Mukhriz Mahathir: Dulu dan Kini...

Timbul juga persepsi bahawa Mukhriz bukan anak kampung, tidak bergelumang "selut geleboq" dan tidak pernah menyerkap ikan darat di belakang "kubota". Dia seolah lahir dalam "lubuk emas" dan "tilam empuk" di dalam keluarga ternama...

Dua Tokoh Pemimpin Muda Kedah Terima Gelaran Datuk

Walaupun dalam usia 36 tahun, ibu kepada dua orang cahaya mata itu dilihat sebagai "role model" di daerah Kulim dan kini masih lagi memegang tanggungjawab sebagai Ketua Puteri UMNO Bahagian Kulim-Bandar Baharu.

"Hari Ini Exco Dengar Rintihan Kami..."

“Syukurlah sebab dah lama minta pihak bertanggungjawab naik taraf bazar ini. Hari ini Exco dengar rintihan kami dan beliau turun padang beri harapan yang tinggi kepada peniaga bazar di sini,”

KXP Bakal Semarak Ekonomi Kedah - Mukhriz Mahathir

"Sepertimana seluruh kawasan Kedah Utara mengalami pertumbuhan mendadak dalam tempoh yang singkat dengan pembukaan Universiti Utara Malaysia di Sintok, begitu jugalah diharapkan akan berlaku kepada negeri kita, malah turut melimpah ke negeri-negeri jiran seluruh Utara Semenanjung ini,"

Anak Pendang Ketuai Senarai 77 Terima Pingat Dari Sultan Kedah

Anak jati Kedah ini, yang dilahirkan pada 31 Mei 1982 di Pendang, merupakan penerima tunggal Bintang Keberanian Kedah (BKK). Beliau terlibat dalam insiden berdarah di Kampung Air Simunul, Semporna pada 2 Mac 2013 yang mengakibatkan 10 musuh ditembak mati, 14 ditangkap manakala enam anggota keselamatan pula terkorban.

"Layanilah Pihak Lain Sebagaimana Kamu Ingin Dilayani"

"Layanilah pihak lain sebagaimana kamu ingin dilayani’". Seruan sedemikian kerap dipetik dan dimajukan sebagai rukun persefahaman dan kerjasama antara warga pelbagai bangsa dan penganut pelbagai agama.

Saturday, 20 September 2014

Gara-Gara Cemburu, Minuman Model Terkenal Dimasukkan Puntung Rokok!

MODEL Kendall Jenner dilaporkan telah dibuli oleh rakan sekerjanya iaitu model-model lain yang cemburu dengan kerjayaan beliau di pentas peragaan.

Seperti dilapor Daily Mail, minumannya juga telah dimasukkan puntung rokok ketika menjayakan satu acara peragaan fesyen beberapa minggu lalu.

"Para model lain bekerja keras untuk mendapatkan tempat dan nama di pentas peragaan, sebaliknya Kendall begitu mudah mencipta kejayaan," ujar sumber.

Dalam pada itu, Kandall menafikan dia melalui jalan mudah untuk dikenali sebagai model pentas peragaan.

Kata Kandell, dia bekerja keras untuk berada di kedudukannya sebagai model profesional.

"Kebanyakan model lain menganggap saya menggunakan jalan mudah untuk berjaya. Walhal ia tidak seperti yang mereka fikirkan," ujarnya. -Mstar

Read More

Sarimah - Tunku Jamie Nikah Tahun Depan

CUKUP bersahaja, siapa sangka lelaki yang bakal mengikat tali pertunangan dengan Sarimah Ibrahim ini sebenarnya berdarah diraja. Tunku Nadzimuddin Tunku Mudzaffar, 42, yang merupakan cucu kepada Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan yang ke-10, Almarhum Tuanku Ja’afar Tuanku Abdul Rahman berkata, tiada sebab untuk mengelak daripada ditemu ramah memandangkan dia adalah seorang yang terbuka. 

Cukup lembut menjawab setiap persoalan media, Nadzimuddin mengenali kekasihnya, Sarimah sejak sembilan bulan lalu. Satu keistimewaan wanita ini yang memikat hatinya adalah sifat penyayang Sarimah sendiri.

Melalui kegagalan rumah tangga, cerita Nadzimuddin atau lebih selesa dengan panggilan Tunku Jamie persamaan inilah yang membawa dia dan Sarimah cukup serasi bersama. 

Tidak menolak sudah bersedia untuk mendirikan rumah tangga pada tahun hadapan, kata Tunku Jamie walaupun sudah berkahwin dia tidak akan menghalang Sarimah untuk terus mengemudi dunia seni yang sudah menjadi pilihan Sarimah sejak dahulu.

“Kali pertama berkenalan, kami sebenarnya berada di rumah seorang rakan bagi menghadiri satu majlis.

“Memang saya tahu dia seorang selebriti, tetapi jujur saya katakan saya kurang mengambil tahu soal dunia hiburan di negara ini. Tetapi ketika melihat sebuah papan iklan yang memuatkan penyampai Mix FM, saya tahu dia seorang penyampai dan selepas itu saya jadikan Mix FM sebagai saluran pilihan saya," katanya tersenyum.

Tidak menolak wanita pilihannya ini agak sukar untuk didekati pada mulanya, kata Tunku Jamie karakter yang dimiliki Sarimah meyakinkan dia untuk melamar wanita ini dua bulan lalu. 

