"Wahai Makhluk Yang Bernama Khalid Samad..."

"Wahai makhluk yang bernama Khalid Samad. Pesta arak dan pesta seks adalah perkara yang sama. Tiada agama yang suka orangnya mabuk dan melacur. "Sungguh memalukan ada MP seperti ini. Sangat memalukan orang Islam, khususnya di Shah Alam, Selangor," kata admin laman sosial tersebut.

Mesir "Black List" Malaysia Masuk Gaza, Harap Kerajaan Bincang Segera

Pengerusi Yayasan Nassar, sebuah badan kebajikan, Nasaruddin Mat Isa berkata, perbincangan itu perlu untuk membenarkan semula Malaysia memasuki Gaza menerusi Rafah di Mesir untuk menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.

"Terlajak Tweet": Latheefa Koya Padam Bukti Nak Bunuh Bung Mokhtar?

Mungkin terasa "panas" dengan cadangan Bung Mokhtar, Latheefa "terlajak tweet" dengan menggesa agar Ahli Parlimen Kinabatangan itu dihapuskan sebagai reaksi "berani" terhadap kenyataan di Parlimen itu. Kenyataan itu mencetus kontroversi apabila Bung Mokhtar menganggapnya sebagai satu ugutan bunuh terhadapnya dan meminta penjelasan dari peguam PKR tersebut. Tweet dari Latheefa tersebut kemudiannya sempat di "printscreen" oleh seorang pengguna laman sosial sebelum dipadam oleh peguam itu dan dikirimkan kepada Bung Mokhtar yang memohon penjelasan.

Rahsia Di Sebalik Demam Ubay Bin Kaab...

"Ya Allah, aku meminta demam selalu berada di tubuh Ubay bin Kaab hingga ia berjumpa dengan-Mu. Namun begitu, janganlah engkau biarkan penyakit itu menghalanginya untuk melakukan solat, puasa, haji, umrah dan jihad di jalan-Mu."

Mahfuz Pertikai Keputusan Mahkamah Rayuan?

Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar disifatkan seolah-olah mempertikai keputusan mahkamah mengenai kes Liwat II yang membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan.

Erma Fatima Bukti Bahagia Sambut Aidiladha Bersama Madunya...

Terbaru, pengarah filem itu membuktikan desas-desus yang cuba menggoncang rumahtangganya itu dengan memuat naik beberapa keping gambar dia dan madunya, Aida, mesra bersama menyambut Aidiladha. Rata-rata peminatnya yang menatap gambar-gambar tersebut turut mengucap syukur atas kebahagian Erma, suami dan madunya itu sambil mendoakan agar keluarga bahagia itu terus dirahmati Allah SWT hingga ke syurga.

Friday, 12 September 2014

"Pencegah Maksiat Terlampau": Gunting Rambut, Bogelkan Pasangan

Sememangnya mencegah maksiat itu dituntut di dalam Islam. Di Malaysia, pihak kerajaan memberi kuasa pada pihak tertentu mencegah maksiat, khususnya di bawah jabatan-jabatan agama Islam yang terletak di bawah bidang kuasa Sultan sesebuah negeri.

Selalunya, jika orang ramai mendapat maklumat mengenai kejadian maksiat, mereka akan melaporkan perkara tersebut pada pihak berkuasa untuk tindakan sewajarnya.

Namun kadang kala, wujud segelintir pihak yang merasakan mereka lebih "berkuasa" dan "berhikmah" dalam operasi mencegah jenayah.

Video di bawah begitu viral di laman media sosial, memaparkan "penguat kuasa" yang agaknya "terlebih tauliah" mencegah maksiat satu pasangan di dalam semak.

Dari loghat percakapannya, rasanya insiden ini berlaku di negeri Serambi Mekah, Kelantan, yang begitu terkenal dengan kepimpinan ulama.

Peliknya, "penguat kuasa" itu mengambil masa lebih kurang 2 jam untuk "mencegah maksiat yang dilakukan pasangan tersebut. Macam-macam boleh berlaku dalam tempoh itu, bukan? Kenapa harus tunggu 2 jam sebelum mencegah?

Lebih buruk lagi, salah seorang "pencegah maksiat" itu merakam gambar pasangan itu yang digunting rambutnya sebelum dibogelkan. 

Mengaibkan, mereka mendedahkan pula rakaman video yang dirakam itu di laman media sosial?

KedahNews.com menggesa supaya pihak berkuasa sebenar memandang berat kes ini, menyiasat dan memberi keadilan sebenar pada pasangan tersebut sekalipun mereka dikatakan melakukan maksiat.

Namun, pada kami pihak "pencegah maksiat" itu lebih buruk akhlaknya dengan menganiaya pasangan itu.

Pasangan itu mungkin boleh bertaubat kepada Allah SWT. Namun para "pencegah maksiat" itu pada kami, perlu meminta maaf pada pasangan tersebut kerana memalukan mereka di khalayak se-antero dunia.

Apa pula pandangan anda? -KedahNews.com



Read More

Pakatan Retak, Terbelah Sudah?

KUALA LUMPUR - Ibarat retak menanti belah, begitulah gambaran hubungan kerjasama politik antara Pas, PKR dan DAP, ekoran kemelut pertukaran Menteri Besar Selangor sehingga menjejaskan jalinan kerjasama pakatan.

Di atas kertas, mencipta satu gerakan untuk menukar Menteri Besar Selangor nampak cukup mudah tetapi realiti dan hasilnya menimbulkan kemelut yang tidak kesudahan dan ketidakstabilan politik.

Kemelut ciptaan PKR, yang bermula dengan pilihan raya kecil Dun Kajang pada Mac lepas, mengheret kedua-dua rakan sekutunya untuk sama-sama 'mengambil bahagian' dalam permasalahan ini.

PAS LAWAN PKR

Akhir-akhir ini, beberapa pemimpin parti pakatan membidas Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang hanya kerana beliau enggan 'tunduk' kepada keputusan awal pakatan iaitu menamakan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon tunggal Menteri Besar.

Lebih mengguris rasa pemimpin pakatan ialah apabila Abdul Hadi, yang juga Anggota Parlimen Marang, menyifatkan penolakkan Dr Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu bukannya disebabkan jantina, sebaliknya dilihat kerana tidak berkebolehan.

Ekoran itu, Abdul Hadi diserang daripada pelbagai hala bukan sahaja daripada rakan sekutu PKR dan DAP tetapi juga anggota Pas.

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Nik Nazmi Nik Ahmad dilaporkan mahu Abdul Hadi menarik balik kenyataan yang menyatakan Dr Wan Azizah, yang juga ADUN Kajang tidak berkebolehan, manakala Ketua Penerangan Wanita PKR Azura Aziz menyifatkan kenyataan Presiden PAS itu sebagai mengkhianati kepercayaan parti pakatan.

Serangan terhadap Abdul Hadi menyebabkan Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz mengeluarkan kenyataan bahawa PKR juga pengkhianat terhadap kesetiakawanan PAS dalam parti pakatan.

"Tindakan PKR mengiktiraf sokongan dua anggota Dun Pas, Shaari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib) terhadap Dr Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu merupakan satu pengkhianatan," kata Nik Abduh.
 
KEMELUT MB PENYEBAB PAS BERPECAH

Suatu ketika dahulu, Pas yang ditubuhkan pada 1951 mengalami perpecahan beberapa kali sehingga tertubuhnya Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa) pada 1977 dan Parti Hizbul Muslimin Malaysia (HAMIM) pada 1983.

Kali ini, ramai melihat kemelut Menteri Besar Selangor yang kian memuncak menyaksikan bibit-bibit perpecahan bukan sahaja dalam kalangan gabungan Pas, PKR dan DAP tetapi kepada dalam Pas sendiri.

Di saat kegawatan pertukaran Menteri Besar Selangor yang belum pun bertemu penghujungnya, wujud Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa), sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang dipimpin Dun Pangkalan Kundor, Kedah Datuk Phahrolrazi Zawawi, satu pertubuhan yang disifatkan banyak pihak sebagai 'Pas baharu'.

