"Wahai Makhluk Yang Bernama Khalid Samad..."

"Wahai makhluk yang bernama Khalid Samad. Pesta arak dan pesta seks adalah perkara yang sama. Tiada agama yang suka orangnya mabuk dan melacur. "Sungguh memalukan ada MP seperti ini. Sangat memalukan orang Islam, khususnya di Shah Alam, Selangor," kata admin laman sosial tersebut.

Mesir "Black List" Malaysia Masuk Gaza, Harap Kerajaan Bincang Segera

Pengerusi Yayasan Nassar, sebuah badan kebajikan, Nasaruddin Mat Isa berkata, perbincangan itu perlu untuk membenarkan semula Malaysia memasuki Gaza menerusi Rafah di Mesir untuk menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin.

"Terlajak Tweet": Latheefa Koya Padam Bukti Nak Bunuh Bung Mokhtar?

Mungkin terasa "panas" dengan cadangan Bung Mokhtar, Latheefa "terlajak tweet" dengan menggesa agar Ahli Parlimen Kinabatangan itu dihapuskan sebagai reaksi "berani" terhadap kenyataan di Parlimen itu. Kenyataan itu mencetus kontroversi apabila Bung Mokhtar menganggapnya sebagai satu ugutan bunuh terhadapnya dan meminta penjelasan dari peguam PKR tersebut. Tweet dari Latheefa tersebut kemudiannya sempat di "printscreen" oleh seorang pengguna laman sosial sebelum dipadam oleh peguam itu dan dikirimkan kepada Bung Mokhtar yang memohon penjelasan.

Rahsia Di Sebalik Demam Ubay Bin Kaab...

"Ya Allah, aku meminta demam selalu berada di tubuh Ubay bin Kaab hingga ia berjumpa dengan-Mu. Namun begitu, janganlah engkau biarkan penyakit itu menghalanginya untuk melakukan solat, puasa, haji, umrah dan jihad di jalan-Mu."

Mahfuz Pertikai Keputusan Mahkamah Rayuan?

Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar disifatkan seolah-olah mempertikai keputusan mahkamah mengenai kes Liwat II yang membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan.

Erma Fatima Bukti Bahagia Sambut Aidiladha Bersama Madunya...

Terbaru, pengarah filem itu membuktikan desas-desus yang cuba menggoncang rumahtangganya itu dengan memuat naik beberapa keping gambar dia dan madunya, Aida, mesra bersama menyambut Aidiladha. Rata-rata peminatnya yang menatap gambar-gambar tersebut turut mengucap syukur atas kebahagian Erma, suami dan madunya itu sambil mendoakan agar keluarga bahagia itu terus dirahmati Allah SWT hingga ke syurga.

Monday, 8 September 2014

Kumpulan K-Pop Korea Dituduh Ciplak Lagu Orang

Sistar
KUMPULAN Sistar nampaknya terlibat dengan kontroversi apabila klip video mereka, I Swear dikatakan telah menciplak idea klip video Red Light, nyanyian Tiesto.

Menurut laporan Allkpop, bermula daripada awal babak, ia menunjukkan persamaan iaitu beberapa rakan yang berada di sebuah kafe sehinggalah ke adegan mencuci kereta dengan gaya seksi, seperti dalam klip video Tiesto.


Walaupun berbeza lokasi, kebanyakan babak yang dipaparkan lebih kurang sama dan ia membuatkan para netizen (Internet Citizen) bengang dengan Sistar meskipun merupakan peminat-peminat tegar kumpulan itu.

Bagaimanapun terdapat juga beberapa babak yang tiada persamaan dengan klip video Tiesto seperti tarian beramai-ramai.

Sehingga kini, wakil daripada pihak Sistar tidak memberikans ebarang penjelasan lagi.

Berikut adalah klip video Tiesto.



Sumber: Mstar

Read More

UMNO Pulau Pinang Akui Kesilapan, Guan Eng Mahu Permohonan Maaf


Guan Eng (dua, kanan) disambut sebahagian penghuni Rumah Orang Tua Silver Jubliee ketika tiba untuk menghadiri karnival makanan hari ini.

Georgetown – Kerajaan Negeri Pulau Pinang memuji tindakan UMNO yang mengaku melakukan kesilapan dalam membuat kenyataan berhubung Pasukan Peronda (PBS) di negeri berkenaan.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, pihak kerajaan negeri menerima pengakuan salah yang dilakukan oleh Pengerusi UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman tetapi mereka mahu ia disusuli dengan pemohon maaf terhadap perkara tersebut.

"Apabila buat silap, tentulah kena minta maaf. Walaupun beliau sudah mengakui kesilapan itu, namun secara adatnya, permohonan maaf itu perlu.

"Ini kerana tuduhan itu bersifat serangan politik ke atas saya dan juga anggota PPS. Selepas dicabar tunjukkan bukti, baru Umno sahkan bahawa berlaku kesilapan," katanya dipetik Sinar Harian selepas menghadiri Karnival Makanan di Rumah Orang Tua, Silver Jubliee.

Merujuk kepada laporan semalam, Zainal Abidin mengakui melakukan kesilapan dalam penulisan berhubung kenyataan yang dikeluarkan sebuah portal berita berhubung isu penyalahgunaan wang untuk anggota PBS.

Zainal Abidin berkata, dia tidak pernah menggunakan perkataan ‘bilion’ dalam laporan berita tersebut tetapi mengatakan kos keseluruhan kerajaan negeri kepada PBS berjumlah RM1.5 juta.

Laporan tersebut menyebabkan Guan Eng mencabar Zainal Abidin agar mengemukakan bukti terhadap tuduhan tersebut.

Menurut Guan Eng, dia tidak marah dengan perkara itu kerana ia sudah diakui oleh Zainal Abdin satu kesilapan tetapi mahu disertakan dengan permohan maaf daripada pihak UMNO di Pulau Pinang.

"Mana ada saya marah? Beliau (Zainal Abidin) dah sahkan ia satu kesilapan, cukuplah.

"Tapi mohon maaf tu, perlulah bila dah buat salah," ujarnya lagi. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor

Read More

Gagal Daftar Perkahwinan: Ramli MS Dan Alyah Akan Dihukum Penjara?


Penolong Pengarah Unit Dasar, Penyelewengan dan Doktrinisasi, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Shahrom Maarof berkata, Pengarah muzik Datuk Ramli MS perlu mendaftarkan perkahwinannya dengan penyanyi Noor Hasilah Hassan (Alyah) dalam masa enam bulan dari tarikh pernikahan mereka.

