"Wahai Makhluk Yang Bernama Khalid Samad..."

"Wahai makhluk yang bernama Khalid Samad. Pesta arak dan pesta seks adalah perkara yang sama. Tiada agama yang suka orangnya mabuk dan melacur. "Sungguh memalukan ada MP seperti ini. Sangat memalukan orang Islam, khususnya di Shah Alam, Selangor," kata admin laman sosial tersebut.

Mesir "Black List" Malaysia Masuk Gaza, Harap Kerajaan Bincang Segera

Pengerusi Yayasan Nassar, sebuah badan kebajikan, Nasaruddin Mat Isa berkata, perbincangan itu perlu untuk membenarkan semula Malaysia memasuki Gaza menerusi Rafah di Mesir untuk menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.

"Terlajak Tweet": Latheefa Koya Padam Bukti Nak Bunuh Bung Mokhtar?

Mungkin terasa "panas" dengan cadangan Bung Mokhtar, Latheefa "terlajak tweet" dengan menggesa agar Ahli Parlimen Kinabatangan itu dihapuskan sebagai reaksi "berani" terhadap kenyataan di Parlimen itu. Kenyataan itu mencetus kontroversi apabila Bung Mokhtar menganggapnya sebagai satu ugutan bunuh terhadapnya dan meminta penjelasan dari peguam PKR tersebut. Tweet dari Latheefa tersebut kemudiannya sempat di "printscreen" oleh seorang pengguna laman sosial sebelum dipadam oleh peguam itu dan dikirimkan kepada Bung Mokhtar yang memohon penjelasan.

Rahsia Di Sebalik Demam Ubay Bin Kaab...

"Ya Allah, aku meminta demam selalu berada di tubuh Ubay bin Kaab hingga ia berjumpa dengan-Mu. Namun begitu, janganlah engkau biarkan penyakit itu menghalanginya untuk melakukan solat, puasa, haji, umrah dan jihad di jalan-Mu."

Mahfuz Pertikai Keputusan Mahkamah Rayuan?

Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar disifatkan seolah-olah mempertikai keputusan mahkamah mengenai kes Liwat II yang membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan.

Erma Fatima Bukti Bahagia Sambut Aidiladha Bersama Madunya...

Terbaru, pengarah filem itu membuktikan desas-desus yang cuba menggoncang rumahtangganya itu dengan memuat naik beberapa keping gambar dia dan madunya, Aida, mesra bersama menyambut Aidiladha. Rata-rata peminatnya yang menatap gambar-gambar tersebut turut mengucap syukur atas kebahagian Erma, suami dan madunya itu sambil mendoakan agar keluarga bahagia itu terus dirahmati Allah SWT hingga ke syurga.

Tuesday, 2 September 2014

Gambar: Lana Nordin Makin Seksi Lepas Mengerjakan Umrah?


Siapa tidak kenal dengan Pamela Anderson Malaysia, Lana Nordin?

Selepas hubungan cintanya bersama pelakon Johan Asari tidak menjadi atas sebab tidak direstui keluarga lelaki tersebut, Lana menjadi perhatian para peminat yang bersimpati dengan nasibnya.

KedahNews.com difahamkan selepas dikecewakan oleh Johan Asari, pelakon itu telah pergi menunaikan umrah bersama-sama rakan artis iaitu Lisdawati.

Apa yang mengejutkan, kepulangan Lana dari mengerjakan umrah langsung tidak menunjukkan sebarang perubahan apabila beberapa keping gambar pelakon itu yang sedang bersosial tersebar menunjukkan dia berpakai lebih seksi daripada sebelum ini.

lana1

Adakah tindakan Lana mengerjakan umrah semata-mata mencari publisiti atau pun pergi melancong?

Sebelum ini, Lana pernah menyatakan dia akan berubah dan tidak akan berpakaian seksi lagi tetapi dari gambar yang tersebar jelas pelakon ini masih seperti dulu. 

Walau bagaimanapun, Lana hari ini tampil menjelaskan mengenai isu tersebut yang dianggap sebagai satu lagi edisi salah faham di kalangan peminat.

Menurut Lana, gambar-gambar tersebut adalah gambar lamanya lamanya dan ia telah dimuatnaik oleh teman rapatnya Stephanie Liah yang bukan beragama Islam. 

Lana memberitahu Stephanie tidak ada niat untuk memburuk-burukkanya dan rakannya itu telah momohon maaf. Sebaliknya Stephanie membeli telefon baru, ketika memindahkan data gambar dari telefon lama ke baru. Menyedari masih ada gambarnya bersama Lana lalu dia memuat naik di Instagram dan dihastag ‘throwback’ sebagai menghargai tanda persahabatan mereka.

“Saya pun terkejut juga dengan gambar itu, tapi gambar itu telah dihastag ‘throwback’ semasa saya hadiri sambutan majlis ulang tahun kelahiran kawan-kawan saya tahun lalu. Saya mohon kepada semua saya minta maaf kerana gambar itu telah mencetuskan kontroversi yang negatif.

“Ini semua salah faham, saya harap jangan diperbesarkan lagi, saya pun tidak salahkan dia 100% kerana dia pun tidak tahu saya sudah pulang dari umrah kerana dia tidak ada di Malaysia atas urusan kerja. Saya baru berjumpa dia baru-baru ini dan telah menjelaskan segala-galanya dan barulah dia faham,” katanya memperbetulkan keadaan, sebagaimana yang dipetik dari Murai.com.

Sementara itu Stephanie menjelaskan ini semua adalah salah faham dan tidak ada niat untuk dia memburukkan imej Lana.

“Saya sudah mohon maaf dengan Lana, bagi saya adalah perkara biasa untuk memuat naik gambar tersebut walaupun ia adalah gambar lama. Pengetahuan saya mengenai agama Islam juga tidak banyak, saya tidak tahu yang Lana telah pergi ke Mekah untuk mengerjakan Umrah,” kata Stephanie.

