"Wahai Makhluk Yang Bernama Khalid Samad..."

"Wahai makhluk yang bernama Khalid Samad. Pesta arak dan pesta seks adalah perkara yang sama. Tiada agama yang suka orangnya mabuk dan melacur. "Sungguh memalukan ada MP seperti ini. Sangat memalukan orang Islam, khususnya di Shah Alam, Selangor," kata admin laman sosial tersebut.

Mesir "Black List" Malaysia Masuk Gaza, Harap Kerajaan Bincang Segera

Pengerusi Yayasan Nassar, sebuah badan kebajikan, Nasaruddin Mat Isa berkata, perbincangan itu perlu untuk membenarkan semula Malaysia memasuki Gaza menerusi Rafah di Mesir untuk menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.

"Terlajak Tweet": Latheefa Koya Padam Bukti Nak Bunuh Bung Mokhtar?

Mungkin terasa "panas" dengan cadangan Bung Mokhtar, Latheefa "terlajak tweet" dengan menggesa agar Ahli Parlimen Kinabatangan itu dihapuskan sebagai reaksi "berani" terhadap kenyataan di Parlimen itu. Kenyataan itu mencetus kontroversi apabila Bung Mokhtar menganggapnya sebagai satu ugutan bunuh terhadapnya dan meminta penjelasan dari peguam PKR tersebut. Tweet dari Latheefa tersebut kemudiannya sempat di "printscreen" oleh seorang pengguna laman sosial sebelum dipadam oleh peguam itu dan dikirimkan kepada Bung Mokhtar yang memohon penjelasan.

Rahsia Di Sebalik Demam Ubay Bin Kaab...

"Ya Allah, aku meminta demam selalu berada di tubuh Ubay bin Kaab hingga ia berjumpa dengan-Mu. Namun begitu, janganlah engkau biarkan penyakit itu menghalanginya untuk melakukan solat, puasa, haji, umrah dan jihad di jalan-Mu."

Mahfuz Pertikai Keputusan Mahkamah Rayuan?

Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar disifatkan seolah-olah mempertikai keputusan mahkamah mengenai kes Liwat II yang membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan.

Erma Fatima Bukti Bahagia Sambut Aidiladha Bersama Madunya...

Terbaru, pengarah filem itu membuktikan desas-desus yang cuba menggoncang rumahtangganya itu dengan memuat naik beberapa keping gambar dia dan madunya, Aida, mesra bersama menyambut Aidiladha. Rata-rata peminatnya yang menatap gambar-gambar tersebut turut mengucap syukur atas kebahagian Erma, suami dan madunya itu sambil mendoakan agar keluarga bahagia itu terus dirahmati Allah SWT hingga ke syurga.

Sunday, 19 October 2014

Che Ta Boleh Mintak Apa Saja...

“KAMI boleh minta apa yang kami nak dan sudah tentu kami mahukan doktor perempuan menguruskan proses bersalin saya nanti,” ujar pelakon jelita, Rozita Che Wan kepada Zass ketika dihubungi menerusi aplikasi Whatsapp, Khamis lalu.

Rozita yang mesra disapa Che Ta ini berkata, dia sangat bersyukur dan menganggap semuanya rezeki anak apabila pihak Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri sudi menaja urusan bersalinnya.

“Saya telah pun menjalani rawatan di hospital tersebut dan Jumaat lalu merupakan kali kedua saya menjalani rawatan di sini.

“Bukan setakat ditaja tetapi layanan yang mereka berikan sangat baik dan ianya membuatkan kami benar-benar teruja,” kata cinta hati pelakon Zain Saidin ini.

Berkongsi lanjut, ujar ibu kepada Ammar Effendy, 18, dan Aniq Ezzra, 16, ini, dia pernah menggunakan khidmat Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri ketika melahirkan kedua-dua anak lelakinya itu.

“Malah ketika mereka bersunat pun, ia dilakukan di situ juga. Bezanya kali ini saya mendapat tajaan pihak hospital,” katanya menerima tajaan bersalin kelas pertama dari hospital terbabit.

Che Ta yang dijangka sedang menunggu masa bersalin sebenarnya tidak menyangka pihak hospital sudi menaja segala kos bersalin dan rawatan susulan kepadanya.