“Memang dia agak sukar didekati pada mulanya. Bagaimanapun dia seorang yang peramah.

“Saya melamar dia dua bulan yang lalu. Cuma pada waktu itu dia tidak memberikan sebarang jawapan. Pada bulan lepas saya kembali suarakan niat di hati saya dan dia bersetuju," katanya.

Memilih 27 September ini sebagai tarikh untuk mereka mengikat tali pertunangan, jelas Tunku Jamie, tarikh itu dipilih selepas memastikan lagu terbaharu Sarimah You On My Mind dilancarkan.

“Memandangkan saya tahu dia agak sibuk bulan ini dengan pelancaran lagu terbaharunya, jadi kami pilih tarikh 27 September.

“Saya tidak ada masalah untuk dia terus aktif dalam bidang hiburan memandangkan sejak saya kenal dia juga saya tahu bagaimana dia begitu bersungguh-sungguh untuk memastikan lagu ini dilancarkan," katanya. 

Tidak menolak keluarganya menerima baik keputusan untuk bertunang, kongsi Tunku Jamie, sama seperti dirinya, ibu serta bapanya juga kurang arif mengenai dunia hiburan. Bagaimanapun dia percaya tiada sebab untuk mereka menghalang hubungannya dengan Sarimah.

“Keluarga saya sudah tahu dan mereka tiada masalah, malah mereka sangat gembira dengan berita yang kami akan bertunang. Saya sudah bercerai sejak tahun lalu begitu juga Sarimah.
“Saya fikir memang kami ada banyak persamaan," katanya.

Agak jarang sebenarnya untuk seseorang seperti dirinya begitu terbuka bercakap soal ini. Namun bagi Tunku Jamie, tiada apa yang perlu dia sorokkan memandangkan dia juga selesa untuk berkongsi kegembiraan ini dengan peminat kekasihnya.

“Memang, kalau ikutkan, saya sendiri agak gugup bila berhadapan dengan media. Tetapi saya tahu ini yang perlu saya hadapi apabila memilih Sarimah.

“Saya sendiri suka bertemu orang dan rasanya tiada masalah," katanya tersenyum.

Ubah cita rasa

Siapa sangka kekasih Sarimah kali ini merupakan seorang lelaki Melayu. Antara perkara pertama yang melegakan wanita ini tentunya untuk mengetahui persamaan agama yang dipegang. 

Bersikap jujur, balas Sarimah yang tahun ini berumur 36 tahun, selepas bercerai dengan Amir Andrew Abdullah sejak dari tahun 2006, dia pernah berada dalam hubungan cinta, bagaimanapun semuanya berderai di tengah jalan tanpa penghujung. 

Agak musykil pada mulanya bagaimana Tunku Jamie cukup selesa meneruskan hubungan dengan dirinya.

Kata Sarimah, dia tidak sangka akan ada lelaki Melayu yang tertarik dengan dirinya.

“Kali pertama mengenali Jamie saya tidak tahu dia kerabat diraja. Selepas seminggu mengenali dia baru saya tahu.

“Memang pada waktu itu saya panik. Siapa sangka saya didekati seseorang yang mempunyai kehidupan yang jauh berbeza daripada saya," katanya. 

Menerjah kembali acara di awal perkenalan mereka, kata Sarimah, tentunya status menjadi perkara utama yang ditanya. 

Tidak pernah mahu menjadi orang ketiga dalam mana-mana hubungan, Sarimah percaya keserasian yang wujud antara dia dan Jamie membuatkan hubungan ini berjalan lancar.

“Saya pernah terlibat dalam hubungan yang memakan masa tiga hingga empat tahun tetapi tiada apa yang berlaku. Jadi saya tidak kisah kalau ada yang kata hubungan ini masih baharu.

“Perkara utama yang saya tanya adakah dia sudah berkahwin, bila saya tahu dia duda saya lega," katanya.

Berasal dari keluarga biasa, tentunya ada yang berbeza untuk Sarimah kelak untuk mendirikan rumah tangga dengan seorang kerabat. 

Tidak mahu terlalu memikirkan soal itu balas Sarimah dia akan tetap menjadi dirinya yang sebenar.

“Saya tidak pernah terfikir soal itu, benar dia dari keluarga diraja. Tetapi ibu bapa saya juga mendapat layanan diraja oleh saya. Cuma saya tidak akan menipu diri sendiri. Saya selesa dengan cara saya," katanya.

Mengakui sudah bersedia bergelar seorang isteri tahun hadapan, Sarimah juga bersedia untuk bergelar seorang ibu dalam waktu terdekat. 

Siapa tahu perkahwinan kali ini akan memberi peluang buat dia untuk bergelar seorang ibu pula.
“Mungkin kami akan mengikat tali pertunangan dalam tempoh enam atau tujuh bulan.

“Soal anak memang saya mahu anak. Kalau boleh seorang lelaki dan seorang perempuan," katanya. -Utusan

Read More

Hafiz Hamidun Sedia Jihad Di Syria?

PERJUANGAN di Timur Tengah seperti di Syria bukanlah perkara baharu malah, sebelum ini ramai umat Islam dari seluruh dunia termasuk Malaysia, Amerika Syarikat (AS) dan Eropah pergi berjuang dan terkorban di sana.