Kegagalan pasangan itu berbuat demikian dalam tempoh yang ditetapkan boleh disabitkan kesalahan dan boleh dikenakan penalti mengikut Seksyen 31 Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Selangor 2003.

"Secara dasarnya pasangan yang berkahwin di luar negara perlu mendaftarkan perkahwinan tersebut dalam masa enam bulan selepas tarikh perkahwinan itu dengan hadir di hadapan Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Rujuk di bawah enakmen tersebut.

"Sebaik-baiknya sejurus kembali ke Malaysia pasangan yang menetap di negeri Selangor terus hadir di hadapan mana-mana Pendaftar di negeri ini dengan mengemukakan surat perakuan nikah dan dokumen berkaitan untuk mengesahkan perkahwinan itu telah berlaku," kata Shahrom yang dipetik dari laman Utaranews.com.

Ramli atau nama sebenarnya Ramli Mohamed Salleh pada Selasa lalu telah hadir ke pejabat JAIS bagi menyerahkan passport perjalanan antarabangsa dan buku pernikahan miliknya dan isteri.

Perkahwinan Ramli dan Alyah terbongkar apabila sekumpulan pegawai penguatkuasa JAIS membuat serbuan di rumah mereka di Bandar Kinrara, Puchong kira-kira pukul 7.30 pagi, 28 Ogos lalu.

Kedua-dua pasangan tersebut mengaku telah berkahwin pada 18 Mac 2013 lepas di Batam, Indonesia. 

Dalam pada itu, Shahrom berkata, pihak penguatkuasa akan menjalankan siasatan menyeluruh terhadap pasangan itu memandangkan mereka tidak mendaftarkan perkahwinan yang sudah menjangkau usia setahun lima bulan.

"Jika jelas peraturan itu dilanggar maka pasangan itu boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM1,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali mengikut Seksyen 35.

"Bagaimanapun kes Ramli dan Alyah masih diperingkat siasatan dan mereka akan dipanggil untuk memberi keterangan sama ada perkahwinan tersebut ada mendapat kebenaran di luar dan dalam negara dan perkara-perkara berkaitan sebelum kes itu dibawa ke Mahkamah Syariah untuk dibicarakan," jelasnya lagi. -  Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com 

Read More

Siaplah Siapa Pasang Aksesori Lampu Tambahan, JPJ Akan Dikompaun RM300!


Peraturan baru lampu kereta oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan berkuatkuasa mulai 1 Oktober 2014. 

Bermula pada tarikh berkuatkuasa, pihak JPJ tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap pemandu jalan raya yang melakukan kesalahan menggunakan lampu aksesori tambahan pada kenderaan. 

Pihak JPJ memutuskan untuk menguatkuasakan peraturan baru ini kerana mendapati pemasangan lampu aksesori tambahan adalah antara salah satu penyumbang kepada kemalangan jalan raya. 

Pengguna yang ingkar dengan peraturan itu akan dikenakan kompaun saman sebanyak RM300.


Pemasangan lampu aksesori yang tidak dibenarkan JPJ
  • Pemasangan lampu HID secara retrofit.
  • Lampu berkelip-kelip (selain daripada lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) pada bahagian hadapan atau belakang kereta.
  • Pemasangan apa – apa lampu tambahan selain warna putih / amber pada bahagian hadapan dan selain warna merah / amber pada bahagian belakang.

Tarikh Berkuatkuasa: Mulai 1 Oktober 2014

Kadar Kompaun Saman: Maksimum RM300 bagi setiap kesalahan

Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com 

Read More

Fitnah Pindah Makam Rasulullah: 'The Independent' Bakal Disaman Jutaan Ringgit?


Akhbar harian Inggeris, The Independent, berkemungkinan berdepan tindakan undang-undang kerana dikatakan telah menyebar berita fitnah berhubung perancangan memindahkan makam Rasulullah dari Masjid Nabawi.

Kenyataan itu ditegaskan oleh Jurucakap Sidang Redaksi Harian Arab News, Mowafaq Al-Nowaiser berkata, pihaknya kini sedang mempertimbangkan untuk kenakan tindakan undang-undang terhadap akhbar inggeris itu.

“Kami membincangkan kemungkinan itu bersama peguam kami,” katanya yang dipetik dari laman Utaranews.com

Mowafaq turut menuduh akhbar berkenaan juga turut mencuri artikel yang ditulis seorang wartawannya. 

Harian Arab News kelmarin menyiarkan kenyataan Mowafaq yang turut menyifatkan akhbar The Independent juga keliru dalam menterjemahkan artikel berkenaan. 

Selain itu, bantahan oleh Majlis Hal Ehwal Dua Masjid Suci turut disiarkan oleh Harian Arab News berhubung penyiaran artikel The Independent itu, 

Jurucakap Harian Arab News, Ahmed Al-Mansouri berkata, dokumen yang digunakan untuk penulisan artikel berkenaan tidak mencerminkan keputusan pemerintah Arab Saudi.

“Ini sekadar pandangan peribadi seorang penyelidik yang menjelaskannya melalui kajian dilakukannya dan tidak langsung menggambarkan pandangan kerajaan,” kata Al-Mansouri. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com  

Read More

Dewan Ulama PAS Mahu Ahli Pertahan Abdul Hadi



Kuala Lumpur – Dewan Ulama PAS mengesa setiap ahlinya mempertahankan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang diserang teruk oleh pemimpin Pakatan Rakyat kerana menolak cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ingin melantik isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

Ketua Dewan Ulama PAS Wilayah Persekutuan, Ustaz Azhar Yahya berkata, mengikut kedudukan Majlis Syura Ulama PAS yang bermesyuarat pada 7 September lalu, Presiden PAS mempunyai hak dan kuasa dalam memutuskan sesuatu keputusan melibatkan kepentingan parti.

"Ini merupakan manifestasi daripada Fasal 26 (1) (a)," kata dipetik Harakah Daily.

Justeru itu, dia menegaskan Dewan Ulama PAS Wilayah Persekutuan akan berdiri teguh dengan sebarang keputusan yang dibuat oleh Abdul Hadi.

Azhar berkata, dia meminta semua ahli PAS yang mempunyai kefahaman tentang adab berjemaah yang telah lama diterapkan oleh para pemimpin terdahulu pari itu akan sentiasa menyokong setiap keputusan presiden.

"Sebagai ahli PAS, adalah satu tanggungjawab untuk kita setia dan taat kepada pimpinan tertinggi dalam memenuhi prinsip dan adab berorganisasi," katanya lagi.