Dia juga tidak menyangka gambar itu menjadi isu besar dan menyebabkan orang ramai menyalahkan Lana dengan begitu teruk sekali dek kerana Lana sudah pulang dari Umrah.

“Kalau saya tahu impaknya sebegini memang saya tak akan muat naik, sekali lagi saya mohon kepada orang ramai, jangan menuduh Lana yang bukan-bukan kerana saya dan dia sudah berkawan sudah lama dan bukannya sehari dua.”, katanya. 
 
KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor

Read More

Tolonglah... Biar Arwah Bersemadi Dengan Tenang...


Baru-baru ini heboh diperkatakan mengenai seorang jururawat perempuan yang meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya di laman sosial seperti Facebook, Twitter, Whatsapps dan sebagainya.

Arwah Amirah Abdul Rahim, 25, dikatakan telah bergambar dengan hantu dalam cermin dibelakangnya sebelum kemalangan berlaku.

Cerita tersebut kini tersebar di laman-laman sosial namun ia hanyalah satu rekaan yang dibuat oleh individu yang tidak bertanggungjawab.

Jururawat yang bernama Amirah, atau nama penuhnya Amirah Abd Rahim,25,tidak sempat melangsungkan perkahwinannya yang dijadual 29 Ogos, apabila maut dalam kemalangan dekat Pagoh, 24 Ogos enam hari sebelum perkahwinannya berlangsung.

Bapa Amirh, Abdul Rahim Sobri meluahkan rasa kesal atas tohmahan yang telah dilemparkan terhadap arwah anaknya dan mengecam pihak berkenaan yang bersikap tidak sensitif terhadap kesedihan yang dirasai oleh ahli keluarga mangsa.


"Kami sedih melihat gambar arwah diperlakukan seperti itu oleh pihak tidak bertanggungjawab. 

"Mereka tidak menanggung kesedihan ini, tidak kehilangan ahli keluarga apatah lagi menjelang perkahwinannya.

Selain itu, Abdul Rahim turut merasa kesal dengan sikap individu yang biadap dan tergamak mengubahsuai gambar anaknya itu.

"Kami dapati gambar itu disunting kerana gambar asal tiada imej dalam cermin seperti didakwa di laman sosial,” katanya.

Mereka sekeluarga sedar akan kewujudan gambar arwah yang tersebar di media sosial beberapa hari selepas arwah meninggal dunia telah membuat keputusan untuk tampil betulkan keadaan yang sebenar dan tidak mahu perkara ini berpanjangan.

Fakta sebenar menunjukkan Amirah yang sedang dalam perjalanan ke tempat kerjanya di Klinik Kesihatan Bukit Gambir, Ledang, maut di tempat kejadian apabila kereta Perodua Kancil yang dipandunya hilang kawalan dan melanggar penghadang kiri Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), di Kilometer 148.

Rempuhan kuat di sebelah kiri keretanya menyebabkan dia cedera parah di badan dan kepala sebelum disahkan meninggal dunia. -Norhayati Shaharun/KedahNews.Com

Read More

Bapa MB Terengganu Meninggal Dunia @ZahidaZarik #PuteriUMNO

Bapa kepada Menteri Besar Terengganu, Datuk Abdul Rahman Mohamad, dilaporkan meninggal dunia kira-kira jam 6.15 petang tadi akibat masalah kesihatan, komplikasi paru-paru.

Jenazah bapa Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman yang berusia 86 tahun itu difahamkan bakal disemadikan di tanah perkuburan Islam Seberang Takir, kira-kira jam 10 pagi esok.

Memetik dari sumber akaun laman Facebook Zahida Zarik Khan, Naib Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia turut mengucapkan takziah dan bersedekah Al-Fatihah pada arwah.

Menurut Zahida lagi, jenazah bapa Menteri Besar Terengganu itu akan disembahyangkan di Kediaman Rasmi Menteri Besar di Seri Iman sebelum dikebumikan kemudiannya.

Allahyarham meninggalkan sembilan cahaya mata dan dipercayai menghidap penyakit itu sejak Disember tahun lalu -KedahNews.com


Read More

PPS: Rayer Dilepaskan Dengan Jaminan Polis


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Delima, RSN Rayer yang ditahan berhubung siasatan kes penangkapan anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) dibebaskan dengan jaminan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut (IPDTL) pada pukul 7 pagi tadi.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, Rayer dibebaskan selepas selesai mengambil keterangannya.

Penahanan Rayer pada 6 petang semalam adalah bagi membantu siasatan kes mengikut Seksyen 43 Akta Pertubuhan 1966.

"Kami kini sedang menyiapkan kertas siasatan sebelum diserahkan kepada Ketua Unit Pendakwaan selewatnya esok," katanya yang dipetik dari laman The Malaysian Insider.

Abdul Rahim turut mengesahkan kesemua 135 anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) ditahan Ahad lalu sudah dibebaskan secara berperingkat dengan kumpulan terakhir dibebaskan, kira-kira 10 malam tadi. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com 

Read More

Aziz Bari Tempelak Sultan Selangor

Pakar Perlembagaan, Dr Abdul Aziz Bari menempelak Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sekiranya enggan menerima cadangan Pakatan Rakyat (PR) melantik Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor kerana perkara tersebut sudah termaktub dalam Deklarasi Prinsip Perlembagaan 1992.

Abdul Aziz berkata, dalam Deklarasi Prinsip Perlembagaan yang ditandatangani oleh ayahanda Sultan Selangor ketika itu, baginda seharusnya mengikuti nasihat kerajaan negeri bagi melantik Menteri Besar sekiranya perkara itu dipersetujui oleh pemimpin yang berjaya menguasai pentadbiran di Selangor.