PasMa ditubuhkan pada 11 Ogos lalu, di Kedah sebagai NGO yang memberi fokus kepada isu politik tanah air dan cenderung kepada pengukuhan pakatan pembangkang.

Pada 7 September lepas, Phahrolrazi, yang juga bekas Timbalan Pesuruhjaya Pas Kedah, dilapor sebagai berkata bahawa penubuhan PasMa bukanlah untuk menggantikan Pas.

"Namun jika perbincangan antara pemimpin Pakatan Rakyat pada masa akan datang menjurus kepada itu, terpulang. Bukan bidang kuasa PasMa untuk bincang aspek itu kerana ia bawah kuasa pemimpin utama Pakatan Rakyat," katanya.

LANGKAH KAJANG RETAK HUBUNGAN

Jika sebelum ini Pas berbangga dengan kerjasama politik yang dinamakan 'tahaluf siyasi' bersama dua parti sekutunya untuk melebarkan 'jajahan' pada PRU13 lepas, namun hubungan itu kini dilihat terjejas selepas PKR melancarkan 'Langkah Kajang'.

Ramai yang percaya bahawa Pas hari ini sebenarnya 'makan hati' apabila parti itu terpaksa tunduk dengan beberapa tuntutan rakan sekutu seperti menggugurkan agenda perjuangan utamanya iaitu 'negara Islam' kepada 'negara berkebajikan' demi meraih sokongan rakyat.

Dalam isu hudud, yang menjadi perjuangan Pas selama ini, ia sering kali ditentang oleh DAP dan PKR sehingga menimbulkan polemik di kalangan umum.

Adakah 'Langkah Kajang' punca utama kepada keretakan serius hubungan Pas, PKR dan DAP?

Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Madya Datuk Dr Samsul Adabi Mamat berpandangan dalam soal 'Langkah Kajang', Pas sedikit pun tidak dihormati oleh DAP dan PKR.

"Sebab itu Pas sekarang menyuarakan ketidakpuasan hati mereka kerana mereka tertanya-tanya di mana kedudukan mereka dalam Pakatan Rakyat jika benar parti itu dianggap sebagai 'abang sulung'?," katanya kepada Bernama.

Menurut beliau, Pas 'menelan' episod duka itu demi menjaga keutuhan parti pakatan. Kini, Pas yang diheret bersama dalam kemelut pertukaran Menteri Besar sudah pasti tidak mahu tunduk kepada kehendak PKR dan DAP yang hanya menamakan Dr Wan Azizah sebagai satu-satuya calon Menteri Besar.

PAS KELUAR PAKATAN

Melihat keadaan landskap politik Selangor masa kini yang kian bercelaru dan ditambah dengan kewujudan PasMa, Samsul Adabi berpandangan adalah lebih baik jika Pas keluar daripada parti pakatan, sementelahan ia juga sebuah gabungan yang longgar.

"Tahaluf siyasi yang diamalkan melampaui batas dan memaksa Pas bertindak balas. Untuk masa depan Pas, eloklah parti itu keluar daripada Pakatan Rakyat dan membiarkan PasMa bersama pakatan.

"Dengan keluar daripada pakatan, Pas boleh menjadi sebuah parti politik tersendiri yang kembali kepada matlamat asal penubuhannya dan menjadi lebih
kuat. Pas ada kekuatan tersendiri tanpa bergantung kepada PKR dan DAP," katanya.

Beliau berkata sudah sampai masanya Pas memikirkan hubungan berkenaan memandangkan tahaluf siyasi yang dijalankan tidak memberi banyak keuntungan kepada Pas dan umat Islam.

"Jika sebelum ini Pas dimomokkan bahawa dengan tahaluf siyasi Pas berjaya menawan beberapa kerusi dalam pilihan raya, sekarang Pas perlu percaya kepada diri sendiri," katanya.

Samsul Adabi berkata Pas sepatutnya tidak boleh dianggap penumpang oleh PKR dan DAP dalam parti pakatan jika ikatan yang terjalin berlandaskan niat murni malah perlu lebih dihormati jika parti itu dianggap sebagai 'abang sulung'.

"Dengan terbentuknya PasMa, maka inilah masa bagi Pas untuk melaksanakan pembersihan parti dan ia juga mampu memulihkan krisis dalaman parti," katanya. - Bernama

Read More

Ruang Pesawat Mewah Untuk Bintang Bola Sepak

Mewah!
MENURUT syarikat pengembaraan dan teknologi Teague, imej-imej yang dipaparkan ini tidak lama lagi akan menjadi realiti bagi membantu pasukan bola sepak mengembara ke seluruh dunia dengan gaya mewah.  

Pemain-pemain Brazil dilihat terbang sehingga 8,000 batu di udara semasa cuti selama dua minggu, tetapi kebimbangan pengurus kelab adalah mengenai kesan kepada penerbangan yang sukar buat mereka selepas menempuhi perlawanan sebelum itu.
Ruang dalaman pesawat untuk pemain bola sepak.

Dengan kerjasama Nike, Teague mengemukakan satu idea revolusi bagi membantu para atlit mengekalkan prestasi dengan membuat rekaan dalaman sebuah pesawat baharu.
Para pemain boleh berehat dan memulihkan diri selepas pulang dari permainan dengan tempat duduk baring-rata yang bersesuaian dengan para atlet, dan ruang lengan yang selesa untuk merehatkan otot-otot sepanjang penerbangan.
Pemain boleh merehatkan diri selepas penat bermain di padang.

Ujian dan analisis biometrik turut boleh didapati sepanjang penerbangan.
Kerusi yang boleh dibaringkan secara rata direka sesuai untuk golongan atlet.
Terdapat bilik yang turut mempunyai tingkap untuk melihat pemandangan di luar.

Terdapat ruang untuk para pemain menerima urutan semasa penerbangan.
Malangnya, ia tidak direka sebelum pasukan England terbang ke Brazil untuk Piala Dunia. - Eurosport

Read More

Jiwa Bangsa Israel Yang Tidak Pernah Merdeka

Ustaz Muhammad Syaari Ab Rahman membawa pendengar IKIMfm menilai erti kemerdekaan dalam Ibrah

Ibrah siri ke-20 membuka lembaran baru kisah Nabi Musa dan kaum baginda, Bani Israel. Sempena negara menyambut kemerdekaan, Ustaz Muhammad Syaari Ab Rahman membawa pendengar merenung erti kemerdekaan yang sebenar.

Beliau mengambil contoh kisah Nabi Musa memerangi 'penjajahan' iaitu kaumnya sendiri, Bani Israel. Beliau memulakan dengan bagaimana Nabi Musa yang pernah tinggal di istana sebagai anak angkat Firaun akhirnya melarikan diri bersama Bani Israel meninggalkan tanah tumpah darahnya, Mesir ke Madyan.

Beliau juga membawa contoh bagaimana Rasulullah SAW yang begitu selesa tinggal di Makkah bersama bapa dan datuknya, bahkan pernah ditawarkan untuk menjadi memimpin Makkah juga meninggalkan tanah tumpah darah Baginda.

Allah SWT memerintahkan Nabi Musa membawa keluar Bani Israel dari Mesir menuju ke Palestin dengan melalui laluan selatan Semenanjung Sinai. Di sinilah Allah SWT telah menunjukkan kepada Nabi Musa dan Bani Israel bagaimana dihancurkan Firaun dan tenteranya di Laut Merah. 

Selepas Nabi Musa dan Bani Israel menyeberangi Laut Merah, Allah SWT mewahyukan Nabi Musa untuk tidak menuju ke Palestin tetapi ke satu lokasi yang paling hampir dengan tempat mereka diselamatkan daripada Firaun. 

Sebelum ini, Firaun sudah lama menyeksa dan membunuh anak-anak Bani Israel di Mesir. Allah SWT telah memberi peluang kepada Bani Israel menyaksikan sendiri 12 mukjizat yang Allah SWT berikan kepada Nabi Musa termasuklah mukjizat terakhir iaitu tongkat Nabi Musa membelah lautan yang menyelamatkan mereka daripada Firaun buat selamanya. 

