaksa bergantung kepada perantara dan jika individu itu berbohong untuk menarik simpati, maka kita sudah terpedaya," katanya.

Asri juga mengingatkan bahawa ulama di Syria yang menasihatkan umat Islam untuk tidak menyokong kumpulan militan Negara Islam Iraq dan Levant (ISIL), kerana ia membabitkan peperangan sesama Muslim, yang tidak selari dengan konsep jihad.

Beliau menambah, jika benar umat Islam mahu berjihad, mereka boleh melakukannya dalam isu yang lebih jelas seperti di Palestin, bukan hanya dari sudut tenaga, tetapi menghulurkan bantuan kewangan untuk masyarakat Islam di sana. 

Sumber: Mstar

Read More

Juli Jalaluddin Sakit Hati Umat Islam Raikan Felixia Masuk Islam

Seperti yang diketahui ramai, bekas model Playboy, Felixia Yeap bakal mengucap dua kalimah syahadah pada 5 Ramadan iaitu pada 3 Julai ini.

Jika diperhatikan penghijrahan Felicia memeluk agama Islam seakan menjadi topik hangat di kalangan masyarakat Malaysia.

Sampaikan ada pihak yang mula mengkritik terlalu banyak liputan media yang diberikan kepada Felixia sejak dari mula imejnya yang seksi berubah 100 peratus ke imej wanita Muslimah.

Pengguna Facebook, Juli Jalaludin, seorang murtad yang pernah didedahkan kisahnya menerusi akhbar tempatan baru-baru ini, menempelak sesetengah pihak yang terlalu meraikan orang Islam baru seperti Felixia, sedangkan orang yang keluar agama Islam pula diugut bunuh seperti mana yang diterimanya sebelum ini.

felicia1

Juli juga turut mempertikaikan double standards yang diamalkan oleh sesetengah pihak ini.

Selepas perkongsian tersebut, status yang ditulis Juli ini mula mendapat perhatian malah menerima sebanyak lebih 1300 ‘like’ dan ada yang bersetuju dengan pendapat Juli yang mengatakan untuk bertukar agama adalah hak setiap individu yang tidak perlu dicampuri oleh orang lain.

Sebagai seorang muslim, perbuatan menukar agama atau murtad adalah tergolong di antara salah satu daripada dosa besar, perkara ini memang termaktub dalam Al-Quran.

Tiada siapa yang boleh mengubah perkara tersebut walaupun Juli berasa hak individu seakan diganggu oleh segelintir pihak yang mengecam pertukaran agamanya.

Apa pula komen anda? 

Sumber: Mynewshub.my

Read More

Orang Taiwan Pelik Soo Wincci Berpuasa Ramadhan..

Penyanyi Soo Wincci yang kini menetap di Taiwan memberitahu tindakannya berpuasa pada bulan Ramadan kali ini dipandang sebagai sesuatu yang pelik oleh rakan-rakan berbangsa Cina di negara itu.

Bagaimanapun, Soo Wincci, 28, berkata, ia adalah salah satu perkara yang cuba ditunjukkan kepada rakan-rakannya tentang kelebihan berpuasa yang diamalkan oleh umat Islam setiap kali menjelangnya Ramadan.

"Ini merupakan tahun ketiga saya berpuasa setiap kali bulan Ramadan, namun tahun ini saya berpuasa bersendirian di Taiwan.

“Ramai kawan saya bertanya tentang amalan berpuasa dan kenapa saya berpuasa? Mereka semua pelik, ketika saya menunggu waktu berbuka di sebuah restoran di Taiwan, beberapa pelayan datang bertanya mengapa saya tidak makan sedangkan makanan sudah tersedia.

“Walhal saya sedang menunggu waktu berbuka,” katanya kepada mStar Online ketika dihubungi melalui aplikasi WhatsApp di sini, Isnin.

Tambah Wincci, cabaran berpuasa tahun ini berbeza terutamanya daripada segi masa di negara itu lebih panjang berbanding di Malaysia. Malah, katanya, jadual kerja dan penggambaran sepanjang bulan ini agak padat.

“Saya kunci jam untuk bersahur pada pukul 3 pagi kerana di sini Subuh pada pukul 3.38 pagi dan waktu berpuasa lebih sejam daripada Malaysia.

“Jika di Malaysia saya ada rakan-rakan Melayu untuk berbuka dan berpuasa, tetapi di sini lebih mencabar kerana masyarakat beragama Islam tidak ramai.

“Jadual saya pula agak padat kerana bakal menjalani penggambaran mini filem antarabangsa dan muzik video pada bulan ini, namun saya yakin saya dapat menjalani puasa ini dengan baik,” katanya.