“Sedikit sebanyak wang perbelanjaan bersalin yang disimpan bolehlah dilaburkan untuk kegunaan membesarkan anak ini nanti,” katanya yang berdebar menanti kelahiran anak pertama hasil perkahwinannya bersama Zain.

Dalam pada itu, Che Ta juga berharap semuanya berjalan lancar dan dia selamat melahirkan bayi ketiganya itu. -Sinar Harian

Read More

KUIN: Mukhriz Tunai Amanah Arwah Ustaz Azizan...

ALOR SETAR - Kolej Universiti Insaniah (Kuin), kolej universiti milik kerajaan negeri Kedah, menyasarkan untuk mencapai taraf universiti penuh pada 2016.

Rektornya, Prof Datuk Mohd Yusof Kasim berkata, Kuin kini sebenarnya sudah hampir sempurna untuk mencapai status tersebut berdasarkan kemudahan yang ada selain pensyarah yang berkelayakan dan program yang ditawarkan juga lengkap.

Katanya sebagai perancangan ke arah itu, operasi Kuin dan kebanyakan pelajar akan berpindah dari kampus sementara di Mergong di sini ke kampus tetap di Kuala Ketil, Baling pada Disember depan memandangkan semua kemudahan dijangka siap sepenuhnya menjelang akhir tahun ini.

"Dari segi operasi kita pindah secara berperingkat. Yang tinggal hanya Kuliyyah Perubatan, Kaunseling dan Kejururawatan yang akan kekal di kampus Mergong, kerana lesennya di situ. Yang lain akan ke sana (Kuala Ketil)," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada majlis "Dialog Mengenai Dimensi Masa Depan Kewangan dan Perbankan Islam (IBF) di Malaysia" di sini, hari ini.

Katanya ketika ini semua urusan perpindahan berjalan lancar dengan keutamaan kepada pelajar baharu.

"Staf terima (hakikat) kita ada bangunan tetap di sana. Nak jadi universiti penuh syaratnya kena ada kampus (tetap). Ia juga memberi peluang untuk mengambil lebih ramai pelajar dengan adanya kampus sebenar.

"Kedudukan di sana juga agak strategik untuk menampung Perak dan Pulau Pinang. Pelajar dari sebarang laut juga suka duduk di Kuala Ketil kerana ia lengkap dengan pelbagai kemudahan dan suasananya sesuai untuk pembelajaran. Ini peluang untuk tambah pelajar. Kuin boleh dijadikan universiti dan dinaik taraf apabila dah fokus di sana (Kuala Ketil)," katanya.

Katanya kehadiran Kuin di Kuala Ketil juga akan menjadi pemangkin kepada pembangunan di kawasan itu seperti mana yang pernah berlaku di kawasan-kawasan lain yang dibina universiti. 

"Kita perlu mendekatkan diri dengan masyarakat. Universiti boleh menjadi pemangkin serantau kepada pembangunan sesuatu kawasan. Baling yang dulu dikatakan daerah paling miskin boleh dibantu tingkatkan pembangunan. Dengan adanya universiti, pembangunan kawasan ekonomi tumbuh dengan baik..bagi Kuin ia akan membantu bangunkan Kedah selatan," katanya.

Dalam perkembangan lain, Mohd Yusuf berkata, Kuin berhasrat mewujudkan kursi profesor dalam bidang IBF bagi menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D) untuk membangunkan lagi bidang yang semakin berkembang di peringkat global itu.

"Kita akan cari dan nak wujudkan kursi profesor ni. Kita akan bincang dengan beberapa bank di Malaysia (yang terlibat dengan IBF) untuk sediakan dana.

Kita nak tambah pelajar dalam bidang ni. Bagi Kuliyyah Muamalat kursus ini paling popular. Pensyarah pun banyak kita ambil daripada industri...orang yang berpengalaman dalam industri mengajar, gabungkan teori dan praktikal. Ini lebih menarik," katanya. - Bernama

Read More

Tarian Separuh Bogel Secara Terbuka Di Kedah?

ALOR SETAR - Pengunjung sebuah pusat membeli belah terkejut apabila disajikan dengan persembahan wanita berpakaian separuh bogel diadakan secara terbuka, lewat petang kelmarin.