Permulaan kisah Yahudi, Zionis

Sudah pastilah mereka akan sujud dan mensyukuri nikmat keselamatan yang Allah SWT berikan namun, sebaliknya diceritakan dalam al-Quran mengenai Bani Israel dan ini adalah permulaan kisah Yahudi dan Zionis yang kita kenali pada masa kini. 

Beban berat perlu ditanggung oleh Nabi Musa untuk mengubah sikap, sekali gus memerangi jiwa penyakit jahiliah yang telah merosakkan satu bangsa yang pada asalnya dimuliakan Allah SWT. 

Perjalanan merentasi Gurun Sinai menuju ke lokasi yang hendak dibawa oleh Nabi Musa mengambil masa selama dua hari. Semasa dalam perjalanan itu mereka berjumpa dengan satu kaum yang sedang menyembah berhala, lalu Bani Israel meminta dibuat berhala.

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan Kami bawakan Bani Israel ke seberang laut (Merah) itu, lalu mereka sampai kepada suatu kaum yang tunduk dan patuh menyembah berhala mereka. 

(Melihatkan yang demikian) mereka (Bani Israel) berkata kepada Musa: Wahai Musa, buatlah untuk kami satu tuhan berhala sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan. Sesungguhnya kamu ini adalah kaum yang jahil." (Surah al-A'raaf, ayat 138) 

Belum pun 48 jam Bani Israel menyaksikan Firaun dan tenteranya ditenggelami Laut Merah, mereka sedikitpun tidak merasa bersalah sebaliknya meminta Nabi Musa untuk membina berhala untuk mereka.

Menurut ulama, Sheikh Rusydi al-Badrawy dalam kitabnya Musa wa Harun, kenyataan Bani Israel ini menunjukkan mereka berada di bawah pengaruh kepercayaan pagan, iaitu kepercayaan terhadap penyembahan berhala. 

Bani Israel sebelum ini terlalu lama dijajah oleh Firaun dan ia telah memberi kesan bukan sahaja kepada cara hidup bahkan keimanan mereka sehinggakan menyembah berhala dianggap tidak menyalahi syariat Islam. Bani Israel tidak beriman kepada Allah SWT dengan sepenuh hati mereka.

Cadangan bina berhala naikkan kemarahan Nabi Musa

Nabi Musa telah memerangi sifat jahiliah yang ada dalam jiwa Bani Israel sebelum ini dan akhirnya menyelamatkan mereka daripada Firaun tetapi cadangan mereka untuk membina berhala menaikkan kemarahan Nabi Musa.

Seperti diceritakan dalam al-Quran, "Nabi Musa berkata lagi: Patutkah aku mencari tuhan untuk kamu selain dari Allah, padahal Dia telah melebihkan kamu atas sekalian manusia (yang seazam dengan kamu, dengan pelbagai nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada kamu?)" (Surah al-A'raaf, ayat 140) 

Tidak cukup kata-kata Nabi Musa menunjukkan kemarahan terhadap sikap Bani Israel ini, Allah SWT turut berfirman yang bermaksud: "Ingatlah ketika Kami selamatkan kamu dari Firaun dan kaumnya, yang menyeksa kamu dengan azab dan seksa yang seberat-berat dan seburuk-buruknya." (Surah al-A'raaf, ayat 141) 

Muhammad Syaari berkata, peristiwa ini pernah diingatkan oleh Rasulullah SAW kepada sahabat dalam Peperangan Hunain. Semasa dalam perjalanan menuju Peperangan Hunain, mereka telah melalui satu pokok yang besar dan pada dahannya disangkut senjata (pedang). 

Sebelum Islam, masyarakat jahiliah percaya dengan melakukan demikian mereka akan diberikan kemenangan. Segelintir sahabat telah meminta kepada Rasulullah SAW: "Wahai Rasulullah buatkanlah untuk kami Dzatu Anwath (tempat menggantungkan senjata) sebagaimana mereka memiliki Dzatu Anwath."

Rasulullah SAW menegur kata-kata sahabat ini dengan bersabda: "Allahu Akbar! Itulah tradisi (orang sebelum kalian) demi Allah yang jiwaku ada di tangan-Nya, kalian benar-benar telah mengatakan suatu perkataan seperti yang dikatakan oleh Bani Israel kepada Musa: Buatkanlah untuk kami sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan." (Riwayat Tirmizi) 

Betapa sukar Nabi Musa untuk memerdekakan jiwa Bani Israel yang telah lama dijajah oleh Firaun dari terus menyembah hawa nafsu mereka. Di akhirnya, Muhammad Syaari mengajak pendengar bermuhasabah dengan kehidupan manusia pada zaman kini. 

Katanya, terdapat manusia yang mencari selain daripada Allah SWT, menyembah hiburan, maksiat, kehidupan melalaikan sehingga lupa kepada Allah SWT. 

Beliau berkata, apakah manusia tidak berfikir dan merenung mengapa Allah SWT memelihara jasad Firaun (Ramses II) untuk kita mengambil iktibar daripadanya. 

* Penulis ialah penyampai dan Penerbit Rancangan Kanan IKIMfm


Read More

Rahsia Agenda Anti-Islam Terbongkar..!


Laporan akhbar The Independent dan Daily Mail yang diterbitkan di London mengenai perancangan Kerajaan Arab Saudi untuk mengalihkan Makam Rasulullah SAW ke tanah perkuburan al-Baqi' yang terletak bersebelahan Masjid Nabawi di Madinah mendapat reaksi bantahan segera.

Tanpa mendapat pengesahan duduk sebenar, dunia penulisan maya bertalu-talu menyelar Kerajaan Arab Saudi dengan menyifatkannya sebagai satu lagi contoh ketidakpekaan pemimpin dan ulama negara itu terhadap warisan Islam dan mengingatkan langkah itu, jika dilaksanakan adalah penghinaan terhadap masyarakat Islam.

Bagaimanapun, akhbar Arab Saudi, Fimadani yang memetik sumber melaporkan, cadangan itu bukan datangnya daripada pemerintah Arab Saudi, sebaliknya ia diambil daripada sebuah jurnal ilmiah terbitan pentadbiran Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Malah, kata jurucakap itu, pemerintah Arab Saudi membantah sebarang usaha memindahkan jasad Nabi, apatah lagi Nabi Muhammad SAW ke perkuburan Baqi'. 

Akhbar The Independent melaporkan seorang ulama Arab Saudi mengemukakan pelan kontroversi untuk memindahkan makam Rasulullah SAW selepas beberapa ulama negara itu menyuarakan kebimbangan ia semakin menjadi tempat pemujaan.

Menurut laporan itu, dokumen 61 muka itu diedarkan kepada anggota pihak berkuasa Tanah Suci, mencadangkan supaya makam itu dipindahkan ke tanah perkuburan al-Baqi, bersebelahan dengan Masjid Nabawi dan dikuburkan tanpa sebarang tanda. 

Akhbar itu memetik Pengarah Yayasan Kajian Warisan Islam, Dr Irfan Al-Alawi, sebagai berkata mereka mahu menghalang orang Islam mengunjungi makam berkenaan kerana menganggap perbuatan itu syirik.

Banyak persoalan timbul daripada penyebaran berita itu. Malah, ada yang melihat ia mempunyai agenda besar, apatah lagi kira-kira 1.75 juta jemaah haji dari 189 negara mula berkumpul di Makkah dan Madinah untuk menunaikan Rukun Islam kelima itu. 

Seperti kata Ketua Ulama Muda UMNO, Dr Fathul Bari Mat Jahya, cadangan itu dibuat bertujuan mengalih tumpuan masyarakat dunia mengenai isu menangani Syiah oleh banyak pihak, termasuk pemerintah Arab Saudi, selain agenda mewujudkan bibit perpecahan sesama ahli Sunah.

Hakikatnya, soal memindahkan makam Rasulullah itu sebenarnya isu lama. Rekod menunjukkan hampir setiap tahun mereka (media bukan Islam) mengeluarkan isu sama, iaitu sejak 26 Oktober 2012, 15 Mac 2013 dan yang terbaharu awal September lalu.