Sementara itu, Soo Wincci turut menolak dakwaan beberapa pihak yang menganggap dia berpuasa kerana sedang bercinta dengan lelaki beragama Islam atau Melayu.

Pada awalnya dia cuba telah berpuasa kerana berjanji dengan peminat-peminat, namun disebabkan kelebihan yang didapati sepanjang berpuasa, dia meneruskan niat untuk terus berpuasa setiap kali Ramadan.

"Ada spekulasi kata saya ada kekasih beragama Islam yang menyebabkan saya berpuasa setiap tahun namun sebenarnya tidak. Pada awalnya saya hanya berjanji dengan peminat-peminat Melayu, namun bila saya lihat banyak kelebihan apabila berpuasa saya teruskan untuk berpuasa setiap kali Ramadan.

“Saya dapati banyak kelebihan terutama daripada segi kesihatan dan mental saya lebih kuat apabila berpuasa,” katanya yang berazam untuk berpuasa penuh selama sebulan. 

Sumber: Mstar

Read More

Puasa Selama 21 Jam 57 Minit Sehari di Iceland...

Di Malaysia, purata waktu berpuasa adalah 13 jam 33 minit sehari. Itu pun ada yang malas.

Namun, jika anda berpuasa di Iceland, maka anda perlu nambah hampir 8 jam lagi waktu puasa anda!

Bermakna, di sana anda akan berpuasa hampir satu hari penuh yakni selama 21 jam 57 minit. Mana nak bezakan sahur dengan berbuka kan dengan tempoh yang singkat antara keduanya.

Di Malaysia, cuaca panas akan menyebabkan anda cepat dahaga, namun di Iceland cuaca sejuk akan menyebabkan anda cepat lapar.

Bayangkan berlapar selama hampir 22 jam sehari selama sebulan? Itulah antara cabaran Ramadan yang penuh keberkatan.

Selepas Iceland, paling lama anda akan berpuasa adalah di Sweden yakni selama 20 jam 57 minit, diikuti Amerika Syarikat (Alaska), 19 jam 51 minit, England (18 jam 53 minit), Jerman (19 jam 1 minit).

Bagi yang memilih untuk melaksanakan ibadah puasa di Mekah, maka anda perlu bersedia untuk berpuasa selama 14 jam 53 minit.

Pastinya ibadah umrah anda akan menjadi jauh lebih mencabar, namun keberkatan bumi Anbiya lain, susah macam mana pun kita buat, malah merasa seronok melakukannya.

Tempoh berpuasa yang paling singkat di bandar utama dunia tahun ini adalah di Sydney, Australia yang hanya memakan masa 9 jam 56 minit. Rujuk jadual di atas atau bawah untuk tempoh berpuasa di negara-negara lain.

Jadi… selepas mengetahui tempohnya, anda akan memilih untuk berpuasa di mana andai diberikan pilihan?

Ramadan
Sumber: Mynewshub.my

Read More

Wanita Bakal Dipenjara Seumur Hidup Kerana Selamatkan Itik!!


Kanada, 30 Jun – Gara-gara ingin menyelamatkan beberapa ekor anak itik di atas jalan, seorang wanita, Emma Czornobaj,25 , berkemungkinan akan dipenjara seumur hidup.

Tindakan menghentikan kenderaannya secara mengejut di atas jalan raya untuk menyelamatkan anak-anak itik tersebut telah mengakibatkan kematian ngeri dua beranak, Andre Roy, 50, dan Jassie, 16 yang melanggar kenderaan wanita itu dari belakang.

Dalam perbicaraan yang dijalankan, Emma telah didapati bersalah atas kesalahan yang dilakukan sehingga menyebabkan kematian empat tahun lalu dan berkemungkinan besar boleh dipenjara seumur hidup.

Walau bagaimanpun, peguam Emma telah melakukan rayuan terhadap pihak mahkamah agar mengurangkan hukuman terhadap wanita itu kerana tindakannya berhenti secara mengejut semasa kejadian adalah bertujuan untuk memyelamatkan binatang.

Selain itu, pihak pembela juga mengatakan kepada mahkamah ketika kejadian berkemungkinan besar Andre telah memandu kenderaannya dengan laju dan menegaskan kemalangan tidak mungkin akan berlaku sekiranya lelaki itu mematuhi kelajuan yang ditetapkan di sana.


Apa yang dapat KedahNews.com katakan ialah kepada semua pengguna jalan raya yang mempunyai sifat-sifat keperihatinan yang tinggi tidak kira kepada manusia mahu pun binatang,’ berfikirlah sebelum bertindak dan anda mampu mengubahnya’. -KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor

emma2

Read More

Imej 3 Lelaki Berjubah Di Gunung Jerai Rupanya Pelajar Tahfiz?