Wan Kamarul Wan Mohammad, 21, berkata, pertandingan karaoke anjuran Pergerakan Pemuda Malaysia (YMM) yang bermula sekitar jam 5 petang hingga 9.30 malam itu mengundang kontroversi apabila menampilkan dua peserta berpakaian keterlaluan.

“Bagi saya, pakaian peserta wanita dari sebuah kumpulan dan seorang lagi individu, amat tidak sesuai dipakai di khalayak terutama tempat terbuka seperti itu yang dikunjungi kanak-kanak dan remaja,” katanya.

Menurutnya, dia terkejut apabila ketika sedang menyanyi, peserta wanita itu bertindak membuka pakaian luarannya dan hanya berpakaian seperti coli.

“Saya tidak sangka dia akan bertindak begitu. Pihak penganjur sepatutnya kawal tingkah laku peserta termasuk pakaian supaya tidak menimbulkan rasa tidak puas hati pengunjung yang terdiri daripada pelbagai kaum dan lapisan umur,” katanya.

Wan Kamarul berkata, dia kesal apabila persembahan itu tetap diteruskan walaupun ketika azan Maghrib berkumandang.

“Bunyi muzik terlalu kuat ketika itu, menyebabkan saya terdengar sayup-sayup azan Maghrib, namun penganjur tidak memberhentikan majlis.

Saya kesal kerana penganjur tidak menghormati sensitiviti umat Islam,” katanya.

Menurutnya, ini merupakan kali kedua persembahan hiburan terbuka yang agak keterlaluan diadakan di pusat membeli-belah itu, di mana tahun lalu, turut menampilkan peserta wanita berpakaian menjolok mata.

“Pusat beli-belah juga perlu sensitif dan pantau penganjuran program di premis mereka, supaya tidak mengundang kontroversi selain membudayakan program-program bermanfaat,” katanya. -Sinar Harian

Read More

Konsert "Hayat...45 Tahun Seniman Ramli Sarip": Terbaik Antara Yang Terbaik!

Biarpun sudah berusia 63 tahun, Penyanyi yang digelar Papa Rock Datuk Ramli Sarip berjaya memberi persembahan bertenaga dalam konsert Hayat...45 Tahun Seniman Ramli Sarip yang berlangsung di Panggung Sari Istana Budaya, pada malam Jumaat lalu.

Konsert yang mengimbau penglibatannya sepanjang 45 tahun dalam industri muzik tanah air ini membuatkan penonton terpukau dengan kelunakan suara beliau dalam menyanyikan lagu-lagu popularnya.

Acara bermula tepat pukul 9 malam, Ramli keluar bersahaja berbaju hitam mendendangkan lagu Tersendiri sebagai pembuka tirai pada malam itu. 


Lebih mengasyikan tiupan seksofon daripada komposer muzik Jari mengiringi nyanyian beliau membuatkan penonton terbuai dan menyanyi bersama-sama penyanyi itu.

Dalam konsert tiga jam itu Ramli mendendangkan lebih 20 buah lagu termasuk lagu Doa, Batu, Syair Laila Dan Majnun, Temasya Desa Gemalai, Bukan Kerana Nama, Tajam dan Istilah Bercinta yang mengembalikan memori zaman kegemilangan rock tanah air sekitar tahun 80-an.

Selain itu konsert bersejarah ini turut menampilkan penyanyi asal lagu Zakiah iaitu Achmad Albar yang berasal daripada Indonesia.

Pada malam itu, Achmad turut diberi peluang menyanyikan dua buah lagu termasuk lagu Zakiah yang dinyanyikan secara duet bersama Ramli.


Selain Achmad, penyanyi Aris Ariwatan dan Dayang Nurfaizah turut tampil sebagai penyanyi undangan pada konsert tersebut.

Dalam pada itu, Ramli sempat berinteraksi dengan penonton menyatakan tentang perjalanan kerjaya nyanyian hingga kini.

"Konsert ini menceritakan perjalanan dan detik permulaan bagaimana saya mencari Ramli Sarip, banyak pengalaman yang saya ingin kongsikan bersama penonton.

"Pengalaman bagaimana proses saya berhijrah daripada menyanyi dalam kumpulan iaitu Sweet Charity hingga saya bergerak secara sendiri dengan nama Ramli Sarip," ujarnya.