Agenda mereka hanya satu, iaitu mahu menimbulkan ketegangan sesama pengikut Ahli Sunah Wal Jamaah atau suni. Apabila bertelagah sesama sendiri dan ada yang cuba menghentam pemerintah, ia mewujudkan peluang untuk Syiah meluaskan pengaruhnya, bukan sahaja di Tanah Haram, malah di seluruh dunia.

Oleh itu, sewajarnya umat Islam di negara kita tidak terpengaruh dengan isu ini, apatah lagi perkhabaran itu belum disahkan oleh Kerajaan Arab Saudi dan diulang siar oleh media yang bersekongkol dengan agenda anti-Islam.

Inilah masanya kita hayatilah maksud surah al-Hujurat ayat 6 supaya kita tidak menyesal dan berhati-hati jika mendengar berita daripada orang fasik. -BHOnline

Read More

Sate Kajang Sudah "Hilang", "Langkah Kajang" Lebih Terkenal - Dr. Maza

Bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin memberi komen sinis dengan menyatakan nama Kajang tidak lagi diingati mengenai keenakan satenya tetapi membayangkan maksud "sebuah kegagalan".

Sindiran tokoh agamawan itu dipercayai merujuk 'Langkah Kajang' yang dicatur PKR untuk menukar Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dan kemudiannya mencetuskan krisis pentadbiran dan pergeseran dalam Pakatan Rakyat.

"Pantasnya dunia berubah... turut mengubah persepsi dan rasa pada tempat dan nama... Dahulu apabila disebut perkataan Kajang maka terbayang gambaran keenakan sejenis makanan...sate Kajang...

"Hari ini apabila disebut Kajang entah mengapa terbayang sebuah kegagalan... Kajang..," tulis beliau di laman Facebook beliau, DrMAZA.com semalam.

Kenyataan itu tersebut mendapat hampir empat ribu "Like" dalam tempoh dua jam pertama dan mengundang pelbagai komen mahupun kritikan daripada pengunjung Facebooknya.

Sementara itu beberapa pengguna mempertahankan kenyataan Dr Mohd Asri itu.

Nasrul Hakim menulis: "Saya sokong Dr MAZA. Tak pilih bulu. Tegur mana yg tak betul...".

Mohd Khairil pula menyindir mereka yang naik berang dengan kenyataan Asri tersebut. -Malaysiakini.com

Read More

Pengotor... Tahi Kucing Pun Ada!

GEORGETOWN - Lima premis memproses makanan diarah tutup selama dua minggu oleh Jabatan Kesihatan Pulau Pinang kerana didapati gagal mematuhi peraturan kebersihan dalam Ops Bersih 2014 semalam.

Premis terbabit masing masing terletak di daerah berlainan iaitu tiga di Seberang Perai Tengah, dan dua lagi, masing-masing di Seberang Perai Utara dan Timur Laut.

Timbalan Pengarah Kesihatan Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan Pulau Pinang, Ku Nafisah Ku Ariffin berkata, operasi berkenaan dilakukan bersama pihak berkuasa tempatan seperti Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai di kelima lima daerah.

“Kita mendapati premis makanan ini tidak mengamalkan aspek kerbersihan yang sepatutnya, dua daripada premis yang diperiksa terdapat hurungan najis tikus dan kucing di kawasan memproses makanan serta barang yang digunakan diletakkan bersebelahan dengan tandas.

“Kehadiran tikus boleh mengundang pelbagai jenis penyakit malah pengabaian kebersihan juga boleh menyebabkan makanan yang diproses akan tercemar dan mengundang risiko yang tinggi terhadap pengguna,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Dalam operasi itu juga, tiga notis perintah hadir ke mahkamah atau tawaran kompaun telah dikeluarkan kepada dua pemilik premis di Seberang Perai Selatan iaitu satu notis dibawah Peraturan 8 atas kesalahan tidak mempamer perakuan pendaftaran di premis dan satu notis bawah peraturan 11 (1) (b) menggaji pekerja yang tiada suntikan.

Katanya, satu notis di bawah Perkara 32 dikeluarkan kepada pemilik premis di Seberang Perai Tengah atas kesalahan tidak mematuhi kehendak pakaian pengendali makanan.

“Operasi seperti ini akan terus dilaksanakan dua kali seminggu untuk memperkasakan lagi program unit keselamatan dan kualiti makanan.

“Ianya juga bertujuan untuk meningkatkan lagi tahap kebersihan premis makanan di negeri ini dalam usaha untuk menjadikan premis di negeri ini sebagai premis yang bersih,” katanya. -Sinar Harian

Read More

Yuran Universiti Di Australia Paling Mahal Di Dunia

Australia merupakan tempat paling mahal untuk pelajar antarabangsa melanjutkan pelajaran di universiti, mendahului Singapura dan Amerika Syarikat (AS), menurut satu kajian.

Kajian itu turut menyatakan bahawa India merupakan tempat paling murah bagi pelajar asing menyambung pengajian tinggi.

Laporan kajian oleh bank gergasi HSBC, menerusi tinjauan terhadap 15 negara, berkata pelajar asing memerlukan AS$42,000 (RM134,401.16) setahun untuk membayar yuran universiti dan kos sara hidup di Australia.

Ia hampir AS$3,000 (RM9,597.74) lebih dari Singapura, dan AS$36,000 (RM115,167.21) lebih tinggi dari bayaran yang diperlukan oleh pelajar asing untuk melanjutkan pelajaran di India.

Selain kos, AS juga dilihat menawarkan pendidikan paling berkualiti, diikuti Britain dan Jerman, manakala Australia menduduki tempat keempat, menurut kajian itu dikeluarkan baru-baru ini.

"Sebab-sebab utama menghantar anak-anak ke luar negara kerana mahu mempelajari bahasa-bahasa asing, pengalaman antarabangsa dan berdikari," kata ketua pengurusan kekayaan HSBC, Simon Williams.

"Tetapi pendidikan antarabangsa membawa satu dimensi tambahan yang rumut untuk merancang, terutama perancangan kewangan.

"Kebanyakan pendidikan luar negara dibiayai oleh ibu bapa, dan konsep dana kolej ditubuhkan secara terancang di AS, yang dilihat masih tidak dilakukan di tempat-tempat lain," katanya. - AFP

Read More

3 Tips Kaedah Bekerja Cara Islam

Rasulullah SAW mengungkapkan saranan menerusi hadis Baginda yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah, "Sesungguhnya Allah menyukai apabila salah seorang daripada kamu melakukan sesuatu pekerjaan, ia melakukannya dengan baik, sempurna dan teliti." (Riwayat al-Baihaqi).

Pekerjaan adalah proses, wadah dan kaedah untuk beri kebaikan kepada orang lain, bukan sekadar mendapat laba, tetapi gudang memperoleh pahala. Bukan semata-mata makan gaji, tetapi menghadam sebanyak-banyaknya kebaikan dan reda Ilahi.

Ustaz Pahrol Mohd Juoi mengajak kita melihat pekerjaan daripada perspektif Islam yang kaya dengan kebaikan dan punya kaitan dengan tujuan kehidupan menerusi Islam Itu Indah di IKIMfm, Rabu lalu.

Katanya, pegang kata kunci 'beri kebaikan yang terbaik jika ingin menjadi baik' untuk membezakan pekerjaan manusia dengan makhluk Allah SWT yang lain mahupun meletakkan beza pekerjaan umat Islam dengan yang belum beragama Islam.

Menyorot kehidupan sebagai hamba Allah SWT juga khalifah di dunia, manusia diberi tanggungjawab bekerja sebagai cabang ujian dan menjadi kewajipan untuk menang dalam menyahut ujian itu. Caranya dengan melaksanakan pekerjaan pada tahap terbaik.

Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dialah yang mencipta mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun (bagi orang yang bertaubat)." (Surah al-Mulk, ayat 2).

Setiap pekerjaan datang dengan ujian, kecekapan, kesungguhan, keikhlasan dan akhlak semuanya diuji. Setiap ujian menjadi kayu penanda keperibadian seseorang Mukmin.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja ialah yang kuat lagi amanah." (Surah al-Qasas, ayat 26).