Menurut Azhar lagi, selagi tidak melanggar syariat, setiap keputusan PAS berada ditangan Abdul Hadi dan ia sah di sisi perlembagaan parti.

Dalam laporan media sebelum ini, Abdul Hadi telah dikritik teruk oleh pemimpin PKR dan DAP kerana bertindak tidak menerima cadangan Anwar yang ingin melantik isterinya, Wan Azizah sebagai Menteri Besar di Selangor.

Abdul Hadi dalam satu kenyataannya menegaskan penolakan PAS terhadap Wan Azizah sebagai calon Menteri Besar kerana dia tidak mempunyai kebolehan menjadi peneraju pentadbir kerajaan di negeri berkenaan. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor


Read More

Krisis MB Selangor: Sultan Bakal Lantik Pemimpin BN Sebagai MB?


Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj menitahkan akan mempertimbang juga calon di luar Pakatan Pembangkang untuk menggalas tugas sebagai Menteri Besar (MB) Selangor yang baharu. 

Titah baginda dinyatakan menerusi kenyataan media yang dikeluarkan oleh Pejabat Istana Alam Shah, tadi.

Kenyataan media tersebut jelas menunjukkan bahawa baginda menzahirkan rasa dukacita beliau terhadap 'kedegilan' PKR dan DAP yang cuma menghantar satu nama sahaja untuk calon MB Selangor yang baharu, iaitu Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Walaupun pihak istana telah memberi tempoh tambahan selama 48 jam untuk PKR dan DAP menghantar nama lain sebagai pengganti, namun ternyata kedua-dua parti pembangkang itu ingkar dengan titah baginda.

Berbeza dengan PAS yang telah menghantar nama calon dari barisan Exco PAS sendiri yang terdiri daripada Iskandar Samad, Yunus Hairi, dan Sallehen Mukhyi.

Berikut adalah kenyataan media yang dikeluarkan oleh Pejabat Istana Alam Shah, tadi:




Nampaknya, mungkin PKR dan DAP sudah lupa akan apa 'tragedi' yang menimpa negeri Perak sebelum ini.

Jangan cuba derhaka terhadap apa jua keputusan baginda selepas ini, andai kata keputusan itu bercanggah dengan kemahuan barisan kepimpinan PKR dan DAP. - Muhamad Hafizzudin Mohd Daud/KedahNews.com 

Read More

Cerita Neloofa Cari Damai Di Koh Samui...

Foto

Assalamualaikum dan salam semua. Hujung minggu tiba lagi dan semestinya, Lofa pun kembali berkongsi cerita tak seberapa Lofa untuk Nota Neelofa.

Minggu ini “mood” bercerita Lofa macam seronok sikit, sebab saat menulis artikel ini, Lofa bercuti di Koh Samui, Thailand. Laju pula jari jemari Lofa menekan papan kekunci.

Sekarang baru Lofa faham kenapa ramai penulis skrip atau novel sangat mementingkan faktor persekitaran sewaktu hendak menulis. Lagi tenang suasana, lagi mencurah-curah idea yang keluar.

Sebut pasal percutian Lofa pada minggu ini, semuanya berlaku dengan secara tak sengaja. Bagi pembaca setia Nota Neelofa, pasti anda semua tahu jadual seni Lofa padat sebenarnya.

Entah mengapa, hujung minggu lalu waktu Lofa semak jadual Lofa, tiba-tiba baru perasan minggu ini Lofa sangat lapang. Apa lagi, Lofa terus rancang percutian ini. 

 Sebenarnya, niat untuk ke Koh Samui memang sudah lama, cuma tiada kelapangan waktu. Kalau ikutkan, ini kali kedua Lofa bercuti di Koh Samui.

Memandangkan percutian ini dirancang pada saat akhir, tidak ramai yang dapat sertai Lofa. Hanya Lofa, Nabila dan dua ibu saudara Lofa.

Di Koh Samui, Lofa memilih menginap di Banyan Tree Samui. Melalui reviu yang Lofa baca di Internet, tempat ini memang sangat selesa dan menenangkan. Sesuai dengan misi percutian Lofa kali ini nak berehat dengan setenang-tenangnya.

Nak dijadikan cerita, sewaktu proses check-in, Lofa disambut oleh pengurus resort itu. Selepas berbual panjang, pihak hotel sempat menawarkan pakej spa dan rawatan semula jadi secara percuma.

Tidak cukup dengan itu, makan malam di restoran Saffron secara percuma. Semua itu kerana mereka tahu Lofa selebriti Malaysia.

Untuk itu, Lofa harus mempromosi Banyan Tree Samui dan yang pasti, rombongan Lofa mendapat layanan istimewa daripada mereka.

Alhamdulillah, mungkin ini namanya rezeki. Dari niat asal untuk menenangkan fikiran dan beristirehat, percutian kami ini tambah menarik pula. Bagai orang mengantuk disorong bantal, rezeki yang kami dapat ini digunakan sebaik-baiknya.

Dah nama pun wanita, pasti aktiviti spa dan urut menjadi pilihan kami. Tak keterlaluan kalau Lofa katakan, pusat spa dan urut di sini antara yang terbaik pernah Lofa kunjungi.

Selain pekerja yang sangat berbudi bahasa, suasana pusat spa ini sungguh mendamaikan, tertidur juga Lofa saat diurut. Sebaik ba-ngun, memang terasa kesegaran itu. Belum cakap pasal kemudahan dan keselesaan bilik. Pendek kata memang kalau boleh, tak nak balik KL.

Sebenarnya banyak lagi aktiviti menarik yang ditawarkan kepada kami. Cakap saja apa yang anda nak, semua boleh diatur.

Memandangkan tak nak lari dari misi utama percutian kami untuk beristirehat secara maksimun, kami memilih hanya untuk lepak santai di bilik dan kawasan sekitar.

Kesempatan yang ada Lofa gunakan untuk membaca. Punyalah seronok tempat ini, sampaikan telefon pun hampir Lofa abaikan.

Urusan kerja Lofa letak ke tepi sekejap, kiriman SMS dan Watsapp pun hanya yang penting Lofa layan. Yang lain tunggu sebaik sampai KL baru Lofa respons ya.

Kalau nak diceritakan keseronokan bercuti di Koh Samui, memang takkan habis. Paling penting, Lofa nak rakam jutaan penghargaan kepada Banyan Tree Samui atas layanan diberi.

Dari sarapan pagi di atas katil hinggakan ke sambutan hari lahir Nabila yang tidak dirancang, percutian kali ini memang sangat indah dan santai. Seronok!