Pada segmen penutup, beberapa lagu popular seperti Teratai, Sejuta Wajah, Kamelia, dan Doa Buat Kekasih mendapat reaksi dan tepukan gemuruh daripada penonton.

Konsert ini turut menampilkan barisan pemuzik Man Kidal (gitar utama), Rizal Halim (gitar kedua), Tom Anuar (drum), Fauzie Zain (bass), Roza Rasul (kibod utama), Belle Fatah (kibod kedua), Kamrulbahrin Hussin (perkusi utama), Paang Zaman (perkusi kedua), Boy Razli (flute/gambus) dan pemuzik jemputan seperti Aji Samin (gitar) dan Din Safari (bass).

Selain konsert, Ramli turut mengadakan galeri lukisan untuk menjual koleksi peribadinya buat peminat dan hasil kutipannya akan disumbangkan kepada badan-badan tertentu yang memerlukan.
Konsert Hayat 45 Tahun... Seniman Ramli Sarip berlangsung pada 17 hingga 19 Oktober di Panggung Sari, Istana Budaya.

Read More

Jangan Nama Islam Dipergunakan


Minggu ini negara dikhabarkan dengan dua berita yang benar-benar menggemparkan seluruh rakyat Malaysia. Berita pertama menggembirakan kita semua apabila Malaysia mewakili negara Islam dan Asia terpilih menjadi anggota tidak tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Namun di sebalik kegembiraan meraikan berita besar ini, rakyat hakikatnya masih tergamam dengan berita penangkapan 14 orang yang dikaitkan dengan gerakan militan yang kononnya mahu turut berjihad bersama gerakan yang menggunakan label ‘Negara Islam’(IS) di Syria dan Iraq.

Lebih mendukacitakan apabila rata-rata yang ditangkap adalah mereka yang berumur muda dalam lingkungan 12 hingga 48 tahun termasuk dua wanita. Mengikut laporan polis salah seorang daripada penggerak utama kumpulan terbabut merupakan seorang jurutera yang memegang jawatan tinggi dalam kerajaan sebagai Penolong Pengarah Kanan, Jabatan Perkhidmatan Pembetungan, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Penggerak utama kumpulan ini jugalah yang berperanan penting memotivasi, merekrut, membiayai serta mengatur perjalanan rakyat Malaysia untuk pergi ke negara bergolak terbabit atas nama jihad. Malah ada bapa yang bersedia menghantar anak-anaknya untuk turut berjuang atas nama ‘jihad’.

Mereka ini hanyalah sebahagian yang telah berjaya ditahan pihak berkuasa setelah berita awal mengkhabarkan beberapa rakyat Malaysia yang terkorban dalam pertempuran di Syria.

Sebagai rakyat Malaysia dan umat Islam secara khususnya, kita tentunya berasa sedih dan kecewa dengan kegiatan militan dan keganasan yang dikaitkan dengan nama Islam dewasa kini.

Perbuatan membunuh dan memenggal kepala oleh kelompok yang menamakan diri mereka sebagai pejuang Negara Islam (IS) di Syria dan Iraq ketika ini sememangnya amat menjengkelkan.

Apatah lagi perbuatan tidak bertamadun ini dilakukan atas nama dan label Islam yang kononnya berpandukan Syariat yang benar. Tidak cukup dengan itu mereka ini berterusan melakukan keganasan dan mencetuskan kemudaratan kepada mereka yang tidak berdosa demi satu matlamat untuk mewujudkan daulah Islamiah atas negara Islam.

Persoalannya apakah benar perjuangan IS di Syria dan Iraq yang melibatkan pertempuran sesama Islam ketika ini dianggap suatu bentuk jihad yang suci? Apakah benar Islam membenarkan perbuatan berbentuk keganasan dan kemudaratan demi mencapai matlamat yang murni?

Apa yang pasti jihad bukannya suatu bentuk perjuangan yang menghalalkan darah sesama umat Islam. Jihad juga tidak sesekali merelakan perbuatan dan perlakuan keji yang jelas menyimpang daripada prinsip Islam. Sebaliknya, Islam merupakan agama yang sentiasa menganjurkan keamanan, kesejahteraan dan keselamatan, jauh daripada perbuatan yang boleh mencetuskan sebarang bentuk keganasan mahupun kemudaratan.