Justeru itu, Abdul Aziz berkata, Sultan Selangor harus akur dengan pemilihan yang dibuat PR dan perlu melantik Dr wan Azizah sebagai Menteri Besar baharu, sekirannya enggan berbuat demikian ia jelas melanggar perlembagaan serta memalukan baginda sendiri sebagai Sultan Selangor.

"Kandungan tersebut mengikat baginda hingga hari ini. Tiada kesan undang-undang dalam dokumen tersebut, tetapi secara moralnya akan memalukan baginda jika mengabaikannya.

"Jadi di Selangor, Sultan perlu melantik (Dr Wan Azizah). Meminta lebih nama serta enggan melantik beliau adalah membelakangi deklarasi 1992 dan lebih penting lagi, (membelakangi) perlembagaan itu sendiri," katanya lagi.

Tambah Abdul Aziz lagi, deklarasi tersebut ditandatangani sebelum ini bersama enam Sultan lain.

Merujuk kepada laporan sebelum ini, Sultan Selangor telah menangguhkan peletakan jawatan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan meminta PR menghantar dua nama calon baharu selain Dr Wan Azizah bagi mengantikan Ahli Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang itu sebagai peneraju Kerajaan Negeri Selangor setelah dia dipecat oleh PKR baru-baru ini.

Daripada sumber setiausaha sulit Sultan Selangor, peruntukan mengikut Perkara LI (1), Perkara LIII (2) (a), (4) dan LV (2) (a) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, Sultan Selangor mempunyai kuasa dalam menentukan pelantikan Menteri Besar dengan kuasa budi bicara mutlak selepas mendapat nasihat atau kepercayaan majoriti Ahli Undangan Negeri (ADUN).

"Sultan Selangor menitahkan agar setiap pemimpin parti PAS, PKR, dan DAP mencadangkan lebih dua nama daripada parti-parti PR sebagai calon MB bagi memudahkan baginda menentukan calon berkelayakan dan seterusnya memberi perkenan melantik mana-mana calon yang difikirkan layak." ujar sumber tersebut.

Sebelum ini, PR telah mengemukakan nama Dr Wan Azizah sebagai calon tunggal bagi mengantikan Abdul Khalid sebagai Menteri Besar walaupun parti PAS telah menghantar nama lain selain Presiden PKR iaitu Timbalan PKR, Azmin Ali sebagai calon kedua menjawat jawatan tersebut. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor


Read More

#MH17: Pilu... Hujan Renyai Sambut Kepulangan Sembilan Lagi Jenazah #MalaysiaBerkabung


Hujan renyai-renyai yang membasahi bumi pagi ini seakan-akan turut bersedih dengan kepulangan sembilan jenazah mangsa nahas pesawat MH17 yang tiba di pekarangan Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, jam 8.30 pagi tadi.

Lebih pilu apabila pesawat berkenaan turut membawa jenazah dua kapten MH17 iaitu Kapten Wan Amran Wan Hussin dan Kapten Eugene Choo Jin Leong.

Lapan anggota pengiring Tentera Diraja Malaysia yang lengkap berpakaian baju istiadat mengiringi keranda Kapten Wan Amran terlebih dahulu diikuti empat keranda yang lain dan empat bekas abu mayat ke kenderaan jenazah dengan penuh adat istiadat ketenteraan sambil diperhatikan dengan perasaan sebak oleh ahli keluarga mangsa dari kejauhan.

Selesai majlis penghormatan terakhir kepada jenazah, tempoh bertafakur selama seminit diumumkan serentak di seluruh negara tepat jam 8.58 pagi dengan tetamu yang berada di landasan Kompleks Bunga Raya juga turut tunduk bertafakur mengikut kepercayaan agama masing-masing.

Sementara itu, tepat jam 9.30 pagi, dua bekas abu dan satu keranda diterbangkan terus menggunakan helikopter Charlie dari landasan Kompleks Bunga Raya ke lokasi persemadian masing-masing manakala abu anak kapal Sanjid Singh Sadhu akan diterbangkan menerusi helikopter Charlie dari Pangkalan Tentera Udara Sungai Besi ke Pulau Pinang.

Pesawat komersial MH19 yang membawa kumpulan ketiga terdiri daripada jenazah tujuh rakyat Malaysia dan dua rakyat Belanda itu tiba di Kompleks Bunga Raya KLIA selepas selamat mendarat 6.37 pagi tadi apabila berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Schiphol, Belanda pada jam 12.22 tengah hari Isnin waktu tempatan.

Setakat ini, jenazah 31 daripada 43 rakyat Malaysia sudah dibawa pulang ke tanah air.

Penerbangan MH17 yang membawa 298 penumpang dan anak kapal dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur terhempas selepas ditembak jatuh di timur Ukraine pada 17 Julai lalu.

Selain 43 warga Malaysia, pesawat itu turut membawa penumpang warga Belanda, Australia, Indonesia, United Kingdom, Jerman, Belgium, Filipina, Kanada dan New Zealand. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com 

Read More

ATM Berjaya Tumpaskan Cubaan Seludup Senjata Api Di Sempadan Malaysia - Thailand


Kota Bharu, 2 September – Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berjaya menumpaskan satu sindiket penyeludupan senjata api ketika cuba melepasi sempadan Malaysia – Thailand di Pos Kawalan Pisau Raut, Tumpat, Jumaat lalu.

Dalam serbuan tersebut,pihak ATM berjaya merampas senjata api jenis COLT M16 A1 (5.5 MM), 60 V T Model M16 (5.56MM), M4 (5.56MM) yang dileraikan dan selaras AK47 yang dalam keadaan lengkap.

Ketua Polis Kelantan Datuk Mazlan Lazim berkata, dalam kejadian 8.30 malam, beberapa anggota tentera yang sedang melakukan rondaan di kawasan berkenaan telah melihat sebuah perahu dinaiki oleh tiga orang lelaki menghampiru tebing Sungai Golok di sempadan negara.