Baru-baru ini KedahNews.com ada menyiarkan berita mengenai penemuan tiga makhluk halus yang dipercayai bunian dalam sekeping gambar bersama kakitangan Telekom Malaysia (TM) dimuatnaik melalui aplikasi WhatsApp yang menjadi viral dikalangan pengguna laman sosial.

Dalam gambar yang diambil pada 22 Jun yang lalu, beberapa kakitangan TM yang menjalankan pemeriksaan ke atas pencawang di sana berselfie selepas selesai melakukan tugas dan terkejut apabila mendapati tiga imej lelaki berjubah putih sedang bersembahyang di satu penjuru kawasan.

Akibat daripada penemuan imej tiga lelaki berjubah di dalam gambar ini, ramai dikalangan pengguna laman sosial membuat kesimpulan sendiri mengenai imej yang menyerupai orang bunian.

Walau bagaimanapun, dalam satu akaun Facebook yang menggunakan nama Wujud (Paranormal Team) mendakwa imej yang dikatakan itu berkemungkinan adalah milik beberapa pelajar tahfiz yang sering berkujung di sana.

Menurut sumber yang diperolehi dari penduduk tempatan, kawasan puncak gunung yang dikenali sebagai Padang Pak Syeikh itu sememangnya kerap dikunjungi oleh pelajar-pelajar tahfiz di sana.

tahfiz

Berkemungkinan ketika kakitangan TM merakamkan gambar tersebut, pelajar-pelajar itu turut berada di lokasi berkenaan.

KedahNews.com tidak dapat mengesahkan mengenai laporan ini tetapi yang pasti kewujudan makhluk lain selain manusia adalah benar dan kita sebagai umat Islam harus sentiasa mengingati serta memohon kepada Allah SWT agar dilindungi dari ganguan syaitan yang ingin menyesatkan kita. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor

Read More

Gay Tua Terselindung Di Sebalik Insiden Remaja OKU Terbiar...

Di sebalik insiden remaja OKU, Muhammad Firdaus Dullah, 15, yang ditemui terbiar di Flat Taman Semarak baru-baru ini, ramai yang tidak tahu mengenai satu lagi penemuan yang menggemparkan umat Islam di Malaysia.

Dalam Ops 6p pada Sabtu lalu, seorang warga Kanada berusia 50 tahun telah ditahan bersendirian oleh anggota Jabatan Imigresen Negeri Sembilan di rumah berkenaan kerana kesalahan tinggal lebih masa di negara ini.

Apa yang "istimewa"nya dengan penemuan lelaki asing tua itu?

Menurut sumber, lelaki asing tua itu dilaporkan tinggal bersama seorang lelaki warga tempatan yang hanya dikenali sebagai Zul, 45, sejak 20 tahun yang lalu di flat berkenaan.

Lebih mengejutkan, Zul selamba mengaku bahawa dia dan lelaki Kanada itu merupakan pasangan gay dan mengamalkan hubungan songsang itu sejak berpuluh tahun lamanya.

Menyedihkan, lelaki warga tempatan itu juga tanpa rasa bersalah menyatakan bahawa dia hanya beragama Islam "di atas kertas" sahaja dan hidup bersama pasangannya itu dengan memelihara seekor anjing.

"Agama saya cuma atas kertas, saya tidak kisah", kata Zul ketika "kantoi" dalam operasi membasmi pendatang asing tidak sah di ibu negara.

Lelaki warga Kanada itu ditahan pada Sabtu lalu, namun Jabatan Imigresen berkunjung semula ke rumah berkenaan baru-baru ini bagi mengesan maklumat yang boleh membantu siasatan berhubung warga Kanada itu sebelum menemui Zul, sekali gus membongkar kehidupan terlarang mereka.

Menurut myMetro,  Zul mendedahkan bahawa dia telah berkenalan dengan warga Kanada terbabit pada 1990 dan sejak itu, dia tidak lagi mementingkan kehidupan beragama dan jauh lari dari landasan Islam.

Mungkinkah Wardina Safiyya berminat untuk memberi komen mengenai Zul dan lelaki Kanada yang menjalani kehidupan songsang seterusnya sekali lagi menyalahkan pihak kerajaan dalam insiden mengejutkan ini? -KedahNews.com

Read More

Video: Adakah Benar Anda Jujur Di Facebook?


Tidak dinafikan laman sosial Facebook menjadi ‘diari’ bagi sesetengah individu khususnya untuk meluahkan perasaan yang terbuku di hati mereka melalui status yang dikemaskini saban hari.

Ada juga yang sentiasa memuatnaik gambar aktiviti mereka sepanjang hari untuk tatapan rakan-rakan.

Namun, adakah semua orang mampu bersikap jujur dengan setiap kata yang diluahkan di Facebook?