Terbaharu, rakyat Malaysia, Mohd Lotfi Ariffin, turut melalui insiden yang sama apabila terkorban di bumi Syria.

Pun begitu, bukan sahaja rakyat biasa, malah golongan selebriti juga turut terlibat dalam perjuangan ini apabila bekas pemuzik kumpulan terkenal di era 90-an, Akel Zainal, turut berada di sana.

Melihat isu ini dari sudut positif, penyanyi terkenal, Hafiz Hamidun, lebih selesa menyifatkan ia sebagai hak kepada individu dalam membuat pilihan.

Menurut Hafiz, walaupun pelbagai reaksi masyarakat mengenai perkara ini, ia bergantung kepada individu itu sendiri dalam menilai erti perjuangan mereka.

"Dalam Islam, mati syahid ertinya Muslim yang meninggal dunia ketika berperang atau berjuang di jalan ALLAH SWT dalam membela kebenaran atau mempertahankan hak untuk menegakkan agama.

"Mati syahid merupakan cita-cita tertinggi umat Islam dan menjanjikan ganjaran syurga bersama para syuhada. Walaupun ada yang menganggap ianya terlalu ekstrem namun ianya terserah kepada individu itu sendiri.

"Namun, harus diingatkan, mati syahid ini bukan hanya diperoleh menerusi perang semata-mata. Sekiranya kita terkorban dalam menuntut ilmu atau mempertahankan agama, Insya-ALLAH, akan mendapat ganjaran yang sama. Sesungguhnya, syahid itu pelbagai cara," katanya.

Tambah pemuzik dan komposer ini, perjuangan di negara Islam ini ada baik buruknya dan bergantung kepada situasi.

"Relevan atau tidak, ia bergantung kepada individu itu sendiri. Namun, sekiranya masih ada tanggungjawab yang perlu diselesaikan tidak kira dalam keluarga, kewangan mahupun hal-hal lain, dahulukan apa yang lebih penting.

"Cabaran syahid juga bukan mudah kerana pasti ada yang akan mempersoalkan perkara itu. Namun, syahid atau tidak seseorang itu, bukan kita yang tentukan.

"Kita tidak mampu menghalang siapa sahaja yang mahu ke sana. Malah, sekiranya satu hari nanti, kesemua tanggungjawab saya sudah selesai, saya juga sanggup ke sana untuk berjihad," katanya lagi.

Kongsi perkara baik

Sebagai selebriti yang mempunyai ramai kelompok peminat, Hafiz menggunakan laman sosial sebaik mungkin sebagai penghubung antara dirinya dan masyarakat.

Malah, jika dilihat menerusi laman Twitter dan Facebook milik penyanyi ini, kebanyakan 'status' yang dimuat naik menerima puluhan ribu 'likes' dan 'share'.

Menurut Hafiz, dia menyedari situasi ini di mana masyarakat kita amat menyukai perkara-perkara yang membawa kepada kebaikan.

"Saya tidak meletakkannya sebagai satu cara dakwah kerana ia juga boleh jadi motivasi dan pesanan sesama kita. Saya bersyukur kerana orang menerima perkara itu dan membawa kepada kebaikan.

"Malah, perkara yang baik perlulah dipanjangkan (share), sebagai satu peringatan kepada orang lain. Malah, kebanyakan 'quote' yang saya gunakan ringkas agar ianya lebih mudah untuk difahami.

"Saya berharap agar selain daripada aktiviti seharian saya, peminat juga akan dibekalkan dengan pengisian yang berguna," katanya. -Sinar Harian

Read More

Ibu Bapa Terkejut Anak 16 Tahun Bersalin Dalam Tandas!

BERA - Sepasang suami isteri amat terkejut apabila anak perempuan mereka yang baru berusia 16 tahun melahirkan anak lelaki di dalam tandas rumah mereka di Felda Bandar 32 dekat sini awal pagi tadi.

Wanita tersebut mendapati anaknya itu berlumuran darah, ketika dia hendak bersolat Subuh kira-kira 5.45 pagi.

Ketua Polis Daerah Bera, Deputi Superintendan Zul Haizal Zainal Abidin berkata bapa pelajar berkenaan kemudiannya membawa anaknya ke klinik kesihatan, sebelum membuat laporan polis kira-kira pukul 7.10 pagi.

Pelajar berkenaan kemudiannya dihantar ke Hospital Sultan Ahmad Shah, Temerloh.

Remaja itu dikatakan sudah mengandung sembilan bulan, tetapi tidak menunjukkan sebarang tanda dia mengandung. - Bernama

Read More

Doa Luahan Akar Umbi Azhari Bikin Ramai Panas Punggung!

Jangan kata UMNO malah mana-mana parti pun belum pernah berlaku begini. Seorang perwakilan berbahas mengunakan doa sepenuhnya. Bukan sekejap lebih 20 minit lamanya.

Inilah yang berlaku dalam Muktamar PAS masa perbahasan. Aksi ini dilakukan oleh perwakilan Wilayah Persekutuan, Azhari Ariffin, semasa membahaskan ucapan Presiden PAS pada muktamar yang masuk hari kedua di Batu Pahat. 