"Dua daripada tiga suspek yang menaiki perahu itu kemudiannya turun dari perahu dengan memikul sebuah guni.

"Menyedari kehadiran anggota tentera, dua suspek berkenaan melarikan diri dengan berenang ke arah perahu dan meninggalkan guni tersebut di tebing sungai," katanya dipetik melalui Bernama.

Mazlan berkata, hasil pemeriksaan yang dibuat oleh anggota ATM telah menemui beberapa laras senjata api.

"Terdapat senjata api jenis COLT M16 A1 (5.5 MM), 60 V T Model M16 (5.56MM), M4 (5.56MM) yang dileraikan dan selaras AK47 yang dalam keadaan lengkap.

"Kesemua senjata api ini telah berkarat dan dalam keadaan berlumpur tetapi kita dapati ia masih boleh digunakan," tambahnya lagi.

Menurut Mazlan, pihaknya masih menjalankan siasatan mengenai tujuan utama senjata itu diseludup masuk ke Malaysia dan berharap orang ramai yang mempunyai maklumat agar tampil memberi kerjasama kepada polis.

"Orang ramai yang mempunyai maklumat boleh tampil untuk kita mengesan suspek," ujarnya lagi.

Kes akan disiasat di bawah Seksyen 7 (1) Akta Senjata Api (penalti lebih berat) 1971 yang boleh membawa hukuman mati atau penjara seumur hidup dan sebatan. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor



Read More

Akta Hasutan 1948: Pensyarah UM Didakwa Dengan Dua Pertuduhan

Pensyarah Undang-undang Universiti Malaya (UM) Prof Madya Dr Azmi Sharom tiba di Mahkamah Jalan Duta dengan peguamnya Gobind Singh hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 2 September, 2014.

Pensyarah Undang-undang Universiti Malaya (UM) Prof Madya Dr Azmi Sharom berdepan dengan dua dakwaan dibawah Akta Hasutan 1948 berhubung kenyataannya tentang krisis Perlembagaan Perak di Mahkamah Seksyen Jalan Duta hari ini.

Namun, Azmi tidak mengaku bersalah dan mahu dibicarakan atas tuduhan mengenai kenyataannya menerusi artikel dilaporkan sebuah portal berita pada 14 Ogos 2014 bertajuk "Take Perak crisis route for speedy end to Selangor impasse, Pakatan told" (Ambil jalan krisis Perak, selesaikan segera kebuntuan Selangor, Pakatan diberitahu). 

Azmi berdepan dengan dakwaan mengeluarkan kata-kata hasutan yang merupakan kesalahan mengikut Seksyen 4 (1) (b), Akta Hasutan 1948.

Beliau juga didakwa dengan satu lagi dakwaan kerana menerbitkan kenyataan menghasut mengikut Seksyen 4 (1) (c), akta sama.

Beliau dikatakan melakukan kesalahan tersebut di Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur pada 15 Ogos.

Kedua-dua kesalahan boleh menyebabkannya dipenjarakan maksimum tiga tahun atau denda RM5,000 atau kedua-dua sekali.

Timbalan Pendakwaraya Suhaimi Ibrahim mencadangkan wang jaminan dikenakan RM5,000 dengan seorang penjamin. Peguam Azmi, Gobind Singh Deo mengatakan anak guamnya menerima tawaran itu.

Hakim Mahkamah Seksyen, Zainol Rashid Hussain menetapkan tarikh 3 Oktober untuk pendengaran kes.

Azmi menjadi ahli akademik pertama yang didakwa dibawah akta yang sama bersama beberapa pemimpin Pakatan Rakyat (PR) yang lain dalam masa dua minggu ini, iaitu Rafizi Ramli dan N Surendran dari PKR, Khalid Samad dari PAS serta RSN Rayer dari DAP.

Juga yang kini dalam perbicaraan kerana tuduhan menghasut ialah Teresa Kok (DAP) dan Chua Tian Chang (PKR), sementara Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin (PAS) didakwa atas tuduhan membuat fitnah dua tahun lepas. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com 

Read More

Anak Tidak Dibenarkan Bersekolah, Bapa Nekad Tikam 3 Pelajar Hingga Mati


Seorang lelaki bertindak nekad dengan menikam tiga pelajar sekolah sehingga mati sebelum terjun dari bangun tingkat tiga sebuah sekolah gara-gara anak perempuan tidak dibenarkan mendaftar pada sesi persekolahan yang baru.

Merujuk kepada sumber, dalam kejadian yang berlaku di Hubei, China itu, anak perempuannya tidak diterima menyambung persekolahan di sana di sebabkan dia gagal menyiapkan kerja rumah yang diberikan guru ketika musim cuti sekolah baru-baru ini.

Daripada sumber, pada mulanya lelaki itu datang ke sekolah bagi mendaftar nama anaknya untuk sesi persekolahan yang baru, namun tindakan pihak sekolah tidak menerima pelajar tersebut menyebabkan dia menjadi berang lalu menyerang pelajar sekolah yang lain.

Ketiga-tiga pelajar telah ditikam oleh lelaki tersebut sehingga mati sebelum dia nekad membunuh diri dengan terjun dari tingkat tiga bangunan sekolah itu.

Tindakan lelaki berkenaan mencetuskan kebimbangan penduduk China dan pihak berkuasa ditugaskan meningkat langkah keselamatan bagi mengelakkan perkara sama berulang pada pelajar lain.

Sebelum ini, beberapa siri serangan di sekolah telah dilaporkan berlaku di China menyebabkan ibu bapa yang rata-rata mempunyai seorang anak bimbang mengenai tahap leselamat sekolah di sana. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor


Read More

Tiada Nepotisme Dalam UMNO - Mukhriz

Kota Kinabalu – Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir menegaskan UMNO tidak pernah mengamalkan nepotisme dalam pentadbirannya walaupun terdapat banyak dikalangan pemimpinnya merupakan anak kepada bekas-bekas ahli politik yang mempunyai pengaruh yang sangat kuat dalam parti itu.