Cukup setakat itu mengenai kisah Lofa dan Koh Samui. Kesempatan yang ada ini Lofa nak juga berkongsi pengalaman Lofa menjadi juri program yang memperkenalkan nama Lofa iaitu Pencarian Dewi Remaja.

Apa yang dapat Lofa simpulkan ialah, ia bukan tugasan mudah. Sangat mencabar memandangkan yang datang semuanya sangat menarik dan memiliki pakej lengkap.

Untuk pengetahuan semua, tahun ini kali pertama penyertaan dibuka untuk mereka yang berhijab. Kiranya satu pembaharuan yang cuba diketengahkan.

Sebelum mula proses uji bakat, Lofa sempat beramah mesra berkongsi tip dengan mereka yang hadir. Jika ditanya Lofa apakah kriteria yang dicari, jawapannya pasti keyakinan.

Bagi Lofa, cantik atau bijak macam mana pun seseorang itu, namun jika tiada keyakinan tiada gunanya kerana untuk berjaya dalam sesuatu bidang diceburi, yang membezakan orang yang berjaya dengan tidak ialah keyakinan.

Yakin pada potensi diri dan bakat yang anda, cukup melayakkan anda digelar ‘juara’. Lagi satu yang boleh dikatakan penting juga ialah niat kita.

Tanya diri sendiri apakah niat kita lakukan sesuatu perkara. Jika positif niat kita, insya-Allah, urusan kita akan dipermudahkan.

Nak tahu lebih lagi mengenai kisah Lofa menjadi juri Pencarian Dewi Remaja, tunggu artikel

minggu depan. Sebab banyak sangat yang Lofa nak kongsikan. Minggu ini sekadar pengenalan dulu.

Sebelum Lofa akhiri Nota Neelofa minggu ini, Lofa nak ambil peluang untuk jelaskan khabar angin mengatakan pasangan Lofa di MeleTop, Nabil akan ditukar adalah tidak benar sama sekali.

Tak baik sebar khabar angin begitu. Kesian Nabil. Lofa pun tak dapat bayangan siapa hos lelaki yang sesuai menggantikan Nabil sekalipun jika khabar angin itu benar.

Macam biasa, manfaatkan hujung minggu anda dengan aktiviti berfaedah sehingga berjumpa lagi pada minggu depan. Sebarkan rasa cinta. -myMetro

Read More

Media Pro-Pembangkang Dakwa PAS Larang Ahli Sertai PasMa?

Laman portal The Malaysian Insider dilihat seolah-olah cuba mencetus kontroversi dengan meletakkan tajuk "Anggota PAS dilarang sertai PasMa, kata Tuan Ibrahim" pada sebuah laporan beritanya berkenaan penubuhan sebuah persatuan kebajikan baru-baru ini.

Berdasarkan tajuk yang agak "kontroversi" itu, portal itu seolah-olah cuba memberitahu bahawa PAS melarang anggotanya dari menyertai Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa).

Memetik kenyataan Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, laporan media pro-pembangkang yang sering mencetus kekeliruan dan kemarahan ramai itu kemudian menjelaskan bahawa larangan itu hanya berlaku sekiranya PasMa merupakan sebuah "parti politik".

Meskipun umum mengetahui bahawa PasMa merupakan sebuah NGO yang baru ditubuhkan atas tujuan kebajikan, laman portal itu tidak teragak-agak untuk cuba mengelirukan orang ramai, terutama ahli-ahli PAS.

Bagaimanapun, kenyataan Tuan Ibrahim yang dipetik dari The Malaysian Insider itu jelas hanya memberitahu bahawa ahli-ahli PAS tidak digalakkan menyertai PasMa ekoran parti tersebut mempunyai lajnah tersendiri bagi tujuan kebajikan.

"Kita teliti NGO tersebut dan setakat ini kita tahu pendaftaran adalah bagi tujuan kebajikan bukan parti politik.

"Tapi tidak ada keperluan ahli PAS untuk sertai PasMa kerana kita sendiri pun ada lajnah kebajikan sendiri," katanya Tuan Ibrahim sebagaimana yang dipetik dari portal tersebut. -KedahNews.com

Read More

Sultan Selangor Murka Tindakan PKR Dan DAP



Tindakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP yang enggan mengikuti titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam mengemukakan nama lain selain Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akhirnya mendatangkan kemurkaan kepada baginda.

Kedua-dua parti komponen dalam Pakatan Rakyat itu dilihat mencabar titah Sultan Selangor apabila menyerahkan nama Wan Azizah sebagai calon tunggal menjawat jawatan Menteri Besar Selangor yang baharu.

Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani berkata, sehingga kini hanya PAS yang menyerahkan tiga nama bagi jawatan tersebut menerusi surat bertarikh 27 Ogos.

"Manakala parti DAP dan PKR masing-masing mengemukakan hanya satu nama yang sama iaitu Datuk Dr Wan Azizah.

"Sultan Selangor amat merasa dukacita di atas tindakan DAP dan PKR yang ingkar terhadap baginda.

"Tindakan DAP dan PKR ini menggambarkan kebiadapan kepada institusi raja dan merupakan satu perbuatan derhaka kepada titah Sultan Selangor," katanya dipetik Mstar.

Mohamad Munir berkata, merujuk kepada titah Sultan yang mahu Pakatan Rakyat mengemukan tiga nama sebagai calon Menteri Besar merupakan amalan atau konvensi yang diamalkan baginda sejak dulu lagi.

"Ini adalah bagi membolehkan baginda membuat pilihan terhadap bakal menteri besar Selangor dengan melihat bukan sahaja sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri malah dari segi kemahiran, pengalaman, integriti dan kebolehan seseorang Adun tersebut," katanya.

Menurut Mohamad Munir lagi, walaupun parti dalam Pakatan Rakyat sudah mengemukan nama calon-calon tersebut, Sultan Selangor mempunyai hak keistimewaan untuk meneliti nama yang dicadangkan sebelum memperkenaan menjadi Menteri Besar di negeri berkenaan.

"Dengan penerimaan senarai calon yang telah dikemukakan ini maka Sultan Selangor akan meneliti senarai berkenaan dan akan mengambil kira segala aspek dalam menilai setiap calon sebelum sebarang keputusan dibuat.