Biasanya perwakilan berucap sahaja masa perbahasan untuk menyampaikan hujah dan apa yang tersemat dihati. 

Tumpuan doa Azhari antara lain menghentam Timbalan Presiden Mat Sabu kerana membuat kenyataan-kenyataan yang bertentangan dengan Hadi dalam isu Menteri Besar Selangor.

Doanya juga gelar ADUN PAS Hulu Kelang, Saari Sungib dan ADUN PAS Morib ,Hasnul Baharuddin yang belot sokong Datuk Seri Wan Azizah Ismail untuyk dicalonkan Menteri Besar sebagai nila Cap Hulu Kelang dan Cap Morib. 

Dalam doa itu beliau desak agar tindakan diambil terhadap dua orang yang disifatkannya sebagai pengkhianat ejen perosak parti. 

Pengerusi Tetap muktamar,Abu Kassim Abdullah sampai tiga kali menegur Azhari kerana langgar masa 12 minit yang diberi kepada setiap perwakilan berbahas. 

Suasana menjadi gamat sejurus beliau selesai dengan perbahasan berbentuk doa itu,tiba-tiba soerang perwakilan dari Kuala Kedah,Redzuan Abu Bakar meluru naik keatas pentas ambil mikrophon untuk bercakap. 

Wakil ini mendesak Pengerusi Tetap buat keputusan samaada boleh ke tidak seseorang mengutuk orang lain mengunakan doa.Beliau mendakwa perbuatan Azahari guna agama macam itu tidak selari dengan jammah Islam. 

Seorang anggota Unit Amal PAS kemudiannya muncul untuk mematikan mikrophon bagi menghentikan beliau dari terus bercakap. 

Waktu itu kedengaran deraian sorakan yang jelas menyokong Azahari. 

Serangan terhadap puak yang tidak hayati pendirian Presiden PAS dan lebih berkiblatkan kepada orang luar parti berterusan menerusi wakil Pahang dan Terengganu yang berbahas selepas itu.

Wakil Terengganu,Mohd Nor Hamzah dengar nada lantang juga mahu siapa saja yang dipilih oleh Sultan Selangor sebagai Menteri Besar diterima. 

Katanya Jika Sultan pilih ADUN PAS...PAS kena terima dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat kena terima. -AgendaDaily

Read More

"Kekasih" Tak Tahan Dibaham Nafsu Buas Imam Songsang

Wan Abdul Aziz
KUALA TERENGGANU - Bahana cinta ‘pak imam’, seorang pemuda sanggup dijadikan tempat melampiaskan nafsu songsang seorang imam warga emas di sebuah masjid di Gong Badak, di sini, sejak enam tahun lalu.

Bagaimanapun, mangsa yang berusia 24 tahun itu nekad membocorkan rahsia hubungan mereka kepada pihak berkuasa selepas dipercayai tidak tahan lagi melayan kerenah ‘kekasihnya’ itu yang didakwa sering berlaku curang dengannya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Asisten Komisioner Wan Abd Aziz Wan Hamzah berkata, imam yang berusia 66 tahun itu dipercayai bukan pertama kali melakukan seks oral terhadap mangsa, malah boleh dikatakan hampir setiap kali mereka berdating iaitu sejak Januari 2008 lagi.

“Bagaimanapun, mangsa mendakwa kali terakhir suspek melakukan perbuatan terkutuk itu terhadapnya iaitu pada 4 Disember tahun lalu, kira-kira jam 11.30 malam di salah sebuah balai orang awam di kampung berkenaan.

“Suspek dikatakan telah mengambil kesempatan ketika mereka berjumpa memandangkan suasana persekitaran di situ gelap,” katanya ketika ditemui pemberita, semalam.

Wan Abd Aziz berkata, mangsa mendakwa suspek sebelum ini banyak kali mengulangi perbuatan tersebut terhadapnya, bagaimanapun mangsa nekad membuat laporan polis disebabkan tidak tahan melayan kerenah suspek yang sering berlaku curang terhadapnya.

Jelasnya, siasatan awal mendapati mangsa pernah membuat laporan polis berhubung kejadian berkenaan pada awal tahun lalu, namun bertindak menarik semula laporan tersebut kerana terpedaya dengan janji manis suspek yang ingin berubah.

“Mangsa mendakwa suspek sebelum ini pernah berjanji dengannya yang dia akan menjaga mangsa dengan sebaik mungkin dan tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi.

“Namun, suspek memungkiri janji tersebut, malah lebih menyebabkan mangsa marah selepas mendapati suspek ada menjalinkan hubungan dengan individu lain,” katanya.

Menurut Wan Abd Aziz, kes berkenaan kini disiasat mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan kerana melakukan persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabii.

Katanya, usaha mencari suspek kini giat dijalankan. -Sinar Harian

Read More

Skuad Cina Sertai Program Amal Gaza #SavePalestine #PrayForGaza

SUNGAI PETANI - Buat pertama kalinya, penganjuran Futsal Amal Untuk Gaza mendapat sambutan luar biasa dari 32 pasukan termasuk pasukan dari masyarakat Cina.

Penyelarasnya, Abdullah Muhammad Mohd Arshad berkata, pelbagai medium boleh digunakan untuk membantu penduduk Gaza yang berdepan saat getir termasuk menghantar bantuan kemanusiaan mahupun bekalan makanan.