Mukhriz berkata, dia mengakui dikalangan pemimpin UMNO wujud pengaruh yang menyebabkan mereka berkecimpung dalam arena politik tetapi ia berlaku mengikut peredaran masa dan bukanlah dirancang.

"Memang saya orang yang tidak sesuai untuk berkata mengenai nepotisme kerana saya adalah anak bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Tetapi saya menceburi bidang politik pada 2004 iaitu setahun selepas bapa saya bersara. Jadi tak patut pembangkang tuduh saya atau Umno sebagai nepotisme," katanya dipetik Bernama ketika merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Penampang di Kota Kinabalu, semalam.

Menurut Mukhriz lagi, nepotisme yang sebenar dapat dilihat dengan jelas melalui pentabdiran parti pembangkang yang dilakukan di negeri seperti Pulau Pinang dan Selangor.

"Penasihat DAP Lim Kit Siang letak anak dia Lim Guan Eng sebagai Setiausaha Agung DAP dan sekarang jadi ketua menteri Pulau Pinang pula.

"Di Selangor, PKR buang menteri besarnya (Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim) kerana penasihatnya (Datuk Seri Anwar Ibrahim) nak isterinya (Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail) jadi Menteri Besar," ujarnya lagi.

Tambah Mukhriz lagi, pemilihan Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang dan Dr Wan Azizah sebagai calon Menteri Besar Selangor jelas membuktikan Pakatan Rakyat sebenarnya tidak yakin dengan keampuan anak jati negeri tersebut untuk mentadbir negeri mereka sendiri. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor


Read More

Ketua Muslimat PAS Nafi Tandatangan Surat Sokongan Wan Azizah Sebagai MB


Ketua Muslimat PAS, Siti Zailah Mohd Yusof menafikan menandatangan kenyataan Wanita Pakatan Rakyat (PR) yang menyatakan sokongan penuh terhadap Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, sebagai Menteri Besar (MB) Selangor yang baharu.

Zailah berkata, dia juga masih belum sempat memperhalusi ayat-ayat dan maksud yang terkandung dalam kenyataan itu.

"Kenyataan semalam disebar tanpa sempat saya perhalusi dan tandatangani serta Dewan Harian Muslimat turut memutuskan untuk menangguhkan kenyataan itu kerana membawa maksud yang berbeza," katanya yang dipetik dari Harakah Daily.

Zaliah akui memang ada menyatakan sokongannya terhadap Dr Wan Azizah, tetapi itu berdasarkan keputusan PAS sebelum ini yang mencadangkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kajang itu dan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali pada 17 Ogos untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor.

Zailah yang kesal dengan penyebaran kenyataan itu turut menyelar pimpinan Wanita PR yang bertindak menyebarkan kenyataan tersebut tanpa tandatangannya.

"Saya tidak mahu berbalah. Hanya Allah yang mengetahui isi hati saya. 'Wala' kami kepada keputusan PAS Pusat sahaja," katanya.

Semalam Wanita PR menyiarkan satu kenyataan bersama yang menyokong pencalonan Dr Wan Azizah sebagai menteri besar Selangor.

Kenyataan itu dikeluarkan oleh tiga pemimpin utama Wanita PR iaitu Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin, Ketua Wanita DAP Chong Eng dan Siti Zailah.

"Kami bersama-sama ingin mengesahkan dan mengukuhkan pendirian kami bahawa Dr Wan Azizah sepatutnya menjadi menteri besar Selangor.

"Ya, dia isteri (Datuk Seri) Anwar Ibrahim, orang yang paling dikehendaki oleh kerajaan. (Tetapi) dia juga seorang pemimpin yang bersih, berani, bertanggungjawab dan bebas rasuah yang berkongsi visi yang sama seperti rakyat Malaysia yang berpatriotik," kata kenyataan itu lagi. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com 

Read More

TIADA MAAF LAGI - KPN

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar menegaskan bahawa tiada maaf bagi mana-mana pihak yang terlanjur mencetus sebarang provokasi dengan menyalahgunakan rangkaian media sosial untuk menghina atau menghasut.

Dalam kenyataan terbaru beliau yang dipetik dari akaun laman sosialnya lewat semalam, Ketua Polis Negara itu memberitahu pihak yang menyalahgunakan media sosial itu untuk menanti tindak balas dari pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM).

"Tiada Maaf lagi kpd sesiapa jua yg menyalahgunakan rangkaian media utk menghina/mengutuk dan menghasut. Tunggu tindakan@PDRMsia", kata Khalid, enggan lagi bertolak ansur dengan pihak-pihak tidak bertanggungjawab tersebut.

Dua orang pengguna media sosial Twitter yang menggunakan akaun bernama Nasrul Omar dan Victor Wong sebelum itu dilaporkan telah menghina dan mengeluarkan kata-kata kesat berunsur biadap terhadap PDRM.

Mungkin gerun dengan kenyataan tegas pihak berkuasa itu terhadap "ketelanjurannya" berlaku biadap dan kurang ajar itu, Victor telah memohon maaf menerusi akaun laman sosialnya, semalam.

Kenyataan terbaru Ketua Polis Negara itu juga dijangka merupakan respon balas terhadap kenyataan maaf tersebut dan diyakini bertujuan sebagai satu pengajaran berguna bagi pengguna-pengguna media sosial lain yang sama "spesis"nya seperti Nasrul dan Victor.

Ramai pengguna di Malaysia sebelum ini begitu ghairah "tunjuk kuat" menerusi media-media sosial dengan mengeluarkan kenyataan berbentuk penghinaan dan hasutan sehingga menyentuh sensitiviti pelbagai pihak, khususnya berkaitan soal agama, perkauman dan peribadi.