Atau status yang dimuatnaik itu sekadar untuk menyembunyikan kesedihan dan memberi gambaran palsu kononnya kehidupan kita sentiasa gembira seperti orang lain?


Video yang kami kongsikan ini adalah realiti hidup pengguna Facebook yang tidak kita jangkakan. Saksikan.

Sumber: Mynewshub.my

Read More

Antara Jalan TAR & Masjid...

Tidak dapat dinafikan bahawa Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR) dan masjid-masjid di seluruh negara merupakan dua lokasi tumpuan utama umat Islam pada setiap kali tibanya bulan Ramadhan di Malaysia.

Sebagaimana maklum, Jalan TAR merupakan lokasi paling popular bagi seluruh warga ibu kota bagi mencari rezeki khususnya pada bulan yang penuh keberkatan ini. Ia juga menjadi "syurga" bagi aktiviti membeli-belah bagi persiapan Aidilfitri nanti.

Selain Jalan TAR, masjid juga merupakan lokasi wajib bagi setiap umat Islam khususnya ketika waktu berbuka puasa atau selepas solat Isyak bagi menunaikan solat sunat terawikh.

Bagi golongan peniaga, kehadiran bulan Ramadhan menjadi rahmat buat mereka ekoran bulan tersebut mampu memberikan pulangan lumayan, khususnya para peniaga makanan dan minuman bagi persediaan umat Islam berbuka puasa.

Selain itu, para peniaga juga memperagakan pelbagai jenis barangan jualan mereka bagi memudahkan umat Islam bersedia lebih awal sempena menyambut hari raya Aidilfitri menjelang 1 Syawal nanti.

Bagi umat Islam lain, lokasi seperti Jalan TAR dan bazar-bazar Ramadhan merupakan pilihan utama mereka ketika pulang dari kerja untuk mendapatkan juadah berbuka puasa dan membeli kelengkapan hari raya.

Ada yang sanggup meluangkan masa berjam-jam, berbuka puasa di Jalan TAR dan berbuka puasa di sekitar kawasan itu bagi memenuhi kehendak membeli-belah atau sekadar "cuci mata" dengan "hidangan" tudung-tudung terkini, fesyen baju kurung terkini dan sebagainya.

Namun bagi sesetengah umat Islam pula, mereka lebih memilih untuk pulang awal ke rumah masing-masing untuk menyiapkan juadah berbuka puasa sekadar memenuhi ruang perut yang kosong sebelum bersedia ke masjid untuk solat berjemaah dan berterawikh.

Selepas menjamah kurma dan segelas air dingin, mereka bangun menunaikan solat maghrib. Setelah itu, barulah mereka sambung menikmati sedikit nasi bagi mengalas perut sebelum ke masjid untuk solat Isyak, seterusnya menunaikan solat terawikh.

Sekembalinya dari masjid, barulah mereka menjamah makanan lain yang masih berbaki atau menghabiskan masa dengan membaca Al-Quran sebelum masuk tidur awal untuk bersahur nanti.

Apapun hakikat Jalan TAR dan masjid merupakan dua lokasi utama bagi seluruh umat Islam. Ia hanya terpulang pada pilihan masing-masing untuk membahagikan masa untuk memenuhi ruang yang ada di kedua lokasi tersebut.

KedahNews.com mencadangkan agar seluruh umat Islam supaya belajar mengawal nafsu di sepanjang bulan Ramadhan ini, bersesuaian dengan konsep sebenar bulan penuh keberkatan itu.

Selain menunaikan ibadah yang dituntut, anggaplah Ramadhan ini merupakan tempoh sebulan untuk kita menjalani latihan intensif mengawal hawa nafsu setelah kita sering "dilatih" dan cuba dipengaruhi bisikan syaitan pada bulan-bulan lain. - KedahNews.com

Read More

Bisik Ikan: Hanya di Kuala Muda, Kedah!

Di pekan kecil nelayan di Kuala Muda, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang, terdapat satu aktiviti yang mungkin akan dilihat sebagai pelik dan mungkin tidak lagi diamalkan di kebanyakan tempat atau jeti nelayan di negara kita.

Penulis juga pada mulanya berasa pelik tetapi setelah menyaksikannya sendiri, memang benar, ia adalah satu amalan yang pelik tetapi masih tetap diteruskan "suka sama suka" di antara nelayan dan pembeli ikan.

“Bisik Ikan” - itulah aktiviti yang masih diguna pakai di antara nelayan dan para pembeli ikan di sini untuk membeli dan menjual ikan.


Tidak ada harga tetap yang menentukan harga ikan dan hasil laut yang dibawa naik ke darat untuk dijual di sini.