Gabungan sudut al-quwwah 

Perlu menggabungkan ciri-ciri dari sudut al-quwwah iaitu kekuatan serta kemampuan bukan sekadar fizikal, tetapi juga ilmu dan kemahiran. Mempunyai amanah, ketelusan serta kasih sayang dalam melaksanakan tugasan.

Inilah sifat umat Islam dalam bekerja. Ada gabungan kepakaran juga keimanan, cantuman integriti dan kecekapan. Jika ada semuanya, dengan izin Allah SWT segala yang direncana menjadi dan diberkati.

Pekerja juga perlu melakukan kerja dengan acuan Allah SWT bukan terapan manusia jika ingin melahirkan pekerja yang punya prestasi kerja tinggi.

Terdapat tiga elemen sebagai neraca kerja yang terbaik. Pertama, capai kualiti dengan input yang sedikit menghasilkan output yang banyak. Kedua, kuantiti yang lebih baik dan ketiga ialah akhlak, etika serta adab terpuji yang membangun jati diri, sahsiah peribadi seorang Mukmin.

Imam Malik menyuarakan pendapat untuk menulis Kitab Muwatta' dan hasrat itu dipertikaikan kerana ketika itu sudah ada Kitab Muwatta' yang ditulis oleh orang terdahulu, jadi apakah perbezaan hasil tangan Imam Malik?

Lalu Imam Malik menegaskan, perbezaan terletak pada keikhlasan dan keikhlasan itu akan berkekalan. Beliau menulis dengan ikhlas dan mengharap reda Allah SWT sehinggakan beliau menyaring 3,000 daripada 10,000 hadis dalam menghasilkan Kitab Muwatta' karangannya.

Beliau begitu teliti dan hanya inginkan yang terbaik. Sebagai ganjaran ketelitian, kesungguhan dan curahan ilmu yang terbaik itu, sehingga hari ini jika menyebut Kitab Muwatta' hanya terbayang Kitab Muwatta' milik Imam Malik dan terpadam kitab muwatta' yang terdahulu sebelum beliau.

Hebatnya keikhlasan akhirnya melahirkan ketelitian dan kesungguhan. Rasulullah SAW menyatakan, Allah SWT menyayangi hamba-Nya yang sentiasa melakukan kerja dengan cara yang terbaik dan bersungguh-sungguh.

Tidak mudah lakukan kebaikan

Bukan suatu yang mudah untuk melakukan kebaikan. Terkadang setiap kebaikan dilakukan perlu kepada perlindungan daripada tempias kata-kata yang mengecewakan. Allah SWT mengingatkan, kesenangan dan kesusahan itu adalah ujian ke atas hamba-Nya dan ia adalah sunahtullah.

Bukankah syurga itu dipagari dugaan dan ujian sedang neraka dipagari kesenangan serta kenikmatan? Sedangkan Rasulullah SAW sebaik-baik manusia juga diuji apatah lagi kita manusia biasa yang selayaknya diuji.

Jika ada suara mengkritik perbuatan baik kita, Ustaz Pahrol menasihatkan kita katakan kembali bahawa perbuatan atau kerja baik kita bukan bererti kita sudah menjadi baik, tetapi itu sahaja usaha untuk menjadi orang yang baik.

Jika ditanya adakah kita sudah baik? Usah yakin bahawa kita sudah jadi baik,
tetapi jawablah dengan yakin bahawa kita sedang dalam usaha menjadi baik dengan melakukan kebaikan secara yang terbaik. Walau apa juga kekangan, lakukanlah kebaikan dengan sehabis baik, penuh kesungguhan serta iltizam kerana ia sangat berkait rapat dengan iman dan cara meraih reda Allah SWT.

Dr Yusof al-Qaradawi mengatakan, tiada pendorong dan penggerak yang lebih kuat pengaruhnya dalam usaha meningkatkan prestasi kerja dan produktiviti pengeluaran selain daripada iman. Ini akan melahirkan pekerja yang selari dengan falsafah Islam.

Etika dan profesionalisme Islam meletakkan kesetiaan kepada Allah SWT dan rasul-Nya mengatasi segala nilai yang wujud dalam sesuatu sistem atau budaya. Allah SWT sangat menyukai hamba-Nya yang memperelokkan kerjanya.

Kerja yang bersungguh-sungguh menggambarkan kesempurnaan iman dan takwa, ketulusan hati, keluhuran budi serta kemuliaan akhlak yang semua sifat itu akan dikira oleh Allah SWT dalam menentukan amal hamba-Nya diterima atau sebaliknya.

Seiring pelaksanaan kerja yang baik, prinsip kesempurnaan juga sangat menitikberatkan elemen ikhlas. Semoga dicampakkan ikhlas ke dalam hati kita ketika melaksanakannya.

Jawatan, kerja, tugas atau apa juga profesion yang kita pegang bukan suatu kebanggaan untuk digunakan sebagai alat mencapai cita-cita dunia, tetapi ia amanah yang wajib ditunaikan dengan sempurna. Mudah-mudahan kerja dilakukan membawa faedah duniawi dan manfaat ukhrawi.

Islam bukan sekadar mendidik kita untuk memberi kebaikan, malah menuntut kita menghulur kebaikan. Lakukan kerja tidak cukup dengan buat kerja yang betul, tapi laksanakan dengan betul-betul secara yang terbaik.

* Penulis ialah Penerbit Rancangan Kanan IKIMfm

Read More

ISIL Disokong Rejim Zionis Israel? #PrayForGaza

MOSUL (Iraq) -  Sebuah 'kubur' panjang yang dipenuhi kira-kira 500 mayat orang awam, termasuk kanak-kanak ditemui di daerah Hamidat, di sini baru-baru ini.

Penemuan lubang umpama parit yang mengejutkan di utara Iraq itu dipercayai membabitkan mayat tahanan kata jurucakap kerajaan wilayah Mosul.

Mayat itu dikatakan dari penjara Badoosh yang menjadi mangsa tindakan kejam kumpulan Negara Islam Iraq dan Jajahannya (ISIL).

"Kami menemui sebuah kubur besar di barat Mosul dipenuhi orang awam termasuk budak. Mereka dipercayai berasal dari puak Izadi Kurd, yang secara khusus menjadi sasaran ISIL," katanya.

Laporan media tempatan menyebut, sejak Jun lalu, kumpulan ISIL semakin mengganas selepas menawan Mosul dan Tikrit, yang terletak kira-kira 140 kilometer barat laut Baghdad.

Difahamkan, kumpulan itu berjaya mengawal timur Syria dan kawasan utara serta barat Iraq.

Susulan konflik itu, Arab Saudi, Qatar dan beberapa negara Teluk Parsi kini terpaksa berwaspada susulan kebimbangan serangan itu akan merebak ke negara mereka.

Bagaimanapun, pegawai kanan Iraq mendakwa, ISIL mempunyai hubungan rapat dengan perisikan Saudi dan dipercayai secara tidak langsung disokong oleh rejim Israel. -Mstar

Read More

Kanak-Kanak Dicekik Sampai Mati, Ditanam Dalam Ladang Sawit

SUNGAI PETANI - Kehilangan seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun sejak sebulan lalu akhirnya terjawab apabila ditemui ditanam dalam kawasan semak dekat sebuah ladang kelapa sawit.

Penemuan mayat Mohd Fazlin Abdullah dipercayai selepas polis menahan seorang lelaki, yang juga kenalan ibunya.

Tangkapan itu juga menjawab kepada misteri kehilangan kanak-kanak itu yang membawa kepada pembunuhannya.

Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Khalil Arifin berkata, laporan kehilangan dibuat ibunya pada 11 Ogos lalu di rumah mereka dekat Sungai Karangan, Kulim.

Menurutnya, hasil soal siasat mendapati, suspek yang menjaga kanak-kanak itu semasa kejadian tidak tahan akibat terlalu lama menangis menyebabkan dia bertindak mencekik mangsa.

“Menyedari mangsa tidak sedarkan diri, suspek dikatakan membawa mayat kanak-kanak terbabit ke kawasan ladang kepala sawit sebelum bertindak menanam mayat mangsa.