Ulama berselisih pendapat mengenai makna ‘dhoror’ dan ‘dhiror’ yang secara umum membawa maksud kemudaratan. Pendapat yang paling masyhur dan terkuat mengatakan bahawa makna kedua-duanya adalah berbeza. Makna ‘dhoror’ ialah menyakiti atau menimbulkan kemudaratan kepada orang yang tidak pernah menyakitinya. Manakala makna ‘dhiror’ pula ialah menyakiti atau melakukan kemudaratan kepada orang yang menyakitinya secara tidak benar.

Sehubungan dengan ini juga ada keperluannya pihak berkuasa mengambil pendekatan lebih tegas menghalang sesiapa sahaja yang berhasrat untuk turut sama melibatkan diri dalam aktiviti yang boleh mencetuskan kemudaratan yang lebih besar.

Sememangnya keterlibatan rakyat Malaysia dalam aktiviti yang dianggap mereka sebagai ‘jihad’ di luar negara ketika ini perlu segera dibendung. Kesalahfahaman tentang konsep jihad hingga membawa kepada perlakuan yang salah juga perlu segera dijernihkan.

Akibat kedangkalan dan kecelaruan terhadap makna jihad inilah yang menuntut segelintir umat kepada perbuatan yang hakikatnya menyanggahi dan menyalahi aturan Syariat yang benar dan sahih.

Ini termasuklah dakwaan wujud konsep jihad baru dalam Islam iaitu ‘jihad al-nikah’ atau jihad seksual yang menghalalkan anak-anak gadis mahupun wanita janda untuk dikerahkan ke medan pertempuran bagi memuaskan nafsu seksual militan IS yang kononnya berjuang untuk menegakkan Islam.

Umat Islam juga perlu diberikan kefahaman yang jelas mengenai konsep jihad dan benar-benar menghayati fikah keutamaan. Fikah keutamaan atau fiqh awlawiyyat adalah salah satu disiplin ilmu penting bagi setiap umat Islam agar difahami yang mana perlu diutamakan dan yang mana dikemudiankan.

Dalam konteks jihad mahupun perjuangan memartabatkan Islam, masih banyak keutamaan lain yang lebih besar perlu dilangsaikan di dalam negara terutamanya dalam membangunkan modal insan dengan pendidikan yang tuntas mengenai Islam yang sejati.

Yang paling penting apa jua tindakan dan pendekatan tidak sesekali merosakkan imej Islam sebagai agama pembawa rahmat kepada seluruh alam.

Kesimpulannya Islam sebagai agama yang menganjurkan keamanan dan kesejahteraan tidak sesekali menghalalkan cara untuk mencapai sesuatu matlamat. Apatah lagi sekiranya pendekatan yang diambil hanya menjurus kepada tercetusnya kemudaratan yang lebih besar.

Mungkin ada baiknya juga Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia dapat mengeluarkan fatwa khusus tentang kecenderungan rakyat negara ini melibatkan diri dalam gerakan militan IS bagi menjernihkan pemahaman umat akan makna jihad yang sebenar. -Utusan

Read More

Berbekal RM15 Dari Sik, Warga Emas Dakwa Gagal Dapat Bantuan JKM...

BERBEKALKAN wang terakhir RM15, seorang warga emas terpaksa berkorban membayar tiket bas untuk ke Alor Setar dari kampungnya di Kampung Teloi Tua, Sik, Kedah kerana ingin ke pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi mengetahui sebab bantuan kebajikan kepadanya dihentikan sejak tiga bulan lalu.

Mat Isa Lahaman, 60, berkata, dia terpaksa membayar tambang bas RM10 daripada RM15 dimilikinya sebagai tambang bas, manakala RM2.50 untuk makan ketika sampai di bandar itu. 

Ketika ditemui Sinar Harian dua hari lalu, dia buntu bagaimana mahu pulang ke kampung dengan wang baki RM2.50.

Menurutnya, usahanya memohon JKM menyambung semula bantuan itu juga gagal apabila dia didakwa tidak lagi menetap di Rumah Orang Tua Galau.

Dakwa Mat Isa, dia sepatutnya menerima wang bantuan RM300 sebulan namun tidak menerimanya setelah dimasukkan ke Hospital Sik dan tidak berupaya mengambil wang bantuan itu.