Hasil laut juga tidak diasing-asing melainkan ia datang dalam keadaan yang sangat banyak. Jika tidak ikan, ketam, udang dan apa sahaja dilonggokkan sekali dan selepas itu nelayan akan mula memanggil pembeli untuk 'membisik' di telinganya secara sulit berapakah harga bidaan yang ditawarkan.

Dari situ bermulalah aktiviti membisik sehingga pembida tertinggi berjaya membuat taruhannya dan penjual bersetuju dengan harga bidaan tersebut.

Jadi siapa buat bidaan tertinggi (secara sulit dan hanya diketahui oleh nelayan berkenaan) dialah yang dapat.

Penulis terpanggil untuk melihat sendiri aktiviti ini pada suatu pagi Ahad, yang sering menjadi bualan ramai terutama pada hujung minggu.

Deretan kereta sudah menuju masuk ke perkampungan nelayan menjelang jam 8.30 pagi seolah-olah ada majlis kenduri atau keramaian sedang berlangsung.

Jalan kecil menuju ke jeti pendaratan hasil nelayan Kuala Muda itu adalah jalan mati tetapi jumlah kereta yang menuju masuk tidak mencerminkan ia adalah jalan mati.

Sebaik sahaja penulis sampai di tempat yang dituju, dari jauh lagi, suasana riuh rendah serta kesibukan orang ramai mundar mandir di jeti pendaratan tersebut sudah kelihatan dan sibuk sekali.

Hasil tangkapan yang masih segar akan dijual terus secara bidaan berbisik.

Hasil daratan ikan dari pelbagai jenis dan spesies serta udang besar, sedang dan kecil, ketam dan sotong yang masih hidup diletakkan di atas karung guni di celah-celah orang ramai dan dari situ bermulalah aktiviti membisik.

Dalam loghat tempatan, nelayan yang menghamparkan hasil tangkapan mereka bermula dengan berkata; "Mai (mari) lekas, mai lekas, haaa, bisik mai kat saya..."

Dengan segera seorang pembeli yang kelihatan seperti peraih ikan merenung sedetik ke arah longgokan hasil tangkapan laut tersebut lalu bergerak menuju ke arah nelayan tersebut lalu merapatkan kedua-dua belah tapak tangannya ke telinga nelayan itu dan membisikkan sesuatu.

Yang lain melihat dengan penuh suspen aktiviti pertama itu. Kini giliran mereka pula membuat bidaan.

Longgokan ikan yang menanti bidaan berbisik daripada pelanggan.

Penulis difahamkan yang pembida yang lain harus pandai mengagak berapakah nilai bidaan yang dibuat oleh pembida pertama dengan memerhatikan gerak mulutnya.

Jika dia seorang yang sudah biasa dengan aktiviti bidaan membisik ini, dia sudah boleh mengagakkan berapakah nilai bidaan untuk selonggok ikan dan lain-lain hasil tangkapan laut yang diletakkan oleh nelayan tersebut.

Bagi seorang pembeli yang pandai, dia akan terlebih dahulu duduk memerhatikan aktiviti bidaan ini dibuat oleh orang lain dan selepas itu dia boleh secara diam-diam pergi kepada pembida yang berjaya dan bertanya berapakah bidaan yang dibuatnya itu.

Dari situ, dia sudah boleh membuat kiraan, berapakah harga yang wajar dibidanya nanti ke atas longgokan yang hampir sama yang diletakkan oleh nelayan seterusnya.

Ikan segar yang dibida oleh pengunjung.

Aktiviti ini boleh disertai oleh sesiapa sahaja termasuklah orang baru seperti penulis sendiri.

Jika seseorang pembeli itu tidak biasa dan terus melakukan bidaan, hanya ada dua kemungkinan sahaja yang akan berlaku. Pertama dia akan meletakkan bidaan yang terlalu rendah dan kedua, dia akan meletakkan bidaan yang terlalu tinggi.

Mungkin percubaan yang pertama, kedua dan ketiga dia tidak akan berjaya tetapi dari situ kita akan belajar di manakah silapnya dengan bidaan kita dan boleh memperbaiki teknik bidaan dengan bertanyakan berapakah bidaan yang dibuat daripada orang yang berjaya.

Tetapi bagaimanakah caranya untuk kita ketahui yang bidaan kita itu terlalu rendah?

Mudah sahaja. Sebaik sahaja kita membisikkan harga bidaan kita di telinga nelayan yang mempertaruhkan hasil tangkapan dia itu, jika dia buat tidak endah dengan bidaan kita, maka dia menganggap yang bidaan kita itu sama ada terlalu rendah atau 'tidak masuk akal'.


Tetapi pada masa yang sama selepas kita membuat bidaan dan selepas orang lain juga membuat bidaan dan nelayan itu kembali kepada kita dan berkata, "sikit lagi...sikit lagi" itu bermakna dia tertarik dengan harga bidaan kita dan mahukan kita membuat taruhan baru dengan sedikit tambahan.