“Ahli keluarga bagaimanapun yang bimbang dengan kehilangan melakukan pencarian di beberapa kawasan namun gagal,” katanya.

Menurut beliau, siasatan polis mendapati, pihaknya mengesyaki sesuatu yang mencurigakan sebelum menahan suspek.

Siasatan turut membawa penemuan ke kawasan semak sebelum sepasukan anggota bergegas ke lokasi kejadian kira-kira jam 3 pagi semalam bagi menggali kawasan itu.

“Pemeriksaan di lokasi kejadian menemui mayat mangsa yang ditanam di kawasan terbabit,” katanya.

Mayat  dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar untuk dibedah siasat.

Kes disiasat bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan manakala suspek ditahan reman selama seminggu bagi membantu siasatan. -Sinar Harian

Read More

Kisah Menarik: Choi Shui Bangga Pernah Jadi Ahli UMNO...

Chow menunjukkan kad pengenalan sebagai ahli Umno bersekutu yang masih disimpan sebagai kenangan.
Kisah tentang sejarah dan pembangunan negara yang sering dipaparkan oleh The Star, telah mendorong seorang bekas peniaga pasar basah untuk berkongsi pengalaman ketika bersama bekas pemimpin Umno, termasuk perdana menteri terdahulu. 

Chow Shui, juga dikenali sebagai Choo Ying Choy, mempunyai pengalaman secara peribadi dengan kebanyakan pemimpin terdahulu pada era Tunku Abdul Rahman.

“Saya sangat rapat dengan Tun Ghafar Baba, Tun Ghazali Shafie dan Tan Sri Aishah Ghani,” kata Chow, 75, yang sebelum ini sering berulang-alik ke pasar basah Pudu di Kuala Lumpur atas urusan perniagaannya.

Sebagai wakil tidak rasmi masyarakat Cina yang tinggal di bandar, Chow kerap menghadiri perhimpunan Umno dan Perikatan (kemudian dikenali sebagai Barisan Nasional).

“Saya selalu diminta untuk mengaturkan pertemuan antara individu berpengaruh dan pemimpin masyarakat Cina dengan kepimpinan Barisan Nasional,” katanya.

Chow juga amat rapat dengan Aishah, bekas Menteri Kebajikan Sosial dan ketua Wanita Umno yang meninggal dunia pada usia 90 tahun pada April tahun lalu, dan sering menggelar beliau sebagai ‘kakak’ (kak long).

“Saya dijemput ke rumahnya setiap kali hari raya. Malah saya juga pernah membantu menguruskan beberapa perhimpunan Umno termasuk majlis yang dihadiri Tunku sendiri,” kata Chow sambil menunjukkan kad keahlian Umno miliknya bagi membuktikan dia sebagai ahli bersekutu seumur hidup.

Chow (empat dari kiri) ketika menghadiri majlis Umno ketika dipimpin oleh Tunku. Gambar ini turut menunjukkan Menteri Penerangan dan Penyiaran, Tan Sri Senu Abdul Rahman (kanan) sebagai tetamu kehormat disamping individu yang Chow gelar sebagai kakak iaitu  Tan Sri Aishah Ghani (dua kanan).

Selain itu, dia mempunyai koleksi gambar hitam putih yang dikumpul sejak beberapa puluh tahun lepas ketika bergaul dengan ahli politik dan masih menyimpan semua surat Umno dan Kerajaan Persekutuan dalam satu fail.

Satu daripada koleksi menarik Chow adalah gambar Tun Razak Hussein yang diambil ketika perdana menteri kedua itu mengadakan lawatan bersejarah ke China pada 1974.

Chow berbangga kerana dia diberi peluang menyerahkan semula gambar berusia 40 tahun itu kepada anak lelaki Tun Razak, Datuk Seri Najib Tun Razak apabila perdana penteri mengadakan lawatan projek pembangunan semula skim perumahan awam 1Razak Mansion di Kuala Lumpur pada April lalu.

Gambar itu diberikan kepada Chow oleh pemandu peribadi Tun Razak selepas beliau pulang dari China. Najib berusia 21 tahun ketika itu.

“Saya amat rapat dengan pemandu Tun Razak dan kami sering keluar makan bersama apabila dia tidak bertugas.

“Saya membesarkan saiz gambar itu sebelum meletakkannya dalam bingkai gambar. Kemudian saya menunggu kedatangan Najib untuk menyerahkan gambar berkenaan ketika beliau melawat projek 1Razak Mansion,” kata Chow sambil menambah, perdana menteri kemudiannya menyiarkan gambar terbabit dalam laman sosial Facebook milik beliau.

“Saya mempunyai banyak kisah tentang ahli politik terdahulu untuk dikongsi, terutamanya pada zaman Razak kerana saya mempunyai peluang untuk berinteraksi dengan mereka secara kerap,” kata bapa kepada empat orang anak itu.

Bercerita tentang Aishah, Chow berkata, beliau merupakan ahli politik yang tegas dan membenci amalan politik yang berunsur hasutan.

“Beliau juga membenci mereka yang sengaja menimbulkan syak wasangka bagi mencetuskan huru-hara,” tambahnya. -Mstar

Read More

NUTP Buru Dalang Bocor UPSR Hingga Ke Lubang Cacing

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) berikrar akan mencari dalang yang membocorkan kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan mahu pihak tersebut dikenakan hukuman paling maksimum.

Presidennya, Hashim Adnan menegaskan bahawa perbuatan itu adalah jenayah yang sangat serius dan mencemarkan imej Kementerian Pendidikan dan profesion perguruan.

Malah katanya, salah laku yang tidak bermaruah itu turut menyusahkan seramai 472,853 calon UPSR yang terpaksa menduduki peperiksaan itu pada 30 September ini.

Menteri Pendidikan ll, Datuk Seri Idris Jusoh, hari ini memberitahu media bahawa kertas Bahasa Inggeris 1 dan 2 ekoran kertas soalan bagi mata pelajaran itu turut dilaporkan bocor.

Terdahulu, kertas UPSR bagi mata pelajaran Sains 018, 028, 038 yang dijadualkan hari ini terpaksa ditangguhkan kerana terdapat laporan awal mengenai kebocoran kertas peperiksaan.

Pengarah Peperiksaan dari Lembaga Peperiksaan Negara, Dr Na'imah Ishak  semalam berkata, siasatan awal menunjukkan bahawa kandungan soalan bagi kertas peperiksaan Sains itu didapati mula tersebar di media sosial.

Beliau turut memaklumkan bahawa tarikh baharu bagi peperiksaan subjek berkenaan akan  ditetapkan pada 30 September ini. -KedahNews.com

Sumber asal: BHOnline

Read More

Hanya Kerana Hadir Majlis Tanpa Suami, Rumahtangga Raja Farah Terpaksa Hadapi Fitnah

Pelakon Raja Farah meminta agar semua pihak menghentikan segala spekulasi dan khabar angin mengenai  rumahtangganya yang dikhabarkan berantakan.

Raja Farah atau nama sebenarnya Raja Farah Raja Aziz, 26, berkata, khabar angin itu bukan sahaja tidak berasas, malah boleh menjejaskan rumah tangga yang dibina hampir empat tahun itu.

"Saya tidak tahu bagaimana cerita tentang rumah tangga saya boleh dijaja oleh orang luar yang tidak ada kena mengena dengan kami.

"Bohonglah kalau kami tidak pernah bergaduh tapi tidak sampai bergaduh besar hingga ingin berpisah seperti yang diperkatakan.
"Saya harap sangat spekulasi cerita tentang peribadi dan rumah tangga saya ini tidak diperkatakan lagi," ujarnya ketika ditemui pada pelancaran drama siri original Tonton berjudul Hanya Satu di Empire Shopping Gallery, di sini, Rabu.

Raja Farah berkata demikian bagi mengulas khabar angin yang mengatakan rumah tangganya sedang bergolak berikutan dia mengambil keputusan untuk kembali semula dalam industri seni.
 Raja Farah mendirikan rumah tangga dengan Megat Bashirun Qhuyum Datuk Zakaria pada 2010.