Tidak memilih "bulu", PDRM melakukan siasatan demi siasatan terhadap banyak kes yang dilaporkan dengan kerjasama pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi menangangi kes-kes jenayah siber. -KedahNews.com

Read More

"PAS Benar, Bukan Macam PKR atau DAP", Tegas Abdul Hadi

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan kepada ahli-ahli PAS supaya jangan menganggap parti itu sama dengan DAP dan PKR walaupun berada di dalam Pakatan Rakyat.

Menurut Abdul Hadi, PAS merupakan sebuah jemaah yang berada di landasan yang benar dan terbina berdasarkan perjuangan Islam yang bersifat sempurna, serta tidak sama sekali boleh disamakan dengan PKR dan DAP.

"Kita dalam jamaah kita yang benar, yang betul, tegak Islam yang sempurna. Jangan anggap serupa, ini tak betul, tak sama," tegasnya ketika merasmikan Nadwah Pemerkasaan Duat (NEKAD) anjuran Lajnah Dakwah PAS Pusat di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM) Taman Melewar, pagi ini.

Dipetik dari laman rasmi parti itu, Harakahdaily, Presiden PAS itu menjelaskan bahawa beliau terpaksa memberi penegasan tersebut ekoran wujudnya dakwaan yang agak kuat di kalangan ahli parti itu yang menganggap bahawa PAS sama dengan dua parti itu baru-baru ini.

Kongres PKR yang berlangsung di Selangor sebelum itu dilihat seolah-olah menjadi medan untuk"membelasah" Abdul Hadi dan PAS disebabkan keengganan parti itu untuk akur pada kehendak PKR dan DAP yang mahu mengajukan nama seorang calon saja sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini mengumumkan nama isterinya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon tunggal PKR dan DAP bagi menggantikan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Bagaimanapun Abdul Hadi dengan lantang menolak keputusan Anwar itu dengan mencadangkan dua nama yang diputuskan Majlis Syura PAS kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, sehingga menimbulkan kemarahan Anwar dan sekutunya, DAP.

Sultan Selangor sebelum itu bertitah mahu Pakatan Rakyat mempersembah lebih dari satu nama sahaja bagi menggantikan Khalid dan PAS menegaskan bahawa mereka berpegang patuh pada titah tersebut.

Kemelut penggulingan Menteri Besar Selangor itu disifatkan sebagai satu tindakan "menelanjangkan" segala kurap dan kudis di dalam Pakatan Rakyat selain dianggap sebagai salah satu faktor yang bakal menamatkan riwayat gabungan ketiga-tiga parti yang bertentang dasar itu. -KedahNews.com 


Read More

Ribut Di Baling: 42 Rumah Dilapor Rosak Teruk


BALING – Sebanyak 42 rumah di lima kampung dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bayu di sini rosak teruk terutama di bahagian bumbung akibat dilanda ribut pukul 5.30 petang Ahad.

Kampung terbabit dalam kejadian itu ialah kampung Bok Bak melibatkan 12 buah rumah, Iboi (14), Padang Dan (12), Carok Kangar (satu) dan Tiak (tiga).

Pegawai Kebajikan Masyarakat daerah Baling, Nurul Iffah Abdullah berkata Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) daerah itu telah menghulurkan bantuan segera iaitu tikar, selimut, kain batik dan sarung kepada mangsa ribut.

Beliau berkata, pihaknya berharap mangsa ribut segera membuat laporan polis bagi memudahkan bancian kerosakan dan kerugian dibuat.

Mangsa ribut di Kampung Iboi, Fauziah Aziz, 49, berkata dia sekeluarga bersyukur kerana pada waktu kejadian dan pokok tumbang menimpa rumah mereka, ia tidak mengenai anaknya yang berada di bahagian dapur.

“Kami juga bersyukur sebab menerima bantuan segera pihak terbabit yang turut membersihkan kawasan rumah kami,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini. – BERNAMA

Read More

Tak Tahan Sabar, Ramli MS Mencarut Gara-Gara Provokasi Peminat?



NAMPAKNYA agak sukar untuk kami tidak terus berkongsi cerita mengenai kontroversi perkahwinan rahsia Datuk Ramli MS dan Alyah.

Gara-gara perkara itu, Ramli juga dikatakan telah memaki pengguna akaun Facebook menerusi ruangan komen, memetik laporan Murai.com.

Dia juga turut menggunakan perkataan kurang sopan yang berbunyi:

“Wei p***m*k korang!!! Korang tau ape aku ckp kat wartawan tak? Kenape nak heboh cam aku kena tangkap jual dadah? Korang buat hal korang ok!!! Hak mutlak aku.”

Datuk Ramli MS Mengamuk Isu Kahwin, Mencarut Di FB

Kalau dilihat pada komen-komen tersebut, tidak dinafikan ada yang agak biadap dan cuba membuat provokasi terhadap Ramli.

Tapi, mungkin pada masa ini, adalah lebih baik jika komposer itu tidak membuat sebarang kenyataan yang berbaur kemarahan bagi mengelakkan lebih banyak kontroversi timbul. -Mynewshub.my

Read More

Langkawi: Tun M Mahu Lebih Banyak Produk Pelancongan

LANGKAWI – Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berharap lebih banyak produk pelancongan diwujudkan di Langkawi bagi menarik lebih ramai pelancong ke pulau peranginan itu.

Beliau berkata Lembaga Pembangunan Langkawi (Lada) khususnya perlu memainkan peranan lebih proaktif bagi mengenal pasti produk pelancongan yang berpotensi di pulau itu.

“Dengan adanya (penambahan) produk pelancongan itu, ia dapat meningkatkan kehadiran pelancong ke pulau peranginan ini,” katanya ketika berucap pada majlis perasmian Sky Dome dan Pengiktirafan Malaysia Tourism Quality Assurance (MyTQA) di Oriental Village di sini hari ini.

Beliau berkata usaha Lada dalam mewujudkan produk pelancongan sedia ada sangat dihargainya dan berharap usaha itu akan berterusan.