Tetapi, bagi mereka, futsal dijadikan medium, namun dana yang dikumpul adalah lebih diutamakan demi membantu Gaza.

“Bagi menarik golongan muda untuk sama-sama menghayati perjuangan Palestin dan membantu rakyat Gaza, kami bersetuju menganjurkan futsal demi menambah dana untuk disumbangkan kepada rakyat negara itu.

“Kita tahu dah bermacam-macam pendekatan diambil pihak tertentu termasuk badan bukan kerajaan (NGO), tetapi kita punya cara berbeza iaitu melalui aktiviti riadah,” katanya.

Beliau berkata, selalunya ada pihak datang ke gelanggang futsal untuk membuat tempahan dengan bayaran tertentu, namun kali ini, mereka mengajak orang ramai turut serta menyertai pasukan demi projek amal yang kali pertama diadakan itu.

Katanya, lebih membanggakan, pasukan dari bangsa Cina turut serta bermain bermatlamat membantu rakyat Gaza.

Menurutnya, platform itu juga memberi peluang generasi muda untuk melakukan aktiviti amal secara tidak langsung.

“Kita juga berterima kasih kepada semua pihak termasuk Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia, pihak tajaan, penyumbang dan semua yang terlibat dalam menjayakannya,” katanya.

Menurutnya, johan menerima hadiah tunai RM1,200 berserta mafela dan baju T manakala tempat kedua, ketiga dan keempat memenangi tunai RM800, RM500 dan RM300 berserta cenderahati masing-masing.

Beliau bagaimanapun berpuas hati apabila program amal tersebut yang diadakan di SMC Futsal Center  berjalan lancar bermula 9 pagi hingga 4 petang.

Read More

Guan Eng "Mesra Pemaju, Abai Rakyat" - PAS Pulau Pinang

BATU PAHAT - Kerajaan Pulau Pinang dibidas kerana terlalu 'mesra' dengan syarikat pemaju hartanah sehingga mengabaikan kebajikan rakyat terutamanya masyarakat Melayu di negeri itu.

Perwakilan Pas daripada Pulau Pinang, Izuri Ibrahim berkata, sikap kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng itu telah mengakibatkan harga tanah dan rumah melambung melangkaui kemampuan rakyat untuk memilikinya.

"Disebabkan dasar-dasar yang mesra dengan syarikat-syarikat pemaju perumahan, banyak kawasan penempatan Melayu menjadi mangsa kepada kerakusan menyebabkan pemindahan penduduk."

"Pas Pulau Pinang tidak menentang pembangunan. Apa yang membimbangkan kini adalah kerajaan negeri terlalu propemaju sehingga mengabaikan kebajikan rakyat," katanya ketika membahaskan ucapan dasar presiden pada Muktamar Pas ke-60 di Parit Raja, di sini hari ini.

Ketika ini, disebabkan dasar yang terlalu 'mesra' terhadap pemaju, harga rumah di Pulau Pinang melambung tinggi sehingga mencecah antara RM500 hingga RM600 satu kaki persegi, menyebabkan ramai kalangan masyarakat sukar membeli rumah.

Jika kerajaan Kelantan mampu menjaga kepentingan penduduk Cina yang merupakan golongan minoriti, beliau juga mengharapkan Pulau Pinang membuat perkara yang sama dengan memelihara kebajikan penduduk Melayu yang merupakan golongan minoriti di negeri itu. - BERNAMA

Read More

Pengarah Kastam Akui Tidak Bersalah 8 Tuduhan Rasuah

KUALA LUMPUR - Seorang pengarah kastam didakwa di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan menerima rasuah sebagai ganjaran kerana tidak mengambil tindakan terhadap minuman keras import tidak bercukai.

Datuk Mohd Nasir Said, 58, mengaku tidak bersalah terhadap lapan pertuduhan menerima rasuah, dengan jumlah keseluruhan RM80,000, sebagai dorongan menggunakan kedudukannya sebagai pengarah kastam Perak untuk tidak mengambil tindakan terhadap minuman keras tidak bercukai atau syarikat yang dimiliki pemberi rasuah.

Menurut kertas pertuduhan, Mohd Nasir menerima rasuah di tempat letak kereta pasar raya besar Tesco di Taman Midah, Cheras pada Oktober 2012 antara Januari dan Julai tahun ini.

Beliau mengaku tidak bersalah terhadap semua pertuduhan.

Timbalan Pendakwa Raya, Anthony Kevin Morais meminta mahkamah menetapkan jaminan sebanyak RM10,000 bagi setiap kesalahan.

Beliau turut memohon supaya kes itu dipindahkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam, sebagai pegawai kastam lain didakwa di mahkamah itu.

Peguam, Mohd Nasir Che Azmi Che Omar yang membuat rayuan supaya ikat jamin dikenakan lebih rendah, berkata akaun guamnya telah dibekukan dan gajinya digantung.

Peguam itu juga menyatakan bahawa Mohd Nasir telah berkhidmat dengan jabatan kastam selama 34 tahun, dan sepatutnya bersara dalam 16 bulan lagi.

Di bawah Seksyen 24 (1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009, Mohd Nasir berhadapan dengan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah suapan.

Hakim, Rosbiah Hanin menetapkan jaminan secara keseluruhan sebanyak RM80,000, dengan seorang penjamin dan pasport Mohd Nasir diserahkan kepada mahkamah.