“Saya hanya tinggal sebatang kara selepas kematian isteri, Ramlah Yackop, akibat kencing manis pada 2011. Manakala anak pula tiada,” katanya yang kini mengambil upah bekerja kampung seperti memotong rumput namun, tahap kesihatan kurang mengizinkan untuknya melakukan kerja berat.

Katany, dia bukan menagih simpati tetapi ingin bantuan diteruskan untuk menampung kehidupan.

Sementara itu, Penolong Pegawai JKM Daerah Sik, Samnah Asik@Hasim berkata, pihaknya tidak akan membuat pemotongan bantuan yang disalurkan kepada penerima dengan sewenang-wenangnya.

“Mat Isa tidak dapat dihubungi serta tinggal di tempat lain dan bantuan terpaksa dipotong jikalau penerima duduk di luar kawasan,” katanya.-Sinar Harian

Read More

Rahsia Kemenangan Kedah Malam Ini? #PulunKedahPulun! #Hijaukuning #KFA

KedahNews.com yakin, para penyokong skuad bola sepak Kedah bakal memenuhi perkarangan stadium Darulaman seawal jam 5.00 petang ini bagi menyaksikan pertarungan separuh akhir Piala Malaysia, menentang pasukan Pahang.

Dengan mengenakan baju berwarna hijau kuning, warna turun temurun skuad Helang Merah itu, dijangka stadium itu akan gamat, mengimbas kembali kehebatan skuad kebanggaan anak-anak Kedah itu yang beberapa kali mencipta sejarah.

Kedah memang terkenal dengan para penyokongnya yang setia dan memberikan sokongan padu kepada para pemain setiap kali perlawanan berlangsung.

Slogan "pulun Kedah pulun" dan "membujur lalu, melintang patah" sering dilaung dan tertera di sepanduk-sepanduk, memeriahkan lagi kehangatan perlawanan bola sepak.

Alhamdulillah, stadium Darulaman kini dilengkapi dengan beberapa ruang solat yang menjadi surau bagi para penyokongnya menunaikan kewajipan kepada Allah SWT.

Menurut pemerhatian kami, surau-surau tersebut menjadi tumpuan para penyokong skuad hijau kuning itu bersolat sebelum perlawanan bermula.

Pada kami, mungkin itulah rahsia di sebalik kecemerlangan skuad bola sepak Kedah di mana para penyokong dan diyakini para pemainnya juga tidak melupakan kewajipan masing-masing sebelum memulakan sepak mula perlawanan.

InsyaAllah, dengan berkat solat dan doa para penyokong tersebut, Allah SWT akan memberi kemenangan kepada skuad Lang Merah malam ini. 

KedahNews.com memberikan sokongan padu kepada pasukan bola sepak Kedah malam ini dan berharap mampu menyediakan "bekalan" gol yang mencukupi apabila bertanding ke Pahang nanti.

Tidak dinafikan, skuad Tok Gajah bukanlah calang-calang pasukan yang mudah ditundukkan, namun dengan izin Allah SWT, Kedah bakal melakar sejarah melangkah ke perlawanan akhir piala berprestij itu sekali lagi.

Pulun Kedah Pulun!

Read More

Malaysia Perlu Akta Hasutan

SEREMBAN – Malaysia memerlukan Akta Hasutan 1948 bagi menjaga sensitiviti masyarakat pelbagai kaum di negara ini, kata Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan.

“Memang benar, akta ini diperkenalkan oleh British semasa zaman penjajahan namun, secara amnya mereka mempunyai fikiran serta pandangan yang jauh.

“Ini kerana rakyat di Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum yang perlu dijaga tahap sensitiviti agama, bahasa dan kebudayaan masing-masing,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penganugerahan Pingat Jasa Malaysia (PJM) dan perasmian persidangan perwakilan ke-61 Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PV-ATM) cawangan Negeri Sembilan di sini, semalam.

Menurutnya pihak asing tidak harus campur tangan dan bersikap mendesak dalam perkara itu kerana ia menggugat kesejahteraan dan keharmonian rakyat.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan PV-ATM cawangan Negeri Sembilan membuat resolusi menggesa kerajaan supaya tidak tunduk kepada desakan pihak-pihak yang meminta akta itu dimansuhkan.