Selepas perkahwinan itu Raja Farah meninggalkan bidang lakonan bagi menumpukan perhatian terhadap keluarga.

Dalam pada itu, Raja Farah berkata, khabar angin tersebut tercetus apabila dia sering ke majlis-majlis hiburan secara bersendirian tanpa ditemani suami.

"Saya datang ke majlis hiburan sendirian atau bersama ibu saya kerana suami bekerja di Pulau Perhentian, Terengganu, manakala saya tinggal bersama keluarga di Shah Alam (Selangor).

"Mungkin kerana perkara itu membuatkan ramai pihak mula mempertikaikan status rumah tangga kami," ujarnya.

Raja Farah mengakui suaminya turut kecewa dengan spekulasi yang tersebar itu.

Jelasnya, cerita-cerita buruk tentang hal dalaman dan peribadi yang keluar itu boleh mengaibkan keluarga kedua-dua belah pihak.

"Suami saya marah kerana gosip macam ni melampau dan mengaibkan kami. Kami tidak ada apa-apa masalah pun tetapi dituduh yang bukan-bukan.

"Sejak daripada dulu lagi ketika kami berkahwin pun orang tuduh saya sudah mengandung sebelum nikah, walhal sampai sekarang saya belum dikurniakan anak," ujarnya.

Dalam pada itu katanya, keputusan untuk kembali semula berlakon adalah kerana terlalu merindui bidang yang ditinggalkannya itu.



Dia meminta keizinan dan pendapat suami terlebih dahulu sebelum menerima sesuatu tawaran.

"Saya rindu nak berlakon semula dan bosan juga duduk sahaja di rumah. Saya minta pendapat suami dulu sebelum ambil keputusan ini dan Alhamdulillah dia setuju.

"Namun ada batasannya sebagai seorang isteri untuk terima watak tertentu dan kalau boleh yang tidak menganggu tanggungjawab sebagai isteri," katanya.

Sementara itu, Raja Farah bakal muncul sebagai bintang jemputan dalam drama Hanya Satu yang akan bersiaran pada pukul 12 tengah hari bermula 15 September.

Drama itu boleh disaksikan di laman web Tonton music www.tontonmusic.com.my.

Ia turut diterajui oleh Syarif (Sleeq), Kilafairy, Qhaud Rashid dan Wan Sharmila.

Read More

Rakyat 56 DUN Di Selangor Tolonglah Percaya Pada Anwar...

Berdepan pelbagai kritikan dari dalam dan luar parti, PKR menggerakkan jentera mereka untuk memberi penerangan mengenai isu kemelut menteri besar Selangor.

Pimpinan tertinggi PKR termasuk Ketua Umum Datuk Seri Dr Anwar Ibrahim akan menjelajah ke seluruh 56 Dewan Undangan Negeri Selangor bagi menerangkan secara terus perspektif parti dan penjelasan mengenai isu ini.

Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail memberitahu Malaysiakini, langkah itu diambil oleh biro politik selepas mesyuarat mereka kelmarin.

"Isu Selangor dah berlaku dan kita sedang berdepan satu kemelut. Jadi pimpinan parti berpendapat satu siri penerangan lebih sistematik bagi menerangkan kepada semua menurut perspektif parti.

"Anggota parti perlu lebih memahami bagaimana langkah yang dijalankan pimpinan parti dan apakah strategi yang disusun kepimpinan," kata beliau kepada Malaysiakini hari ini.

PKR dilaporkan hanya mencalonkan satu nama kepada Istana sebagai calon menteri besar Selangor iaitu presiden mereka Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.

Istana sebelum ini melabel parti itu sebagai biadab dan derhaka kerana tidak menghantar lebih dari dua nama yang diminta.

PKR dan DAP kemudiannya memohon ampun kepada Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Bagaimanapun Anwar dalam jawapan beliau kelmarin menegaskan akan mengikut "konvensyen" sebelum ini dan dilaporkan mahu menghadap Sultan bagi menjelaskan sendiri hal ini kepada baginda Tuanku.

Sementara itu, satu jawatankuasa bersama telah dibentuk selepas mesyuarat di antara Anwar, Anggota Parlimen, ADUN dan sebahagian ketua cabang PKR di Selangor.

Sumber menyatakan jawatankuasa peringkat negeri itu akan diketuai oleh penyandang timbalan PKR Selangor Zuraida Kamaruddin dan disertai oleh beberapa lagi pimpinan pusat yang terdiri dari anggota parlimen dan beberapa ketua cabang.

Sumber tersebut turut menyatakan beberapa pimpinan negeri meluahkan bantahan dan tidak dimasukkan dalam jawatankuasa bersama ini.

Hal itu bagaimanapun dinafikan Saifuddin yang menyatakan tiada sebarang bantahan atau protes dibuat ketika mesyuarat peringkat biro politik kelmarin atau peringkat negeri semalam.

"Tak timbul keputusan biro politik diprotes atau dibincangkan wakil Selangor.

"Kerana parti baru selesai pemilihan, jawatankuasa negeri masih belum dilantik, tetapi sepertimana di Kelantan di mana pimpinan Kelantan diberi peranan, begitu juga di Selangor, pimpinan negeri diberi peranan," kata beliau.

Saifuddin turut menjangkakan akan mengambil masa beberapa minggu bagi menyelesaikan siri penerangan ini.

"Kalau ada (ahli) yang tidak bersetuju, kita akan terangkan kepada mereka," kata beliau. -Malaysiakini

Read More

Konflik Syria: Orang Kedah Terbunuh, 5 Bekas Tahanan ISA Masih Di Sana

Lima bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dikenal pasti antara 40 orang rakyat Malaysia yang menyertai kumpulan militan Negara Islam (IS) dalam kancah peperangan di Syria yang melibatkan perebutan kuasa dari pelbagai pihak di negara bergolak itu.

Kelima-lima bekas tahanan itu juga merupakan bekas ahli Kumpulan Mujahideen Malaysia (KMM), Zainuri Kamaruddin dan Rafi Udin bersama-sama dengan bekas anggota Jemaah Islamiah (JI), Samad Shukri dan Zid Saharani Mohamad Esa.

Bekas Ketua Penerangan Pemuda PAS Kedah, Mohd Lotfi Ariffin, 45, antara yang turut disenaraikan.

Menurut sumber lagi, Zainuri, Rafi dan Samad telah bertolak ke Syria pada 18 April lalu bersama-sama dengan pejuang jihad Zainan Harith yang juga dikenali sebagai Abu Turob, lelaki yang dilaporkan terbunuh baru-baru ini.

Terkini,  Mohammad Fadhlan Shahidi Mohammad Khir, 21, dari Kedah, telah dilaporkan terbunuh dalam peperangan di negara tersebut. 

Dia dikatakan telah dibunuh semasa cuba melarikan diri dari serangan tentera kerajaan Syria pada Selasa lalu.

"Zainan terbunuh dalam serangan di Syria dan tiga yang lain cedera parah. Pihak berkuasa percaya semua bekas tahanan ISA ini masih di Syria berjuang untuk kumpulan militan," kata sumber berkenaan yang dipetik dari Mstar.

Difahamkan bahawa kelima-lima mereka bersama-sama Zainan, amat dipengaruhi oleh ajaran puak pelampau sebelum ini.

"Boleh dikatakan bahawa perjuangan mereka di Syria adalah hampir sama antara satu sama lain. Mereka percaya bahawa boleh melakukan hampir semua cara untuk mencapai matlamat mereka dalam membela perjuangan mereka," kata sumber itu lagi.

Di Malaysia, mereka sering mengadakan mesyuarat yang digelar sebagai "Usra" di beberapa lokasi secara rawak bagi mengelakkan ia daripada dikesan pihak berkuasa.

"Usra ini termasuk merancang serangan dan rompakan bagi membiayai gerakan pelampau. Matlamat utama mereka adalah untuk mendapatkan senjata dan berjuang di Syria," kata sumber tersebut.