Mengenai Sky Dome, beliau berkata ia merupakan tarikan pelancongan baharu bernilai RM1.53 juta, yang menawarkan keseronokan tontonan animasi pada sudut keluasan 360 darjah di pulau peranginan ini.

Sky Dome adalah kubah penuh luar yang pertama di Malaysia serta Asia dan ia turut disenaraikan dalam Malaysia Book of Records (MBOR).

Turut hadir pada majlis itu Ketua Pegawai Eksekutif Lada Tan Sri Khalid Ramli, Ketua Pegawai Operasi Panorama Langkawi Mohd Ali Makkit dan Pengasas MBOR Tan Sri Danny Ooi. – BERNAMA

Read More

Kata Mukhriz Mahathir Tentang Sabah

KOTA KINABALU – Pembangunan Malaysia tidak lengkap tanpa Sabah, kerana tanpa hasil yang diperolehi daripada sumber aslinya tidak memungkinkan negeri seperti Kedah dapat membangun, kata Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir hari ini.

“Sama juga dengan Kedah yang mengeluarkan beras untuk semua negeri termasuk Sabah pada harga subsidi bagi memastikan kelangsungan bekalan makanan rakyat di negara ini,” katanya ketika merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Penampang di sini.

Mukhriz, yang juga Anggota Majlis Tertinggi Umno, berkata amalan bantu-membantu antara negeri-negeri di Malaysia dipraktikkan sejak merdeka lagi.

Katanya, ini kerana para pemimpin terdahulu telah memberi formula perpaduan bagi menjamin kemajuan bersama rakyat di negara ini.

Beliau turut mengingatkan anggota Umno Penampang untuk terus mengukuhkan perpaduan bagi memastikan rakyat terus menyokong Umno dan Barisan Nasional(BN).

“Saya bukan orang yang sesuai berkata mengenai perpaduan kepada orang Sabah kerana Sabah lebih tahu erti perpaduan kerana mempunyai lebih banyak suku kaum dan agama tetapi saya berharap amalan kesepakatan di kalangan anggota Umno diteruskan. Jika tiada kesepakatan, rakyat akan tolak kita,” katanya. – BERNAMA

Read More

Penyanyi Tipu Penyanyi?



Vokalis kumpulan Kristal, Lan atau nama sebenarnya Razlan Mohamed Yosof, mendakwa telah mengalami kerugian ribuan ringgit apabila beliau ditipu oleh seorang bekas vokalis sebuah kumpulan rock tanahanir.

Menurut Lan, bekas penyanyi rock yang kini merupakan seorang pengurus acara tersebut tidak menjelaskan bayaran wang padanya setelah diundang untuk membuat persembahan satu acara Karaoke Merdeka Contest di Plaza Pelangi,Johor pada 24 Ogos lalu.

Lan berkata, sepatutnya bayaran dibuat sejurus selesai membuat persembahan pada hari itu,  namun individu tersebut telah memberi pelbagai alasan yang tidak masuk akal untuk mengelak dari membuat bayaran padanya hingga kini.

Isteri  Lan,Shiela juga dikatakan turut menelefon individu terbabit bagi meminta wang tersebut, namun jawapan yang diterima adalah sama. 

"Kita kan kawan-kawan artis, takkan aku nak menipu pula,” kata bekas penyanyi rock tersebut kepada Lan dan isterinya. 

Atas dasar percaya, Lan tidak kisah asalkan wang yang dijanjikan pemuda terbabit diberikan setelah selesai persembahan.

Pada Sabtu yang lalu, Lan telah mendedahkan nama penuh dan foto lelaki tersebut menerusi laman instagram beliau dengan kapsyen meluahkan rasa marahnya di atas tindakan pemuda itu yang tidak menepati janji.



Isteri Lan juga ada menghubungi pihak penganjur terbabit bagi meminta wang mereka, tetapi mereka terkejut setelah diberitahu penganjur acara berkenaan bahawa wang itu telah lama diselesaikan, malah sebelum tarikh persembahan tersebut lagi.

Antara alasan yang diberikan lelaki tersebut adalah akaun bank bermasalah dan beliau terpaksa menggunakan wang tersebut untuk melangsaikan hutang kereta yang tertunggak selama enam bulan serta masalah adik-beradiknya pula.

Sehingga hari ini Lan masih memberi peluang kepada pemuda itu, tetapi beliau tidak akan teragak-agak untuk membuat laporan polis jika perkara yang dibangkitkan itu tidak selesai dalam masa terdekat.

Selain itu, Lan turut menyalahkan diri sendiri kerana terlalu mempercayai orang dan amat kesal dengan apa yang telah berlaku dan berharap perkara ini tidak akan terjadi pada rakan-rakan artis yang lain. -Norhayati Shaharun/KedahNews.Com

Read More

Guan Eng Suruh PPS Banteras Jenayah Sambil Kibar Bendera DAP?



PETALING JAYA – Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menyelar penubuhan Pasukan Peronda Sukarela (PPS) oleh kerajaan Pulau Pinang kerana dilihat lebih bermotifkan politik.

Sangsi dengan dakwaan kononnya PPS ditubuhkan untuk membanteras jenayah, Khairy sebaliknya memuat naik di laman Twitter sekeping gambar yang menunjukkan anggota PPS sedang memasang bendera DAP di sebuah majlis.

“PPS jaga keselamatan rakyat Pulau Pinang? Pasang bendera DAP tu kira nak banteras jenayah kot?” tulis Khairy di Twitternya pada Isnin.

Selain itu Khairy yang juga ketua pemuda Umno dan Barisan Nasional (BN) turut memuat naik gambar lain yang menunjukkan sekumpulan anggota PPS berarak menaiki motorsikal sambil mengibarkan bendera DAP.

 “PPS tengah membanteras jenayah di Pulau Pinang sambil membawa panji-panji kerajaan negeri?” soalnya.