"Dalam masa yang sama memandangkan kuasa melantik menteri besar Selangor terletak pada budi bicara tuanku, maka baginda juga akan meneliti nama-nama Adun yang lain dari Pakatan Rakyat yang berkelayakan dan pada fikiran baginda mendapat kepercayaan majoriti Dewan Undangan Negeri," ujarnya lagi. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor

Read More

#PRKPengkalanKubor : Mustafa Ali VS Saifuddin Nasution


Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata Parti Keadilan Rakyat (PKR) Kelantan membuat ketetapan bersedia beri laluan kepada PAS untuk bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) DUN Pengkalan Kubor.

Bagaimanapun, Mustafa berkata perkara itu bagaimanapun memerlukan persetujuan pimpinan tertinggi dalam pakatan pembangkang.

Pada awal September sebelum ini, Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution menegaskan bahawa partinya tidak akan menyerahkan DUN Pengkalan Kubor kepada PAS.

Kata Saifuddin,  PKR Kelantan telah mencadangkan kepada Majlis Pimpinan Pusat supaya parti itu tetap terus bertanding di kerusi DUN Pengkalan Kubor dan menolak sebarang tindakan untuk mengambil alih kuota kerusi tersebut dari PKR.

Kerusi DUN Pengkalan Kubor kosong berikutan kematian penyandangnya, Datuk Noor Zahidi Omar, 57, di Guangzhou, China pada 20 Ogos lalu kerana kanser hati.

Allahyarham Noor Zahidi merupakan Adun Pengkalan Kubor selama tiga penggal dan Ketua Umno Bahagian Tumpat selama empat penggal.

Pada pilihan raya umum lepas, Allahyarham yang mewakili Barisan Nasional mengalahkan calon PKR, Saharun Ibrahim dan calon Bebas Izat Bukhary Ismail Bukhary dengan majoriti 1,736 undi. -KedahNews.com

Read More

EKSKLUSIF: "Dia Hanya Boneka Suami, Itu Maksud Hadi" - @Suraya_Yaacob

Exco Kerajaan Negeri Kedah, Datuk Suraya Yaacob mendakwa bahawa kepimpinan Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah selama ini hanyalah berdasarkan menjadi "boneka" suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan bukannya atas sifat dirinya memiliki nilai kepimpinan yang tinggi.

Katanya, pandangan Presiden PAS yang menolak isteri Anwar itu untuk menjadi Menteri Besar adalah berdasarkan penilaian Datuk Seri Abdul Hadi Awang terhadap Wan Azizah dan bukannya disebabkan alasan gender atau jantina beliau.

"Prestasi (Wan Azizah) selama ini pun hanya menurut perintah suami, ia ada perbezaan.. ini bukan berdasarkan gender, 

"Sebab dia tidak pernah ada pendirian sendiri.. nak jadi Menteri Besar dia perlu ada keupayaan untuk berfikir sendiri.

"Kalau apa saja pendirian beliau itu semua atas arahan, pujukan orang, terutama suami, baik letak suaminya jadi Menteri Besar," katanya ketika ditemubual KedahNews.com secara eksklusif di Wisma Darulaman, semalam.

Mengulas mengenai kenyataan balas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad yang menyelar Abdul Hadi dan mendakwa Wan Azizah pernah diiktiraf sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen pada tahun 2008, Suraya menegaskan ia hanyalah kerana mahu meraih "undi simpati".

Suraya menjelaskan bahawa tindakan meletakkan Wan Azizah sebagai Ketua Pembangkang ketika itu bukan kerana mereka mengiktiraf isteri Anwar dan daya kepimpinannya, namun lebih kepada strategi meraih undi simpati dari keadaan wanita itu yang kononnya "lemah".

Tegasnya, meletakkan Wan Azizah ketika itu bukan satu pengiktirafan atas nilai kepimpinan kerana ia jelas bersifat tidak ikhlas dan isteri Anwar itu tidak lebih dari menjadi satu lagi episod beliau "dibonekakan" oleh barisan pembangkang di Parlimen.

"Itu kerana nak raih undi simpati.. nak menggambarkan setiap kali dia (Wan Azizah) bangun (dalam Parlimen), orang boleh gambarkan suami dia dengan sedihnya berada dalam penjara,

"Itu yang cuba dimainkan oleh pembangkang, bukan kerana mereka (pembangkang ketika itu) nak sangat endorsekan dia sebagai Ketua Pembangkang.. ini semua mainan politik mereka nak dapatkan undi simpati, nak tunjuk betapa Wan Azizah berkorban.

"Tengok cara dia bercakap...tengok saya..anak menangis, nak tengok suami dalam penjara.. sedangkan dia dapat layanan istimewa dalam penjara, dia dapat melawat bila-bila masa pun, yang itu dia tak cerita, kan?" katanya mendedah permainan politik kotor pihak pembangkang ketika itu.

Suraya berkata, Abdul Hadi mungkin menilai Wan Azizah sejak tahun 1997 lagi di mana wanita itu dilihat sering menjadi "boneka" kepada suaminya yang menjadi "director" pada setiap tindakan isterinya itu.

"Ini yang Hadi maksudkan," ujarnya lagi menjelaskan pendirian dan rasional Presiden PAS itu untuk menolak Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor.

Justeru itu, bagi meleraikan kekusutan krisis Menteri Besar Selangor itu, Suraya menyarankan agar semua pihak akur pada keputusan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, berdasarkan hak dan landasan kuasa perlembagaan yang dimiliki baginda. -KedahNews.com

Read More

Hati-Hati Bila Pondan Berdendam...

Foto

Kuala Lumpur - Gara-gara marah selain berdendam apabila cinta songsang mereka ditolak, segelintir mak nyah sanggup menggunakan khidmat bomoh bagi menghantar santau atau tuju-tuju kepada lelaki jambu yang digilai.

Mak nyah terbabit sanggup melakukan perkara syirik itu dengan niat mahu menyusahkan hidup mangsa, malah lebih teruk membunuh mangsanya.

Kaedah menghantar santau atau tuju-tuju ini lebih digemari kerana pelakunya sukar dikesan selain mangsa berdepan kesan maksimum.

Melalui penggunaan ‘ramuan’ seperti miang buluh, serpihan kaca, getah beracun dan bisa binatang, santau atau tuju-tuju ini berupaya membuatkan mangsa mengalami kesakitan luar biasa di seluruh badan, hilang selera makan, turun berat badan selain ada mangsa menjadi gila.

Penggunaan sihir terbabit dianggap sebagai jalan terakhir bagi mak nyah untuk memastikan lelaki jambu yang digilai merana kerana menolak cinta songsang mereka. 