Beliau menetapkan 23 Oktober untuk sebutan seterusnya. -Mstar

Read More

Kalimah "Allah": Gereja Katolik Cuba "Perguna" Mahkamah Sekali Lagi

PUTRAJAYA - Gereja Katolik memfailkan permohonan untuk semakan kehakiman terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak kebenaran merayu berkaitan larangan penggunaan kalimah Allah oleh Menteri Dalam Negeri dalam penerbitan mingguannya, The Herald versi Bahasa Malaysia.

Peguam Benjamin Dawson mengesahkan permohonan itu difail pada kira-kira 3.00 petang Jumaat di Pejabat Pendaftar Mahkamah Persekutuan. 

Beliau berkata permohonan itu mengemukakan tiga alasan, antaranya, terdapat beberapa isu perundangan penting yang tidak dipertimbang dalam keputusan majoriti Mahkamah Persekutuan seperti peruntukan Perkara 3 dan Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.

Pada 23 Jun lepas, panel tujuh hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria, mencapai keputusan majoriti 4-3 ketika menolak permohonan Gereja Katolik itu.

Gereja Katolik mengemukakan permohonan itu untuk mencabar keputusan Mahkamah Rayuan pada 14 Oktober tahun lepas yang membenarkan rayuan kerajaan bagi mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember 2009 bahawa The Herald boleh menggunakan kalimah Allah. -Mstar

Read More

Cuba Hasut PAS Derhaka Pada Sultan: Wakil Pemuda PAS Di"Booo.."!

BATU PAHAT - Pemuda PAS Pusat menggesa supaya parti itu menolak titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah jika wakil rakyat mereka dipilih menjadi menteri besar yang baharu.

Wakilnya, Mohd Sani Hamzan berkata, pendirian menolak titah Sultan Selangor itu selaras dengan janji politik PAS dalam Pakatan Rakyat bahawa kerusi panas itu milik sekutunya iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Bagaimanapun cadangan Mohd Sani itu menerima reaksi negatif daripada perwakilan Muktamar Tahunan PAS ke-60 yang bertindak menyorak 'booo' sebagai tanda tidak setuju  dengan saranan berkenaan yang dilihat seolah-olah mahu mengingkari titah Sultan Selangor.

"Pemuda ingin sarankan supaya kita menolak jawatan menteri besar sebab itu janji kita. Tolak sebab setia kita dalam Pakatan Rakyat.

"Setuju atau tidak? Setuju tak?" soalnya sambil dibalas dengan sorakan 'boo' oleh perwakilan hingga mengganggu sesi perbahasan.

Bagaimanapun Pengerusi Tetap, Datuk Abu Kassim Abdullah segera menenteramkan keadaan.
"Minta bertenang kerana kita nak mesyuarat cara Islam. Nak takbir tak apa, sokong pun tak apa," katanya.

Saranan Mohd Sani dilihat bertentangan dengan pendirian sebilangan besar perwakilan yang mengambil pendekatan lebih terbuka apabila menggesa Pakatan Rakyat menerima sebarang keputusan yang akan dibuat Sultan Selangor.

Walaupun mengakui kerusi menteri besar Selangor dipersetujui menjadi milik PKR, namun rata-rata perwakilan mahu PAS supaya tidak mengingkari titah istana. -Mstar

Read More

Bintang Korea Lapor Polis, Tak Tahan Diganggu Bekas Skandal

AKTOR Lee Byung Hun dilaporkan telah diugut oleh dua selebriti wanita sehingga membuatkan dia telah membuat laporan polis baru-baru ini.

Isu itu menjadi semakin besar apabila salah seorang daripada wanita tersebut iaitu Lee Ji Yeon mendedahkan dia merupakan skandal aktor tersebut dan seorang lagi adalah Dahee, anggota kumpulan Glam.

Ji Yeon mengakui menjalinkan hubungan secara diam-diam dengan bintang filem Red 2 itu dan kerap bertemu sebelum Byung Hun membuat laporan polis mengenai tindakan wanita itu.


Dahee
Bagaimanapun Ji Yeon menjelaskan dia mengugut Byung Hun kerana kesal aktor itu tidak menjelaskan mengenai bayaran kerja. Malah sebuah rakaman video yang memaparkan kata-kata tidak senonoh Byung Hun terhadap Dahee turut dijadikan bahan bukti untuk mengugut lelaki itu.

"Jie Yeon dan Dahee menjalinkan hubungan sulit selama tiga bulan dengan aktor itu. Malah Dahee sering datang ke rumah Ji Yeon di Gangnam, Seoul," kata sumber.

Bagaimanapun pihak pengurusan Byung Hun, BH Entertainment menafikan aktor tersebut menjalinkan hubungan sulit dengan Ji Yeon.

Byung Hun mempunyai seorang isteri iaitu penyanyi Lee Min Jung. Mereka berkahwin pada awal tahun 2013. -Mstar

Read More

Mahasiswa Penghasut Akhirnya Ke Penjara...

KUALA LUMPUR - Aktivis pembangkang Adam Adli Abd Halim dijatuhi hukuman penjara 12 bulan oleh Mahkamah Sesyen di sini, Jumaat selepas didapati bersalah memberi ucapan berbaur hasutan dalam satu ceramah di sebuah dewan, Mei tahun lepas.