Dalam situasi ini, kembali berbisik ke telinga dia (jangan menjerit depan semua orang pula) dengan membuat tambahan sebanyak RM5 atau RM10 lagi, nescaya dia akan menerima bidaan anda.

Tangkapan dibawa oleh nelayan untuk bidaan pelanggan.

Penulis sendiri tidak melepaskan peluang dengan turut mengambil bahagian dalam aktiviti berbisik ini, apabila melihat salah seorang nelayan membawa lebih kurang dua puluh ekor ikan senangin untuk dijual.

Lucu pun ada, rasa gemuruh pun ada. Antara yakin dan tidak, perlahan-lahan penulis membisikkan ke telinga nelayan itu dengan harga RM28 bagi dua puluh ekor ikan senangin itu sebaik sahaja dia melonggokkannya di hadapan penulis.

Inilah ikan senangin yang dibida penulis di jeti pendaratan Ikan Kota Kuala Muda baru-baru ini.

Nelayan yang menjual melihat wajah penulis dan berkata, “tambah sikit lagi...sikit lagi bagi cukup” dan penulis seakan-akan menerima mesej dia dengan jelas untuk menaikkan bidaan kepada RM30.

Tahap kesegaran ikan memang tidak boleh dinafikan lagi apabila ia jelas dibawa oleh nelayan yang baru pulang dari laut. 

Antara percaya dengan tidak, nelayan itu terus mengangguk kepalanya tanda setuju.

Dan dengan RM30 bagi dua puluh ekor ikan senangin yang masih segar dan belum pun dimasukkan ke dalam ais, penulis merasakan bidaan penulis sudah cukup berbaloi.

Salah seorang nelayan yang mahir dengan jualan bisik membisik ini, Mohd Asri Ismail, 43, (gambar bawah) memberitahu penulis bahawa amalan membisik ini sudah berpuluh tahun dilakukan di sini dan menurutnya lagi nelayan tidak mahu mengubah cara hidup ini dengan sistem harga tetap kerana ini memberi kebebasan kepada mereka untuk menyerahkan harga bidaan kepada pembeli - tidak kira peraih, pemborong atau individu.


“Siapa saja boleh dapatkan ikan segar atau hasil tangkapan laut di sini tapi kena bisik harga la,” katanya dalam loghat utara.

Penulis juga sempat bertanya salah seorang pengunjung tetap bernama Jasilan (gambar bawah) dari Butterworth yang datang ke sini pada setiap hujung minggu untuk mendapatkan ikan segar.


“Saya selalu datang ke sini pada hujung minggu bersama keluarga untuk membeli ikan, sotong, ketam dan udang segar kerana harganya kita yang tawarkan,” kata Jasilan.

Sesungguhnya pengalaman berbisik dan membida ikan dengan cara pelik ini tidak mungkin akan dapat dilupakan oleh sesiapa sahaja yang berkunjung ke sini buat pertama kali.

Silalah datang dan merasai sendiri pengalaman unik ini. 

Sumber: Mstar

Read More

Alhamdulillah, PM Ziarah Hadi Di IJN...

Datuk Seri Najib Tun Razak pada tengah hari Ahad meluangkan masa menziarahi Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Institut Jantung Negara (IJN) di Kuala Lumpur.

Difahamkan kunjungan Perdana Menteri ke IJN berlangsung kira-kira 45 minit.

"Sempat melawat Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang di Institut Jantung Negara tengah hari tadi.

"Alhamdulillah, kesihatan beliau bertambah baik. Marilah kita doakan agar beliau segera sembuh agar dapat menyambut Ramadan bersama keluarga," demikian tulis Najib di Facebooknya.

Perdana Menteri turut berkongsi sekeping gambar beliau bersama Abdul Hadi.

Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang berusia 67 tahun itu menjalani pemeriksaan perubatan susulan di IJN selepas tahap kesihatannya dilaporkan terjejas semasa menghadiri satu persidangan di Istanbul, Turki hujung bulan lalu. -Mstar

Read More

Nina Terkilan Dipersoal Iklan Dedah Rambut...

Pelakon Nina Iskandar terkilan apabila tindakan muncul dengan penampilan bertudung dipersoalkan oleh segelintir pengikut di laman sosial Instagram selepas dia memuat naik gambar dan video yang menampakkan rambutnya.

Nina atau nama sebenarnya Nur Akmalina Iskandar, 23, berkata, gambar dan video yang dimuat naik itu merupakan beberapa babak lakonannya sebelum bertudung yang dilakukan sebagai tujuan promosi.