Menceritakan semula kejadian, seorang lelaki yang menjadi mangsa santau mak nyah dan hanya mahu dikenali sebagai Faris, 27, berkata, dia berkenalan dengan seorang lelaki berperwatakan seperti wanita berusia 20-an ketika menemani rakannya keluar bersiar-siar di sekitar ibu negara beberapa bulan lalu.

“Berikutan menghormati rakan, saya melayan lelaki terbabit dengan baik dan kami saling bertukar nombor telefon. Saya anggap bertukar nombor telefon selain berbalas SMS dengan lelaki terbabit adalah perkara biasa kerana kami sama-sama lelaki, malah hubungan kami hanya kawan. -MyMetro

Read More

Gara-Gara Seekor Puyu, Kanak-Kanak Hampir Maut

Kota Bharu - Seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun nyaris maut apabila hampir setengah jam tercekik seekor ikan puyu selebar tiga sentimeter yang dipancingnya dalam kejadian di Kampung Padang Mokkan, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 1 tengah hari itu, mangsa, Suhaniza Mat Nawi, 10, dikejarkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian dengan motosikal oleh salah seorang ahli keluarganya dalam keadaan berlumuran darah selepas terkena duri ikan itu.

Ikan berkenaan berjaya dikeluarkan di HUSM daripada mulut anak kedua daripada empat beradik itu 15 minit kemudian dan dia kini dilaporkan masih berada dalam keadaan separuh sedar di Pusat Rawatan Rapi (ICU).

Menceritakan detik cemas itu, Noraniza Mohd Noor, 34, berkata, dia difahamkan ketika kejadian, anaknya memancing ikan bersama beberapa rakannya di sebuah parit air berhampiran rumahnya.

“Sebaik saja ikan berkenaan terkena mata kail, dia cuba menariknya namun gagal lalu bertindak menggigit ikan berkenaan. Bagaimanapun, ikan itu terus masuk ke dalam mulutnya dan tersekat di kerongkong." -MyMetro

Read More

Mat Sabu Sanggup Tolak Istana Jika Tawar MB

PAS tidak akan menuntut kerusi menteri besar walaupun menghantar nama calonnya sendiri untuk dipertimbangkan sebagai ke jawatan oleh kepada pihak istana.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, jawatankuasa pusat PAS hari ini memutuskan tidak akan menuntutnya dan menyerahkan kepada sultan Selangor untuk membuat keputusan.

Beliau menegaskan tindakan mereka turut mencalonkan anggota sendiri untuk jawatan itu bukan satu isu.

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata, parti itu akan menolak tawaran itu jika istana memilih anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) parti itu sebagai pengganti Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Kita tolaklah," kata Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu. -UtaraNews.com

Read More

Isteri Gila Seks, Suami Tak Tahan Minta Cerai

Gambar hiasan
Seorang suami terpaksa merayu kepada hakim supaya meluluskan permohonannya untuk bercerai dengan isteri gara-gara tidak terdaya memuaskan kehendak batin wanita terbabit.

Lelaki itu memberitahu mahkamah di Mumbai isterinya sering ‘membulinya’ untuk mengadakan hubungan seks secara berterusan sejak mereka berkahwin pada April 2012.

Menurut laporan media semalam, lelaki berkenaan mendakwa isterinya turut memaksa dia melakukan pelbagai cara untuk memuaskan dirinya, termasuk aksi luar tabii.

“Apabila saya cuba menolak permintaan melampau berkenaan, dia mula mendera sehingga akhirnya saya terpaksa akur permintaan itu,” kata lelaki terbabit.

Dalam keterangannya, lelaki terbabit mendakwa sikap melampau isterinya kian menjadi-jadi sejak dia mengalah. 
Pada ketika tertentu, kata lelaki itu, isterinya membeli ubat tenaga batin dan memaksanya mengambil bahan berkenaan.

“Dia juga memaksa saya meminum arak untuk menambah nafsu,” katanya.

Lelaki itu memberitahu mahkamah, dia mengalami tekanan kerana suasana di rumah tidak sedikit pun membantunya selepas kepenatan bekerja.

Katanya, dia bekerja secara syif.

Untuk menguatkan tuntutannya, lelaki terbabit mendedahkan pada 2012 dia mengalami masalah kesihatan dan terpaksa mendapatkan rawatan di hospital.

Isterinya pula enggan menemani, sebaliknya pulang ke rumah kakaknya.

Dua minggu kemudian apabila si suami pulih sedikit, isterinya pulang dengan kemahuan sama dan enggan mengambil kira keadaan kesihatannya.

“Kini saya uzur terus dan tidak boleh berehat,” katanya ketika ditemui.

Kesabaran lelaki itu berakhir ekoran insiden pada Oktober tahun lalu.

Selepas menjalani pembedahan membuang apendiks nasibnya tidak berubah dan terpaksa berdepan dengan tuntutan melampau si isteri. -Agensi 

Read More

Abby Abadi Bakal Dipinang Ustaz Ini Tidak Lama Lagi?

Ketika Abby Abadi "berhijrah" keterampilan mengenakan hijab, ramai peminat yang memuji tindakan positif bekas pelakon drama Gerak Khas itu dan mendoakan agar dia benar-benar "berhijrah" ke arah cara hidup ke arah Islam.

Gagal dalam perkahwinan pertamanya bersama aktor, Norman Hakim, Abby menerima banyak kata-kata semangat dari ribuan peminatnya ketika itu.

Namun apabila Abby dilihat lebih cenderung ke arah berpolitik berbanding Islam dan sering mengeluarkan "fatwa-fatwa" sesuka hatinya, ramai para peminat yang kurang senang dengan tindakan tersebut dan menghentam aktres tersebut.

Hati Abby kembali terubat dengan perkahwinan kedua bersama Muhammad Noor Farhan yang jauh lebih muda darinya, meskipun pernikahan dengan anak muda itu sangat "diragui" ekoran perkenalan yang hanya berusia tidak lebih sebulan.

Ketika itu, Abby yakin bahawa walaupun faktor umu Farhan yang lebih muda, dia yakin lelaki itu bersikap matang dan mampu menjadi suami yang terbaik bagi dirinya.

Malangnya dalam episod penceraian kedua Abby dengan Farhan, pelakon itu membuat pusingan-U mengatakan "Farhan terlalu muda dan kurang matang, serta tidak sesuai" pula untuk menjadi suaminya.

Namun kini mungkin sinar hidup Abby Abadi kembali menyirna apabila dia dikatakan bakal disunting oleh seorang lelaki bergelar Ustaz tidak lama lagi.