KJ PPS 2
Satu lagi paparan skrin daripada Twitter Khairy yang menunjukkan aktiviti anggota PPS.

Pada Ahad, polis menahan seramai 156 anggota PPS Pulau Pinang kerana ingkar amaran supaya tidak menjalankan sebarang aktiviti selepas mendapati pasukan itu merupakan sebuah pertubuhan haram yang tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dilaporkan berkata, kesemua anggota PPS termasuk pengerusinya yang juga Exco Pulau Pinang, Phee Boon Poh bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 41 Akta Pertubuhan kerana tidak berdaftar dengan ROS.

Selain itu Khairy berkata, kerajaan negeri sepatutnya bekerjasama dengan unit Rakan Cop di bawah Polis Di Raja Malaysia (PDRM) bagi menggalakkan orang ramai terlibat dalam usaha membanteras jenayah.

“Kerajaan Pulau Pinang sepatutnya bekerjasama dengan Rakan Cop PDRM daripada menubuhkan PPS secara haram.

“PDRM sudah ada program Rakan Cop. Program yang melibatkan komuniti. Kenapa nak tubuh tentera sendiri di Pulau Pinang,” katanya. - mStar Online

Read More

Perutusan Terakhir Dari Khalid Buat Rakyat Selangor?

Perutusan ulang tahun ke-57 kemerdekaan negara oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sarat dengan amanat kepada rakyat agar menghormati institusi Raja Berperlembagaan dan Undang-undang Tubuh Negeri Selangor.

Abdul Khalid berkata, dalam perjalanan berdepan kemelut politik yang  berlarutan sehingga lapan bulan ini, beliau mengingatkan semua pihak supaya menghormati pemimpin yang menjalankan tanggungjawab dengan baik, adil dan berintegriti.

“Saya perlu menyentuh hal ini kerana akhir-akhir ini terdapat pihak tertentu yang menggunakan media sosial untuk mempersoalkan hak mutlak sultan atau institusi beraja Selangor dan Raja-raja Melayu,” katanya yang dipetik dari laman Sinarharian.com.my.

Dalam perutusan berkenaan, Abdul Khalid menyatakan ucapan penghargaan kepada rakyat Selangor yang memberi kepercayaan kepadanya mentadbir negeri ini sejak 2008.

“Di kesempatan ini saya mengucapkan terima kasih kepada penjawat awam dan seluruh lapisan rakyat yang bekerjasama bersama saya sejak Mac 2008 untuk mentadbir urus kerajaan negeri ini dengan penuh berhemat, berhemah dan berintegriti bagi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negeri kita.

“Saya memohon maaf atas segala tindakan dan tutur kata sepanjang mengemudi pentadbiran Selangor,” katanya.

Beliau turut mengingatkan rakyat Selangor supaya sentiasa menjalin hubungan baik sesama kaum sebagai usaha mengukuhkan perpaduan serta keharmonian dalam kalangan masyarakat majmuk di negeri ini.

Katanya, hubungan kukuh masyarakat secara tidak langsung mampu menghindar sikap menghina atau mencela agama dan amalan budaya kaum lain.

Abdul Khalid menyatakan kurang pengetahuan dan kefahaman sebilangan rakyat terhadap agama dan budaya antara kaum boleh menyebabkan perpaduan sukar dicapai.

“Dalam masyarakat majmuk perpaduan adalah tunjangnya, hubungan baik antara kaum adalah keutamaannya, kerjasama dan tolak ansur adalah syaratnya manakala menghina bangsa, agama dan budaya adalah pantangnya,''katanya.

Selain sambutan merdeka, kerajaan negeri turut menganjurkan Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri dan sambutan Hari Belia. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com

Read More

Pensyarah UM Bakal Didakwa Bawah Akta Hasutan



PETALING JAYA – Pensyarah Undang-Undang Universiti Malaya (UM), Azmi Sharom dijangka didakwa atas Akta Hasutan pada Selasa berhubung komennya yang dibuat di sebuah portal mengenai krisis Perak 2009.

Beliau dijangka didakwa di bawah Akta Hasutan 4(1)(b) di bawah Akta Hasutan 1948.

Di bawah seksyen itu, mereka yang mengeluarkan sebarang perkataan berbaur hasutan akan berhadapan dengan denda tidak lebih RM5,000, penjara tidak lebih tiga tahun, atau kedua-duanya sekali, sekiranya didapati bersalah.

Azmi bagaimanapun enggan mengulas mengenai kemungkinan beliau akan didakwa kerana mengeluarkan kenyataan itu. mStar Online

Read More

Rakam #Selfie Ghairah "Comolot" Dengan Kekasih... Apa Nak Jadi Ni?


Teknik 'selfie' atau merakam gambar sendiri adalah merupakan satu fenomena luar biasa pada zaman ini. 

Kita dapat lihat ramai individu sanggup buat apa sahaka, contohnya seperti memanjat bangunan pencakar langit semata-mata untuk selfie. 

Namun begitu, tak sangka ramai golongan yang terlebih kreatif tanpa memikirkan maruah dan moral masing-masing.

Sebagai contoh aksi pasangan remaja berkucup penuh ghairah sambil merakamnya menggunakan bantuan monopod yang telah tersebar meluas di laman sosial ini. 

Jika dilihat lokasi sekitar gambar ini dipercayai diambil secara terbuka di sebuah pantai. Dari sini dapat dilihat, generasi muda hari ini memang makin tak ada rasa malu.

Aksi ini mendapat kritikan hebat oleh netizen. 

Diharap tidak ada yang meniru aksi terlampau ini, terutamanya pasangan kekasih walaupun anda terlalu sayangkan pasangan anda. 

Ingat, tahap keperibadian dan harga diri anda dapat dinilai melalui perwatakan yang anda rakamkan. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com 

Read More
Newer Posts Older Posts Home