"Saya benar-benar berhijrah pada akhir April lalu dan selepas berhijrah saya tidak pernah buka tudung dan Insya-Allah ia akan berterusan.

"Pengambaran drama Raya Ni Mesti Kahwin dilakukan sebelum saya berhijrah lagi, jadi tolonglah faham dan jangan terlalu cepat menuduh sebelum mengetahui hal sebenar," katanya.

Nina menulis status di Instagram pada Ahad bagi menjelaskan tindakannya memuat naik gambar-gambar dan video sebelum bertudung.



Antara komen daripada penguna Instagram yang mempersoalkan penghijrahannya.
Nina menjelaskan tindakan itu adalah satu promosi drama yang akan keluar Hari Raya ini.

Beberapa pengikutnya di laman sosial tersebut telah mempersoalkan penghijrahaannya apabila dia mempromosi drama-drama tidak bertudung yang bakal bersiaran tidak lama lagi.

"Saya berbuat demikian kerana mempromosi drama yang saya lakonkan itu kerana ia adalah salah satu perkara yang tertulis dalam kontrak yang saya persetujui.

"Betul, mungkin saya belum sempurna, saya masih memakai solekan dan memakai selendang yang tidak cukup panjang, namun soalan saya, adakah anda cukup sempurna untuk mempersoalkan apa yang saya lakukan," soalnya.

Tambahnya, sebagai insan yang baharu mula berhijrah, dia belajar sedikit demi sedikit untuk mencari kesempurnaan sebagai seorang muslimah sejati.

Malah, dia berharap peminat dan pengikutnya sentiasa mendoakan yang terbaik buat dirinya daripada terus memfitnah atau mengecam segala tindakan yang dilakukan. -Mstar

Read More

Letak P. Ramlee Di "Paras Kaki", Sharnaaz Bergurau, Cucu Sudah Lali...

Cucu kepada Allahyarham Tan Sri P. Ramlee iaitu Najua, 28, sudah lali dengan hinaan masyarakat terhadap datuknya termasuklah gurauan Sharnaaz Ahmad yang meletakkan taraf senimaan agung itu pada 'paras kaki'.

Najua yang merupakan anak kepada Allahyarham Nasir P.Ramlee berkata, dia sekeluarga menerima dengan hati terbuka status Sharnaaz itu kerana apa yang diperkatakan pelakon tersebut adalah pandangan peribadinya.

"Saya dan keluarga sudah tidak kisah dan lali dengan pandangan dan hinaan orang ramai tentang Allahyarham.

"Kalau nak diikutkan apa yang Sharnaaz cakap itu hanya sikit jika ingin dibandingkan tomahan orang lain yang lebih teruk daripada itu,” katanya kepada mStar Online ketika dihubungi di sini, pada Jumaat.

Najua yang menggunakan nama komersialnya sebagai Najua P. Ramlee diminta mengulas status terbaharu Sharnaaz Ahmad menerusi Instagram miliknya yang meletakkan P.Ramlee pada paras kaki jika hendak dibandingkan kehebatan seseorang bapa.

Sharnaaz memuat naik status berkenaan bagi memuji bapanya, Basir Ahmad, 68, sempena hari lahir ayahnya itu.

Ditanya sejauhmanakah dia mengenali Sharnaaz, Najua berkata, dia hanya melihat perkembangan pemuda itu sebagai seorang artis.

Ia Hanya Gurauan - Sharnaaz

Dalam perkembangan berkaitan Sharnaaz berkata dia menganggap tindakannya itu bukan satu kesalahan sebaliknya hanyalah gurauan semata-mata.

Katanya, gurauan seperti itu seringkali dilakukannya dan ia tidak perlu diambil serius oleh mana-mana pihak.

"Saya tidak rasa itu salah dan ia hanya gurauan sahaja, lagi pula saya ingin memberitahu tentang kelebihan bapa saya berbanding P.Ramlee di sudut pandangan mata saya sebagai seorang anak.

Inilah status Sharnaaz yang menjadi kontroversi.

"Perkara tersebut seharusnya tidak menjadi isu kerana saya baik dengan keluarga serta anak-anak Allahyarham P.Ramlee dan mereka duduk berhampiran sahaja dengan rumah kami.

"Saya rasa pihak mereka pun tidak kisah dan menganggap ia hanya sekadar gurauan sahaja," katanya.

Sementara itu, bercerita tentang bapanya, Sharnaaz mengakui kekuatan bapanya dalam melawan penyakit ketumbuhan otak memberi banyak pengajaran buat dia.

"Bapa saya baru sahaja menjalani pembedahan di kepala bagi membuang ketumbuhan di otak baru-baru ini. Dia sudah lama menghadapi penyakit itu.