Mohamad juga meminta bekas tentera di seluruh negara supaya mendaftar seabagi anggota PV-ATM bagi membolehkan mendapat bantuan buat diri mereka dan keluarga.

Selain itu, beliau berharap Perbadanan Hal Ehwal Bekas Angkatan Tentera (PERHEBAT) dapat memberikan latihan sewajarnya kepada tentera dalam penyediaan ke dunia persaraan.

Pada majlis itu, Mohamad menyampaikan PJM kepada 70 veteran PV-ATM Negeri Sembilan. – BERNAMA

Read More

Bila Kada Kredit Presiden US Tak Laku...

NEW YORK – Tidak disangka-sangka, Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama sendiri berhadapan saat memalukan yang biasanya berlaku kepada orang kebanyakan.

Sebaik selesai menikmati hidangan makan malam, tiba-tiba kad kreditnya bermasalah hingga menyebabkan kad miliknya itu tidak diterima semasa mahu membuat pembayaran di sebuah restoran di sini.

Kejadian berlaku selepas beliau bersama isterinya, Michelle. Mereka berada di sini bagi menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

“Saya rasa tidak menggunakan kad kredit itu melebihi hadnya, jadi mereka (kakitangan restoran) anggap telah berlaku penipuan. Mujur, Michelle membawa kad kreditnya.

“Saya juga cuba jelaskan kepada pelayan itu bahawa saya tidak mempunyai tunggakan bayaran,” katanya yang menceritakan detik itu semasa berucap pada mesyuarat kewangan di sini baru-baru ini menyebabkan hadirin ketawa.

Walaupun Obama tidak mendedahkan lokasi restoran itu, namun beliau dilihat menikmati makan malam dengan isterinya di sebuah restoran yang menawarkan hidangan gaya Sepanyol di Estela, Manhattan pada bulan lalu.

Pasangan itu menikmati hidangan burrata (krim keju), roti, sos hijau serta salad dan tomato, namun harga makanan tersebut tidak dinyatakan.

Berikutan kejadian itu, Obama berkata, beliau telah mengarahkan syarikat kewangan meningkatkan ciri-ciri keselamatan kad kredit termasuk penggunaan cip untuk menggantikan jalur magnetik. - mStar

Read More

DAP Sarawak Ugut PAS?

KUCHING — DAP Sarawak hari ini menyatakan ia menghentikan semua komunikasi dengan PAS dan PKR, tetapi terus berada dalam Pakatan Rakyat (PR).

Pengerusinya Chong Chieng Jen berkata, jawatankuasa negeri parti itu mengambil keputusan memisahkan diri daripada kegiatan bersama PAS dan PKR sehinggalah dua parti itu menjelaskan pendirian mereka.

Bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa itu di sini, beliau berkata DAP Sarawak akan meninggalkan PR jika kumpulan ulama PAS, yang memperjuangkan hukum hudud, menguasai parti itu selepas pemilihan parti pada Jun tahun depan.

“Sekiranya (kumpulan) progresif liberal menguasai (jawatankuasa pusat PAS), maka tiada sebab kami akan keluar,” katanya.

Beliau berkata PKR juga tidak menjelaskan pendirian mereka berhubung pelaksanaan hukum hudud dan keputusan DAP Sarawak itu menghantar isyarat jelas kepada rakannya dalam PR supaya bersikap jelas berhubung pendirian masing-masing.

“Keputusan untuk keluar (daripada PR) adalah keputusan yang tidak boleh diubah. Sebelum kami mengambil keputusan yang tidak boleh diubah itu, kami perlu bersikap terbuka tentang pilihan yang ada dan menyatakan pendirian kami secara jelas,” katanya. — BERNAMA

Read More

Tonton Konsert K-Pop: 16 Penonton Maut

KONSERT K-Pop kumpulan remaja terkenal Korea, 4 Minute di Seoul mengundang tragedi meragut 16 nyawa apabila besi penghadang lubang sistem pengudaraan runtuh pada ketinggian 18.7 meter, semalam.

Selain itu, sembilan lagi mangsa cedera parah dan kebanyakkannya adalah remaja perempuan.