Namanya, Ustaz Khairul Azli dan saksikan sendiri jawapan Ustaz itu apabila diajukan soalan oleh Azza mengenai hubungannya dengan Abby... -KedahNews.com

Read More

Rakyat Pulau Pinang Mahu Polis Tangkap Ketua Menteri Segera

GEORGE TOWN - Sejumlah 51 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendesak Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk menahan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng selaku individu yang bertanggungjawab sepenuhnya dalam penubuhan Pasukan Peronda Sukarela (PPS).

Wakilnya Ahmad Yaqub Nazri berkata Ketua Menteri wajar diambil tindakan kerana beliau juga sudah beberapa kali mengeluarkan ucapan berunsur provokasi mengecam PDRM termasuk mencabar supaya beliau ditahan.

"Ketua Menteri sepatutnya ditahan kerana beliau terlibat secara langsung dalam merancang pergerakan dan hala tuju PPS serta meluluskan peruntukan khusus untuk pasukan itu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyerahkan memorandum berhubung desakan itu kepada Pegawai Pentadbiran Jenayah Insp Sarimah Osman di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pulau Pinang di sini, Ahad.
Ahmad Yaqub yang juga Ketua Penerangan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) negeri berkata memorandum itu turut mengandungi sokongan terhadap pengekalan Akta Hasutan dan meminta Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dikembalikan.

Antara NGO berkenaan ialah Persatuan Warga Cinta Negara Malaysia (Pencinta) negeri, Persatuan Wira Bersatu (Perwira) negeri, Persatuan Sejarah dan Peradaban Melayu Pulau Pinang, Persatuan Beca Pulau Pinang, Persatuan Pesara Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang dan Persatuan Penduduk Kampung Dodol.

Pada 31 Ogos lepas, polis menahan 156 anggota PPS termasuk pengerusinya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri Phee Boon Poh kerana ingkar amaran untuk tidak menjalankan aktiviti selepas PPS didapati tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS). -Mstar

Read More

Strategi Lautan Biru Melegakan Rakyat Kulim

KULIM - Kerajaan negeri memperkenalkan program Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) untuk meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan kepada rakyat melalui projek-projek di luar kebiasaan dilaksanakan secara kerjasama melibatkan pelbagai kementerian.

Bagi merealisasikan objektif itu, Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Datuk Azizan Mohd Sidin merasmikan Pelancaran Program Transformasi Sosial Strategi Lautan Biru Kebangsaan bertempat di Rumah Pangsa Kilang Lama, pagi semalam.

Menurutnya, sejak 2012, Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan bersama Kementerian Dalam Negeri telah dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan NBOS kejiranan indah bagi menanggung masalah dihadapi oleh penduduk perumahan awam terutama kemudahan infrastruktur dan persekitaran yang tidak terurus, suram serta kotor.

"Keadaan ini telah menjejaskan kualiti hidup rakyat dan meningkat rasa tidak puas hati mereka kepada kerajaan dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Dari Julai 2012 sehingga akhir 2013, KPKT melalui NBOS kejiranan indah telah melaksanakan projek di 54 lokasi di seluruh negara.

“Rumah Pangsa Kilang Lama merupakan satu daripada enam perumahan awam di bawah pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Kedah yang telah dibaik pulih di bawah inisiatif NBOS Kejiranan Indah pada 2013 dengan kos sebanyak RM1,161,649.00," katanya.

Azizan berkata, kini mereka dapat melihat sendiri rumah pangsa itu berubah wajah dan menjadi sebuah kejiranan indah yang ceria serta lengkap dengan bangunan yang telah dicat semula selain bumbung bangunan yang telah diganti baru, kemudahan taman permainan kanak-kanak, alat senaman interaktif dan persekitaran landskap baru sebagai tempat rekreasi serta ruang aktiviti harian penduduk yang boleh dibanggakan.

Katanya, berasaskan konsep bahawa penjagaan berterusan, kemudahan awam tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata, program transformasi telah diwujudkan bagi mencapai objektifnya seperti mewujudkan kejiranan indah yang dapat melibatkan masyarakat setempat terhadap program dan aktiviti dijalankan.

"Ini mampu mewujudkan nilai bertanggungjawab terhadap kawasan setempat meliputi aspek keselamatan dan kebersihan. Selain itu semangat kejiranan juga dipupuk dalam nilai masyarakat setempat sebagai usaha meningkatkan kejiranan sejahtera baik dari segi fizikal mental dan sosial," katanya.

Malah katanya, bagi merealisasikan inisiatif baru ini, Kementerian Kesejahteraan Bandar (KKB), Perumahan dan Kerajaan Tempatan telah mengenal pasti lima program utama yang boleh dilaksanakan di semua 29 lokasi NBOS kejiranan indah.

"Antara jabatan di bawah KPKT dan agensi lain terlibat adalah Jabatan Perancangan Bandar dan Desa (JPBD), Jabatan Kerajaan Tempatan (JKT), Jabatan pengurusan Sisa Pepejal Negara (JPSPN), Jabatan Bomba Penyelamat, Jabatan Kesihatan, KDN, PBT dan 1M4U.

"Untuk mengurangkan jenayah, program AMANITA yang terdiri daripada anggota polis wanita sebagai ahli akan diperkenalkan untuk menarik suri rumah sebagai rakan AMANITA menjadi mata dan telinga kepada polis bagi menyalurkan maklumat kes jenayah yang berlaku” katanya. -Sinar Harian

Read More

Kegiatan Judi Di Negeri Guan Eng Berjaya Dihidu PDRM

GEORGETOWN - Berselindung di sebalik pusat hiburan keluarga tidak berjaya mengaburi mata  polis apabila dua premis judi haram yang terletak di sebuah pusat beli-belah di Jalan Datuk Keramat di sini diserbu malam kelmarin.

Dalam serbuan oleh Bahagian Perjudian, Kongsi Gelap dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut kira-kira jam 7 petang, merampas 29 mesin judi pelbagai jenis dan menahan 11 individu leka berjudi.

Dalam serbuan diketuai Inspektor Mohd Firdaus Yaakub, dua lelaki penjaga premis berkenaan turut ditahan.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Mior Faridalathrash Wahid berkata, pihaknya mendapat maklumat daripada orang awam mengenai premis berkenaan sebelum bertindak petang kelmarin.

“Mengikut aduan, kedua-dua premis ini dari luar dilihat seperti pusat hiburan keluarga namun di dalamnya mempunyai mesin untuk pelanggan membuat taruhan.