Hasil dari pemantauan, pihak berkuasa turut mengenal pasti beberapa lokasi "Usra" di Lembah Klang. 

Antara lokasi tersebut adalah Puchong, Shah Alam dan Puncak Alam di Klang.  -KedahNews.com

Read More

Fadhan Ikrar Takkan Pulang Ke Kedah, Terbunuh Di Syria


ALOR SETAR - “Saya tak akan balik ke Malaysia,” itu kata-kata, Allahyarham Mohammad Fadhlan Shahidi atau diberi gelaran Abu Muhajir, setelah menjejakkan kaki ke Syria untuk bersama sebahagian rakyat Malaysia yang berada di sana, menyertai perjuangan Ajnad As Syam.

Ketegasan itu seiring dengan niatnya untuk berjihad selain bersedia berdepan apa jua keadaan, walaupun berdepan kematian.

Mohammad Fadhlan antara kumpulan kecil yang berhijrah ke Syria bersama puluhan rakyat negara ini untuk memerangi tentera Bashar al Assad, yang berpusat di Kafr Zayta, Hamah.

Mereka yang menganggotai kumpulan itu diberi gelaran seakan nama penduduk tempatan dan dia digelar Abu Muhajir.

Mohammad Fadhlan yang masih bujang itu, turut aktif mengemas kini aktivitinya di Syria melalui laman Facebook dan kali terakhir Allahyarham berbuat demikian pada 23 Ogos lalu.

Anak muda berusia 21 tahun dari Kulim, Kedah ini sanggup meninggalkan ahli keluarga tercinta demi mengejar ‘jihad’ di bumi Syam (Syria).

Dia dilaporkan meninggal dunia pagi kelmarin, setelah kumpulan yang dianggotainya, Ajnad As Syam yang memerangi tentera Bashar al-Assad di Syria diserang hendap.

Allahyarham Mohammad Fadhlan Shahidi atau diberi gelaran Abu Muhajir dilaporkan meninggal dunia dalam kejadian itu, manakala Mohd Lotfi Ariffin masih tidak sedarkan diri serta seorang lagi, Abu Afghan cedera di kedua belah kakinya.

Mereka adalah antara sebahagian rakyat Malaysia yang berhijrah ke Syria, memilih jalan berjihad dan berani mati dalam mempertahankan saudara Islam daripada terus ditindas kerajaan Bashar.

Sebelum terkorban, Mohammad Fadhlan sempat berkongsi pandangannya mengenai jihad yang ingin dicapai serta perjalanannya ke Syria.

Temubual eksklusif ini dibuat melalui laman Facebook kira-kira sebulan lalu.

Mohammad Fadhlan berkata, di Malaysia tidak ramai yang mengambil berat mengenai jihad kerana kurang pendedahan.

“Niat untuk berjihad sudah lama ada, cuma tidak tahu caranya. Alhamdulillah, ALLAH SWT memberi saya peluang mendalami agama sebelum berangkat ke Syria. Semuanya ada hikmah,” katanya.

Menurutnya, pada mulanya dia bertanya pada rakan-rakan yang melanjutkan pengajian di Timur Tengah, namun tiada maklumat diperoleh untuk membolehkan dirinya berjihad.

“Apabila saya dimaklumkan, Mohd Lotfi berada di Syria, saya menghubungi dia melalui Facebook. Dia maklumkan apa yang perlu untuk saya buat persediaan ke sana, selain pesan, jangan tinggalkan solat sunat hajat, agar diberikan hidayah,” katanya.

Tambah Mohammad Fadhlan, bukan mudah untuk dirinya berhijrah ke luar negara, kerana berdepan pelbagai kesukaran.

“Kesukaran tu ada, sebab saya perlu sediakan belanja perjalanan, bukan sedikit jumlahnya.

"Alhamdulillah, bila kita niat nak buat benda elok, Insya-ALLAH, akan mendapat pertolongan.

"Berbekalkan belanja tu, saya beli tiket dan uruskan semuanya, susah juga sebab maklumlah selama ini tinggal di kampung sahaja, mana tahu semua tu tapi dipermudahkan,” katanya.

Ditanya sama ada wujud aktiviti merekrut ahli dari Malaysia, diketuai Mohd Lotfi, seperti didakwa, Mohammad Fadhlan tegaskan, ianya tidak wujud.

“Tidak ada aktiviti rekrut ahli, cuma ALLAH SWT gerakkan hati saya, untuk cintakan jihad. 

"Tambahan pula selepas lihat saudara Islam di sini diseksa, dibunuh, ditanam hidup-hidup tanpa sebab hanya kerana berlainan fahaman,” katanya.

Tambahnya, insiden itu menimbulkan keinsafan pada dirinya kerana pembunuhan berlaku setiap hari di bandar-bandar didiami saudara Islam.

“Tentera Bashar sengaja sasarkan tempat orang ramai, selalunya di masjid pada hari Jumaat dan hospital.

"Bunyi bom barmil dan bom kimia menjadi lumrah. Susah payah di sini tak terasa sangat, sebab sejak kecil hidup sederhana. Penduduk pula terima kami macam ahli keluarga, rasa seperti berada di Malaysia,” katanya.

Mengulas segelintir pihak yang melabel rakyat Malaysia yang berjihad di Syria sebagai militan, Mohammad Fadhlan berkata, tidak dinafikan berasa sedih dengan tuduhan itu.

“Sedih juga bila orang panggil kami macam tu, tapi saya tak kisah. ALLAH SWT tahu apa yang kami buat. Rasulullah SAW pun banyak menyertai peperangan, Baginda cintakan jihad. Takkan kita yang cintakan Rasulullah nak tinggalkan jihad?,” katanya. -Sinar Harian

Read More

Ibu 5 Anak Ditangkap Khalwat Dalam MPV

MUAR – Seorang kakitangan kerajaan sebuah jabatan di daerah ini bersama teman wanitanya yang merupakan peniaga gerai makanan ditangkap khalwat dalam sebuah kereta di Jalan Meriam di sini, kelmarin.

Kadi Daerah Muar, Dzulkifli Mohamed berkata, pasangan yang berusia 48 tahun dan 37 tahun itu masing-masing berstatus suami dan isteri orang ditahan empat anggota Penguatkuasa Pejabat Agama Daerah Muar kira-kira jam 10 malam.

Menurutnya, tangkapan ke atas mereka hasil daripada maklumat orang awam dan risikan yang dilakukan sejak tiga hari lalu.

“Kita mengetuk cermin kenderaan pelbagai guna (MPV) dan menunggu kira-kira lima minit sebelum pintu dibuka dan mendapati pasangan berkenaan lengkap berpakaian serta sedang duduk dalam kereta itu.

“Kita tahan pasangan ini kerana duduk berdua-duaan dalam keadaan mencurigakan serta gagal menunjukkan sebarang dokumen mengesahkan mereka mempunyai hubungan mahram atau suami isteri,” katanya.

Beliau berkata, lelaki terbabit dan wanita yang mempunyai lima anak itu dibawa ke Balai Polis Muar untuk membuat laporan tangkapan sebelum dibawa ke Pejabat Agama Daerah Muar untuk siasatan lanjut dan dijamin rakan masing-masing.

“Mereka ditahan dan didakwa di bawah Seksyen 27 (1) a b atau Seksyen 29(1) (b)  Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor, 1997 yang boleh dikenakan denda tidak melebihi RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan,” katanya.

Sementara itu, menurut sumber, pasangan terbabit dipercayai sudah lama menjalinkan hubungan terlarang tanpa pengetahuan pasangan masing-masing dan melakukan perbuatan terkutuk di dalam kereta wanita itu jenis MPV.

Katanya, wanita yang menetap di Kampung Kelantan itu sering menggunakan alasan keluar ke pasaraya berhampiran untuk membeli barangan keperluan gerai pisang goreng yang diusahakan bersama suami untuk bertemu kekasihnya di Jalan Meriam, di sini.

“Bagaimanapun, perbuatan terkutuk wanita itu terbongkar apabila ditahan sepasukan anggota Penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Muar,” katanya. -Sinar Harian

Read More
Newer Posts Older Posts Home