"Ini merupakan pembedahan keduanya, sebelum ini pembedahan pertama ketika saya dilahirkan, saya kagum dengan kekuatan dia melawan penyakit sambil membesarkan kami adik-beradik," katanya.

Read More

Menteri Sedia Kaji Cadangan Mukhriz

Kerajaan akan mengkaji cadangan negeri Kedah untuk membina lapangan terbang antarabangsa baharu di Kulim, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata setakat ini, pihaknya belum menerima kertas cadangan berhubung perkara itu.

"Saya belum ada laporan terperinci, saya kena tengok dulu semua butiran baru saya boleh membuat komen lanjut.

"Masih terlalu awal untuk saya komen pasal lapangan terbang dan pastinya mereka akan hantar kertas cadangan terperinci dan saya akan menelitinya," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat Tahunan MCA Bahagian Bukit Bendera di sini, Ahad.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan MCA Pulau Pinang Datin Paduka Chew Mei Fun, yang juga Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Liow berkata demikian ketika mengulas pengumuman Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir bahawa negeri itu bakal memiliki lapangan terbang antarabangsa baharu di tanah seluas 600 hektar yang akan merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi di utara tanah air.

Kedah kini memiliki dua lapangan terbang iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

Liow turut mengulas permintaan kerajaan negeri Pulau Pinang yang mahukan landasan kedua untuk menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dengan berkata pihaknya akan meneliti perkara itu.

"Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang di Bayan Lepas sebuah lapangan terbang yang besar, bukan lapangan terbang kecil, dan ia juga sebuah lapangan terbang yang dapat meningkatkan ekonomi di negeri ini," katanya.

Ketua Menteri Lim Guan Eng sebelum ini memaklumkan Pulau Pinang memerlukan landasan kedua memandangkan jumlah penumpang di lapangan terbang itu meningkat, selain peningkatan pengangkutan kargo udara berikutan pelaburan langsung asing. -Mstar

Read More

Maya Karin Dedah "Rahsia" Kerap Ke London

Pelakon dan penyanyi Maya Karin menjelaskan kekerapannya ke luar negara sejak akhir-akhir ini terutamanya London bukan kerana ingin bertemu kekasih sebaliknya menghabiskan masa bersama bapa dan adiknya yang menetap di negara itu.

Maya, 34, berkata, dia juga sedang berjinak-jinak dengan perniagaan dalam bidang hartanah di London dan sedang mengintai lebih banyak peluang di sana.

"Kekasih? Tidak. Saya ke sana kerana bapa dan adik saya menetap di London dan sambil-sambil itu saya sedang mengintai peluang perniagaan dalam bidang hartanah di London.

"Setakat ini saya berjaya menjual sebuah rumah di sana membuatkan saya kena lebih kerap berada di London dalam mengembangkan perniagaan tersebut namun setakat ini saya sudah berjaya menjual enam hartanah di Malaysia," katanya kepada mStar Online.

Dalam pada itu, Maya mengakui, dia memang seorang yang gemar melancong kerana gemar menggembara melihat keindahan selain mengutip pengalaman terutamanya di negara Eropah.

"Selalunya saya melancong selepas tamat sesuatu penggambaran filem kerana ingin menenangkan fikiran selain ingin mengutip pengalaman di tempat yang dikunjungi," jelasnya.

Bagaimanapun kata Maya, ibunya sentiasa mengingatkannya supaya tidak berbelanja melebihi RM10,000 setiap kali ke luar negara dan memanfaatkan wang yang ada kepada perkara berfaedah.

Atas dasar itu juga kata Maya dia mengambil keputusan untuk terlibat dalam bidang hartanah kerana melihat ia mempunyai potensi besar dan menguntungkan.

"Apa-apa pun kita kena belajar dari bawah dan tidak terlalu terkejar-kejar dalam melakukan sesuatu. Saya secara peribadi memang meminati bidang hartanah dan sebab itu saya sering berulang alik ke London bagi mencari peluang," katanya. -Mstar

Read More

Shah Rukh Khan Selalu Lewat Bayar Bil Air...

Pelakon Bollywood Shah Rukh Khan dilaporkan seringkali mendapat surat teguran daripada pihak pentadbir air India, Bombay Muncipal Corporation.

Raja Bollywood itu didakwa lambat membayar lebih 45 hari daripada tarikh pembayaran sepatutnya.

Bagaimanapun, bukan hanya Shah Rukh Khan, beberapa nama besar dan kaya lain sering terlambat membayar bil air mereka.

Pihak Bombay Muncipal Corporation memberitahu satu kajian yang dibuat mendapati kelewatan membayar adalah disebabkan kesibukkan mereka dengan tugas seharian dan bukan kerana masalah kewangan. -Mstar

Read More
Newer Posts Older Posts Home