“Hasil pemeriksaan kita dapati pelbagai mesin judi seperti rolex, lumba kuda dan mesin ikan ada dalam kedua-dua premis itu,” katanya ketika ditemui di lokasi serbuan.

Menurutnya, serbuan di premis pertama berjaya merampas 13 mesin judi manakala serbuan kedua mendapat 16 mesin.

Katanya, kesemua mesin dan individu ditahan dibawa balik ke IPD Timur Laut untuk siasatan lanjut dan kes disiasat bawah Seksyen 4B(A) Akta Rumah Perjudian Terbuka 1957. -Sinar Harian

Read More

Krisis Pakatan Rakyat Di Selangor, Zuraida Salahkan Abdul Hadi

Zuraida Kamaruddin

Shah Alam – Ketua Wanita Parti Pakatan Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin menyifatkan tindakan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengeluarkan kenyataan menolak pelantikan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor menyebabkan krisis di negeri berkenaan menjadi semakin teruk.

Zuraida berkata, jika Abdul Hadi menyatakan pendirian awal mengenai rasa tidak yakin mereka kepada Presiden PKR itu dilantik menjadi Menteri Besar Selangor, kemelut tersebut pasti tidak menjadi sebegini parah.

"Sebelum ini, kita ada perbincangan bukannya pemilihan Azizah (Dr Wan Azizah) hanya dibuat sebelah pihak sahaja.

"Kenapa tidak suarakan dalam mesyuarat yang kita adakan. Kenapa sekarang baharu beritahu alasan tersebut. Kalau beritahu lebih awal mungkin kita boleh pertimbangkan," katanya dipetik Sinar Harian.

Menurut Zuraida lagi, sikap Abdul Hadi yang berdiam diri sebelum ini akan mendatangkan kesan buruk kepada Pakatan Rakyat.


"Saya mahu ingatkan beliau supaya tidak berdolak-dalik lagi, keadaan sekarang seolah-olah semakin teruk.

"Keadaan sekarang sudah kelam kabut, jadi pelbagai tohmahan diberikan kepada PR itu sendiri," katanya lagi.


Kenyataan Zuraida itu jelas menunjukkan dia menyalahkan Presiden PAS terhadap kemelut yang berlaku di Selangor dalam memnentukan calon bagi jawatan Menetri besar Baharu di negeri berkenaan. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor

Read More

Setiap Hari Terdapat 1 Kes Bunuh Diri Dalam Tempoh 40 Saat



Geneve – Satu kajian yang dilakukan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mendapati kejadian bunuh diri berlaku setiap 40 saat dengan warga emas adalah jumlah yang teringgi.

Menerusi sumber PBB lagi, kejadian bunuh diri mencatat jumlah kematian yang lebih tinggi berbanding korban akibat perang dan bencana alam bagi tempoh setahun.

Merujuk kepada laporan pertama  dikeluarkan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) PBB, kejadian bunuh diri dilaporkan meningkat disebabkan oleh media yang kerap kali memaparkan tindakan beberapa selebriti membunuh diri menyebabkan kes seperti itu mula menjadi ikutan kepada orang ramai.

Pengarah Jabatan Kesihatan Mental WHO, Shekhar Saxena berkata, fenomena tersebut merupakan satu masalah yang semakin serius dan perlu ditangani segera.

"Ada 1.5 juta kematian keganasan setiap tahun di seluruh dunia dan daripada jumlah itu, 800,000 disebabkan bunuh diri," katanya.

Menurut Saxena lagi, daripada kajian menunjukkan kawasan tengah dan timur eropah termasuk Asia merupakan kawasan paling tinggi mencatat kes bunuh diri.


"Di seluruh dunia, kadar bunuh diri adalah bagi individu berusia 70 tahun dan ke atas tetapi di sesetengah negara, kadar tertinggi dicatat golongan muda," tambahnya lagi. –KedahNews.com/Mohd Shahir Shukor

Read More

@muhd_akmal95 Mahu Rogol Nora Danish Beramai-Ramai

Pelakon jelita, Nora Danish menerima ancaman rogol dari salah seorang peminatnya yang dikenali sebagai "@muhd_akmal95" di laman sosial Instagramnya baru-baru ini.

Pengguna akaun "@muhd_akmal95" itu juga sempat mengajak pengikut-pengikut laman Instagram Nora Danih itu untuk merogol pelakon itu secara beramai-ramai.

"Rogol jer @noradanish ni ramai-ramai, baru best," kata @muhd_akmal95 berulang kali pada petang Jumaat lalu, sebagaimana yang dipetik dari laman Instagram tersebut.

Pada Jumaat lalu, Nora memuatnaik gambarnya membonceng sebuah skuter yang ditunggang oleh kekasihnya, Nedim Nazri.

Menurut Nora, Nedim "menyelamatkanya" dari kesesakan jalanraya di Jalan Tun Razak dan menghantar pelakon berstatus ibu tunggal itu ke rumahnya.

"I was from Ikea with mama and all. And stuck in a bad heavy traffic depan Tun Razak, He came and rescue me with gg scooter. Home we schootch."



Tindakan "heroic" Nedim itu tersebut mendapat pujian daripada kebanyakan pengikut-pengikutnya yang menyifatkan anak lelaki Menteri Pelancongan itu seorang lelaki yang romantis.

Bagaimanapun, @muhd_akmal95 pula tiba-tiba datang entah dari mana, memberikan beberapa komen berbaur lucah dan turut memberi cadangan kepada pengikut untuk merogol pelakon itu beramai-ramai.

Ekoran itu, tindakan @muhd_akmal95 itu telah mengundang kemarahan pengikut-pengikut Nora dengan mengecam individu tersebut sebagai seorang lelaki yang tidak senonoh.

Malah, pengikut-pengikut Nora yang berang terhadap pengguna Instagram itu meminta pelakon tersebut mengambil serius terhadap komen  @muhd_akmal95 kerana ia berbaur ancaman jahat dan boleh membahayakan keselamatan dirinya.

Mereka meminta Nora mengambil tindakan tegas dengan membuat laporan polis bagi membersihkan namanya daripada terus dipergunakan pihak tidak bertanggungjawab.

"Saya mencadangkan supaya @noradanish dan @bossned_ (Nedim) membuat laporan polis terhdap  @muhd_akmal95 . Komen dia sudah melebih-lebih," kata @nzaifa yang dipetik dari laman Instagram milik Nora.

Bagaimanapun, Nora masih lagi belum memberi reaksi terhadap insiden di laman sosialnya itu. -KedahNews.com

Read More
Newer Posts Older Posts Home