“Mereka sedang berdiri di atas besi penghadang lubang udara itu untuk mendapat pandangan yang lebih baik, tetapi besi penghadang itu runtuh akibat terlebih muatan,” kata jurucakap pasukan bomba.

K-POP TRAGEDY1

Memetik laporan stesen televisyen YTN, kesemua mangsa belum dikenalpasti.

Menurut saksi, meskipun kumpulan terbabit telah dinasihatkan untuk turun dan diingatkan mengenai bahaya tindakan mereka, namun masih berdegil dan tidak mahu berganjak.

Konsert itu dihadiri kira-kira 700 orang peminat kumpulan terkenal itu, sebahagian dari acara festival di Pangyo Techno Valley. Namun, dikatakan kawalan keselamatan juga dikatakan pada tahap minimum dan longgar.

Lebih mengejutkan, susulan kejadian itu, seorang pegawai yang bertanggungjawab mengenai urusan keselamatan di konsert itu bertindak membunuh diri awal pagi tadi selepas tragedi itu berlaku.

Lelaki yang dikenali sebagai Oh berusia 37 tahun adalah pegawai di Gyeonggi Institute of Science and Technology Promotion, organisasi yang bertanggungjawab menaja konsert terbabit.

“Oh dipercayai terjun dari sebuah bangunan berhampiran lokasi tragedi selepas disoal siat mengenai insiden terbabit oleh pihak polis,” menurut jurucakap bomba itu.

Insiden berlaku ketika negara itu masih bersedih dengan insiden feri Sewol yang karam dan mengorban 300 nyawa kebanyakkannya pelajar sekolah tahun ini. -Mynewshub.cc

Read More

Gadis IPT "Culik Diri Sendiri" Gara-Gara Tak Siap Assignment?

DUNGUN – Teka-teki mengenai kes culik membabitkan seorang pelajar Politeknik dari Johor seperti dilaporkan oleh pelajar berkenaan semalam dipercayai hanya satu laporan palsu.

Hasil siasatan awal polis mendapati, ia satu helah dibuat pelajar itu untuk mengelakkan dia dikenakan tindakan susulan kegagalannya menghantar satu tugasan.

Difahamkan, pelajar berkenaan menaiki bas dari Johor dan tiba di Dungun kira-kira jam 4.30 pagi sebelum cuba menghubungi seorang rakannya melalui aplikasi WhatsApp.

Bagaimanapun, ketika masih dalam bas dalam perjalanan dari Johor ke Dungun, dia dipercayai memaklumkan kepada rakannya itu bahawa dia diculik.

Sebaik tiba di Dungun, pelajar jurusan fesyen semester lima itu dikatakan  menghubungi ibunya melalui telefon bimbit, namun gagal, sebelum ibunya menghubunginya semula dan pelajar terbabit mendakwa dirinya diculik.

Ekoran itu, ibunya yang bimbang dengan keselamatan anak perempuannya itu, dikatakan telah menyuruh pelajar itu pergi membuat laporan polis berkaitan kejadian itu.

Berdasarkan cerita palsu dilaporkan pelajar terbabit, ketika ingin membuka pintu pagar rumah untuk ke Politeknik Sultan Ibrahim Johor, dia dikatakan tidak sedarkan diri.

Dia kemudian sedar semula dalam sebuah lori kotak yang berhenti untuk mengisi minyak di sebuah stesen minyak di Dungun.

Pelajar ini turut mendakwa diculik tiga lelaki kononnya orang Kelantan berdasarkan dialek percakapan dan salah seorang daripadanya memakai baju T berwarna merah.

Tambah pelajar itu lagi, dalam lori berkenaan turut terdapat tujuh lagi mangsa lain termasuk kanak-kanak lelaki dan perempuan dipercayai akan dibawa ke Kelantan.

Sebaik membuat laporan polis di Balai Polis Dungun kira-kira jam 9.45 pagi semalam, gadis berasal dari Bukit Ampang Permai, Ampang Selangor itu kemudiannya disiasat di Ibu Pejabat Polis Daerah Dungun.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Ahmad Zailani Yaacub mengesahkan menerima laporan daripada pelajar berkenaan.

Bagaimanapun selepas siasatan dilakukan, dia dilaporkan hanya membuat cerita rekaan berkaitan kesnya diculik. -Sinar Harian

Read More
Newer Posts Older Posts Home