Hakim Mat Ghani Abdullah membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal membuktikan kes melampaui keraguan munasabah pada akhir kes pembelaan.

Katanya, mahkamah berpendapat keterangan tertuduh bersifat penafian semata-mata.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan permohonan peguam bela, Latheefa Koya bagi penangguhan pelaksanaan hukuman itu sehingga rayuan anak guamnya itu di Mahkamah Tinggi selesai.

Mahkamah juga mengekalkan jumlah jaminan tertuduh iaitu RM5,000 dengan seorang penjamin.
Adam Adli, 26,  bekas penuntut Universiti Perguruan Sultan Idris kelihatan tenang di kandang tertuduh ketika keputusan itu dibacakan.

Dia didakwa memberi ucapan dalam ceramah dengan menyebut kata-kata menghasut bagi membangkitkan rakyat negara ini supaya mengubah kerajaan yang telah tertubuh mengikut undang-undang, dengan cara tidak sah.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor di Jalan Maharajalela, Dang Wangi di sini antara 8.55 malam dan 11.15 malam, 13 Mei 2013.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 (Akta 15) dan boleh dihukum bawah Seksyen 4(1) akta sama yang membawa hukuman maksimum denda RM5,000 atau penjara lima tahun, jika sabit kesalahan.

Terdahulu dalam rayuan, peguam memohon hanya dikenakan hukuman denda terhadap anak guamnya itu atas alasan hukuman yang diperuntukkan menyatakan denda atau penjara dan bukan sebaliknya.

Katanya, anak guamnya juga masih muda dan masih menuntut di sebuah kolej swasta dalam jurusan perundangan selain perbuatan tertuduh tidak melibatkan keganasan.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Abazafree Mohd Abbas menegaskan walaupun peruntukan hukuman menyatakan denda terlebih dahulu, namun mahkamah masih boleh menjatuhkan hukuman penjara.

"Perbuatan tertuduh juga dilihat menggalakkan orang ramai untuk turut serta dalam ceramah yang jelas boleh menjejaskan keamanan negara secara langsung," katanya. -Mstar

Read More

Konsert Abby, Aishah, Dayang: PAS Tuduh UMNO Dalang Fitnah

PENGKALAN KUBOR - PAS menafikan dakwaan bahawa parti itu bakal mengadakan konsert di Pengkalan Kubor sempena Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) tersebut seperti yang tertera pada poster 'Konsert Amal Darul Naim'.

Timbalan Pengarah Jawatankuasa Operasi Pilihan Raya Kecil (PRK) Pengkalan Kubor, Mohd Zaki Ibrahim berkata, poster yang telah tersebar di laman sosial itu mendakwa PAS akan mengadakan konsert amal pada malam 20 September bertempat di Sekolah Menegah Kebangsaan (SMK) Geting, di sini.

"Ramai di kalangan ahli kita yang menerima poster menggunakan lambang PAS, kononnya PAS anjur konsert amal menampilkan penyanyi seperti Abby Abadi, Dayangku Intan dan Aishah malam Sabtu (esok) melalui WatsApp dan Facebook. Saya sendiri terima mesej itu.

"Kita tidak pernah menganjurkan acara seperti itu dan meminta supaya orang ramai tidak mudah terpedaya dengan kempen berniat jahat seperti ini," katanya ketika dihubungi mStar Online, Jumaat.
Beliau berkata poster tersebut disedari tersebar di media sosial kira-kira dua hari lalu.

"Poster itu menunjukkan kononnya PAS menjemput penyanyi Abby Abadi, Dayangku Intan dan Aishah untuk konsert amal," katanya.

mStar Default Image

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kelaboran mendakwa perbuatan tersebut dilakukan oleh musuh politik mereka iaitu iaitu Barisan Nasional (BN).

Dakwanya, BN sengaja menyebarkan poster tersebut sebagai dakyah untuk memburukkan PAS kerana parti itu bakal menganjurkan forum perdana pada malam Sabtu (20 September) di lokasi sama.

Forum agama tersebut menampilkan penceramah terkenal Ustaz Kazim Elias.

"BN ada program agama di SMK Geting, tetapi kononnya PAS anjur konsert. Mustahil PAS boleh 'masuk' buat majlis di sekolah di bawah kerajaan Persekutuan.

"Mereka seolah-olah mahu orang ramai buat perbandingan bahawa BN anjur majlis keagamaan untuk berkempen tetapi PAS anjur majlis hiburan," jelasnya.

Bagaimanapun, beliau berkata, PAS tidak berhasrat mengambil tindakan selagi tiada poster dicetak atau digantung di mana-mana kawasan di Pengkalan Kubor.

Sementara itu, petugas di Markas BN Pengkalan Kubor ketika dihubungi mengesahkan bahawa forum perdana akan diadakan di SMK Geting pada malam Sabtu. -Mstar

Read More

Lelaki Dipercayai Kurang Siuman Mengamuk Di Alor Setar

ALOR SETAR 19 Sept. - Seorang lelaki ditahan kerana mengamuk menggunakan pisau dan besi di hadapan sebuah hotel di Jalan Pintu Sepuluh di sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, ACP Adzaman Mohd. Jan berkata, suspek berusia lingkungan 40-an itu ditahan di hadapan hotel tersebut tengah hari tadi.

Beliau berkata, pihak polis pada mulanya menerima maklumat mengenai kejadian amuk di hadapan kedai makan di Mergong Indah.

Namun suspek kemudiannya dikesan di hadapan sebuah hotel, tetapi kemudian melarikan diri dengan memandu kereta secara agresif di sekitar Jalan Putra, Jalan Gangsa dan Jalan Suka Menanti," katanya kepada pemberita.

Beliau berkata, pihak polis kemudiannya menerima panggilan daripada seorang wanita yang mendakwa dia isteri kepada suspek dan menyatakan suaminya itu kurang siuman.

Adzaman berkata suspek kemudiannya didapati memberhentikan keretanya di hadapan hotel yang sama dan bertindak menyerang polis dengan batang besi dan pisau apabila diminta menyerah diri.

Suspek kemudiannya dihantar hospital psikiatri untuk diperiksa.- BERNAMA

Read More

Proses Ketum Di Kedai Tom Yam

PETALING JAYA - Polis berjaya membongkar kegiatan sebuah kedai tom yam di Puchong  yang menjadikan dapurnya tempat memproses air daun ketum dengan penahanan empat lelaki warga Thailand pada Selasa.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya ACP Yahaya Ramli berkata dalam serbuan pada kira-kira 9.00 pagi itu, suspek yang berusia lingkungan 19 hingga 26 tahun leka bersembang di pangkin belakang kedai tanpa menyedari kehadiran pihak polis.

Beliau berkata mereka dipercayai bekerja di kedai itu sejak seminggu lepas dan selepas diperiksa, polis menjumpai dan merampas 15 liter air daun ketum serta dua kilogram daun ketum yang dipercayai diseludup dari luar negara.

Pemeriksaan juga mendapati mereka tidak memiliki sebarang dokumen perjalanan yang sah.

"Siasatan awal mendapati air daun ketum itu dipercayai untuk dijual di sekitar Puchong Permai dengan harga RM10 sepaket," katanya sambil menambah polis masih menyiasat dan mengesan pemilik premis berkenaan.    

Kes disiasat mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan Seksyen 30(3) Akta Racun 1952 (pindaan 1980).

Read More

Nama MB Selangor Diumum Paling Lewat Isnin Ini

SHAH ALAM - Istana Selangor akan mengumumkan nama Menteri Besar Selangor yang baharu selewat-lewatnya Isnin ini.

Perkara itu dinyatakan Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani.

"Istana (Selangor) akan umumkan siapa MB (menteri besar) baharu selewat-lewatnya Isnin ini.

"Bagaimanapun, ia (pengumuman itu) terpulang kepada perkenan Sultan Selangor," katanya ketika dihubungi Bernama pada Jumaat.

Beliau berkata pengumuman itu akan dibuat sama ada menerusi kenyataan akhbar atau sidang media.

Mohamad Munir juga berkata setakat ini, pihak istana tidak mengutus sebarang surat kepada bakal menteri besar Selangor berhubung perkara itu.

Pada Khamis, Istana Selangor mengesahkan Majlis Angkat Sumpah Menteri Besar Selangor yang baharu akan diadakan pada Selasa ini di Istana Alam Shah, Klang.  

Sebelum ini, beliau menyatakan nama menteri besar yang baharu akan hanya diketahui pada hari majlis angkat sumpah itu. -Mstar

Read More

Ziela Jalil Tampil Perjelas Isu Kabur Bahagian Dada

Pelakon dan penerbit filem, Ziela Jalil, tampil memberi penjelasan mengenai tindakannya mengkaburkan bahagian dada pada sekeping gambarnya yang dimuat naik ke laman sosial Instagram baru-baru ini yang menjadi kritikan ramai peminat.

Menurut Ziela, dia bertindak demikian bukanlah disebabkan baju yang dikenakan itu jarang, namun jelas penerbit itu gambar tersebut mempamerkan bahagian dadanya yang agak "terdedah" sehingga mampu menimbulkan kontroversi yang kurang enak.

"Baju jarang? Bukan jarang sebenarnya. Baju itu nampak dada jadi saya ambil tindakan untuk kaburkan bahagian dada sebelum muat naik gambar itu di Instagram. 

"Tapi nampaknya sesetengah orang kita ini memang suka tengok gambar yang tak dikaburkan itu. Selepas itu nak kritik dan hentam pula.
"Kalau orang muat naik gambar saja, sibuk nak tengok bahagian-bahagian yang tak perlu. Kalau gambar itu kecil pun sanggup ambil (screenshot) supaya boleh zoom dan jadikan isu," jelas pelakon bertubuh montok itu yang dipetik dari myMetro, baru-baru ini.

Gambar yang dikaburkan itu mencetus spekulasi hangat di kalangan peminat apabila ada yang mendakwa gambar tersebut sengaja dikaburkan ekoran baju Ziela yang terdedah dada, terlalu ketat dan sebagainya.

Ekoran tindakan Ziela mengkaburkan bahagian dadanya itu, segelintir peminat turut menyarankan supaya penerbit itu tidak memuat naik gambar tersebut di laman Instagramnya. -KedahNews.com

Read More
Newer Posts Older Posts Home